عفونت‌، عوامل ارثی، ضربه‌های پس از تولد و دوران كودكی، ضربه مغزی و مننژیت از علل ابتلا به صرع است.

سلامت نیوز : دکتر مرتضی سعیدی، عضو گروه نورولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه صرع‌ نوعی‌ اختلال‌ در عملكرد مغز است و از نشانه های این بیماری حملات‌ صرعی‌ ناگهانی‌ و تكرارشونده‌، حملات‌ كوتاه‌مدت‌ و رفتار غیرطبیعی‌ و نامناسب‌، تغییر در وضعیت‌ هوشیاری و حركات‌ غیرطبیعی‌ است، اظهار داشت: بیماری صرع‌ مسری‌ نیست‌ و می‌تواند هر دو جنس‌ را درگیر كند و به ‌طور معمول صرع‌ در سنین‌ 10 تا 25سالگی‌ آغاز می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ دکتر مرتضی سعیدی با اشاره به اینکه صرع‌ به‌ چند نوع‌ مختلف‌ از جمله صرع بزرگ و صرع کوچک تقسیم‌ می‌شود كه‌ هركدام‌ ویژگی‌های‌ خاص‌ خود را دارد،خاطر نشان کرد: تنوع صرع علت‌های گوناگونی دارد و بستگی دارد به اینكه سلول‌های چه قسمتی از قشر مغز دچار تخلیه الكتریكی ‌شوند و عملكرد تشنج را صورت دهند.وی در خصوص نشانه های صرع کوچک گفت: در این نوع از صرع گاهی علائم با حملات غیرحركتی اتفاق می‌افتد یعنی به‌صورت مات‌زدگی، خیره‌شدن به یك نقطه برای چندثانیه، مورمور شدن قسمت‌های بدن یا توهمات بینایی (احساس بزرگ شدن یا كوچك شدن اشیا) و شنوایی که این نوع صرع‌ بیشتر در كودكان‌ اتفاق می‌افتد به ‌طوری ‌كه كودك‌ یكباره‌ فعالیت‌ خود را متوقف‌ می‌كند و برای‌ چند دقیقه‌ با نگاهی‌ بی‌حالت‌ به‌ اطراف‌ خیره‌ می‌شود و بدون‌ اینكه‌ بفهمد در اطراف‌ او چه‌ می‌گذرد در همان حالت باقی می‌ماند. بیشتر مواقع این حالت در كودكان باعث افت تحصیلی و كم شدن نمره املای آن‌ها می‌شود.

عضو گروه نورولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در صرع بزرگ که در تمام سنین رخ می دهد فرد هوشیاری خود را از دست می دهد، گفت: در این نوع صرع عضلات‌ بدن فرد سفت‌ می‌شود و سپس‌ دست‌ و پا و بدن‌ وی‌ دچار تكان‌های‌ كنترل‌ناپذیری‌ می‌شوند. امكان‌ دارد اختیار ادرار نیز از دست‌ برود. حمله‌ صرع‌ بزرگ‌ چند‌ دقیقه‌ طول‌ می‌كشد و بیشتر مواقع فرد به‌دنبال آن به‌ خواب‌ عمیقی‌ فرو می‌رود یا گیج‌ می‌شود‌. پیش‌ از بروز حمله‌ صرع‌، فرد ممكن‌ است‌ علائم‌ هشداردهنده‌ای‌ از جمله احساس‌ عصبی‌‌بودن، اختلالات‌ بینایی، احساس‌ بوی‌ بد و شنیدن‌ صداهای‌ عجیب‌ و غریب را نشان دهد.این متخصص مغز و اعصاب گفت: نقش ارث در صرع مهم نیست و تا حدودی قابل چشم‌پوشی است. شاید بتوان گفت این بیماری كمتر از 10درصد زمینه ارثی دارد كه علت آن مشخص نیست و در آن تعدادی از سلول‌های مغزی دچار مشكل می‌شوند.

دانشیار نورولوژی دانشگاه علوم پزشكی مشهد خاطر نشان کرد: ممكن است این بیماری از بدو تولد وجود داشته باشد، اما در شرایط خاصی از جمله خستگی زیاد،‌ بیدار خوابی، مصرف بعضی از داروها و استرس‌های شدید بروز كند.دكتر سعیدی با بیان اینکه بهترین راه كنترل صرع درمان دارویی است به طوری که سه‌چهارم حملات صرع با دارو كنترل‌پذیر است خاطر نشان کرد : ضروری است بیمار داروها را براساس دستور پزشك استفاده كند و قطع خودسرانه آن می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری برای فرد داشته باشد.دكتر سعیدی توصیه کرد: این بیماران نباید شب‌ها بیدار خوابی داشته باشند، زیرا بیدار خوابی طولانی‌مدت ممكن است در افراد سالم و نرمال تشنج ایجاد كند و برای این بیماران هم مشكل‌ساز است. استفاده از كامپیوتر به مدت طولانی به‌ویژه بازی‌های كامپیوتری نیز توصیه نمی‌شود و اگر شغل‌ افراد طوری است كه با رایانه كار می‌كنند لازم است بعد از هر نیم‌ساعت 10دقیقه استراحت كنند.

وی درخصوص رژیم غذایی این افراد گفت: بعضی از موادغذایی مانند ترشیجات و سركه موجب بروز حملات صرع می‌شوند به همین دلیل مصرف كربوهیدرات‌ها و ‌شیرینی‌جات مانند عسل و خرما به این افراد توصیه می‌شود.وی گفت: این بیماری بر روی شغل و زندگی فردی تاثیر منفی ندارد و این امكان وجود دارد كه فرد مبتلا به صرع را طوری درمان كنیم كه كیفیت زندگی فرد در حد عادی باشد.دكتر سعیدی در ادامه افزود: ‌افراد مبتلا به صرع به شرطی كه تحت كنترل بودن بیماری آن‌ها از طرف پزشك تایید شود، می‌توانند رانندگی كنند اما باید به این مسئله توجه كنند كه رانندگی در شب و مسافت طولانی برای‌ آن‌ها مشكل‌ساز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha