سلامت نیوز: رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران گفت: با استفاده از سلولهای بنیادی و قراردادن آن روی دست افراد می‌توان جلوی زخم‌‌های مکرر پوست و ضایعات پوستی را گرفت.

کمال سید فروتن در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: پس از درمان سوختگی اسکار‌هایی (ضایعات پوستی و گوشت اضافه) برجا می‌ماند که نشانگر درمان ناکافی سوختگی است.

وی ادامه داد: درمان این ضایعات بسیار مشکل است و در برخی موارد فرد باید چندین بار و در مواردی تا 25 بار تحت عمل جراحی قرار گیرد که نتیجه نهایی هم خیلی مطلوب نخواهد بود و پوست به حالت اولیه برنمی‌گردد.

درمان نامناسب سوختگی ضایعات پوستی برجا می‌گذارد


فوق تخصص جراجی پلاستیک تاکید کرد: بیشترین کار ما استفاده از درمان اولیه و اساسی است ولی در برخی مواقع سوختگی در مراکزی انجام می‌شود که اصلاً پزشک ندارند و نمی‌توانند کارهای تخصصی را انجام دهند که در نتیجه فرد با گوشت اضافی یا ضایعاتی که در دست‌ها ایجاد می‌شود به کلینیک‌های پوست مراجعه می‌کند.

وی افزود: به هر جهت افراد باید مراقب خود باشند و از ایجاد سوختگی‌ها جلوگیری کنند به‌ویژه در روزهای پایانی سال یا در مناطقی که افراد از وسایل گرمایشی و پخت و پز سنتی استفاده می‌کنند که ممکن است هر لحظه در معرض خطر باشند.

به گفته فروتن 10 تا 15 درصد سوختگی‌هایی که اتفاق می‌افتد به خصوص در چهارشنبه‌سوری مربوط به دست است و معمولاً افراد پس از مدتی با ضایعات پوستی از ناحیه دست برای جراحی مراجعه می‌کنند.

وی به درمان نوین برای بیمارانی که به صورت ژنتیکی، پوستی غیرقابل ترمیم دارند اشاره کرد و گفت: در برخی افراد هنگامی که پوست دست زخم می‌شود قابلیت ترمیم ندارد و پوست به مرور جمع می‌شود که منجر به مچاله شدن انگشت‌ها هم می‌شود.

رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران بیان کرد: ما در درمان جدید از سلول بنیادی برای درمان این نوع بیماری‌ استفاده کردیم و آن سلول بنیادی را روی غلاف‌های جفت قرار داده و روی دست‌هایی که دچار ضایعه شده گذاشتیم تا این زخم‌ها ترمیم شده و دیرتر زخم مجدد ایجاد شود مضاف بر اینکه پوست جدید به ضربه و فشار هم مقاوم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha