جمعه ۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۸
کد خبر: 49286
سلامت نیوز: برای داشتن پوستی زیبا و شاداب چه کارهایی می توان انجام داد؟ استفاده از کرم های گران قیمت مراقبت از پوست، رو آوردن به جدیدترین شیوه های جوان سازی پوست یا در پیش گرفتن سبک زندگی سالم؟

بسیاری از مردم حاضرند برای دانستن جواب قطعی این پرسش هزینه کنند، وقت بگذارند یا هر کار لازم دیگری را انجام دهند اما مطمئن باشند که پوستی زیبا و شاداب خواهند داشت.

واقعیت این است که این امر مانند بسیاری از مسائل بهداشتی سهل و ممتنع است یعنی در عین سادگی، پیچیده است.

خواب و استراحت کافی، دوری از استرس، اتخاذ رژیم غذایی مناسب، ترک سیگار، انجام فعالیت های ورزشی و استفاده دائم از کرم ضدآفتاب در کنار رعایت بهداشت پوست، در سلامت آن تاثیر دارد.

تقاضای زیبایی، عیب نیست

واقعیت این است که گرایش به روش های مراقبت از پوست و تقاضا برای حفظ زیبایی و جوان ماندن آن در تمام دنیا افزایش یافته است.

اما نکته این جاست که در کشور ما در این زمینه افراط می شود و با توجه به هجمه فرهنگی که جامعه و جوانان ما را تهدید می کند، شاهد استفاده بی رویه از لوازم آرایشی و بهداشتی و شیوه های جدید جوان سازی پوست هستیم.

دکترمسعود ملکی، مدیرگروه بیماری های پوستی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشیار دانشگاه با بیان این مطلب به خراسان می گوید: زیبایی حق انسان است و تقاضا برای آن عیب نیست؛ اما نکته ای که فراموش شده این است که به چه قیمتی باید به دست بیاید. آیا این عیب نیست که چشم و هم چشمی و رقابتی که برای زیباتر شدن در میان جوانان ایجاد شده، ناشی از فرهنگ وارداتی است؟

در گذشته پیر شدن عیب نبود و سالمندان حرمت زیادی داشتند. هرچند هنوز خوشبختانه حرمت ها به جا مانده است اما به نظر می رسد مردم حاضر به پذیرش تغییرات ناشی از سنین سالمندی و پیری نیستند. باید دانست هر سنی اقتضائاتی دارد و تغییرات مرتبط با سن امری اجتناب ناپذیر است. بنابراین در ابتدا باید این آگاهی را به مردم داد که توقعات منطقی داشته باشند و گرفتار تبلیغات اغراق آمیز به ویژه در زمینه جوان سازی پوست نشوند. شیوه های جوان سازی پوست همراه با دیگر رشته های پزشکی پیشرفت قابل توجهی طی دهه های اخیر داشته است اما از آن جا که تعداد متقاضیان زیبایی در سراسر جهان روز به روز افزایش پیدا می کند، راه برای سودجویی و کلاهبرداری هم به همان اندازه فراوان شده است.

این متخصص پوست و مو با اشاره به این که در کشور ما سالیانه هزینه های گزافی برای واردات جدیدترین دستگاه ها و روش های جوان سازی و مراقبت های پوستی پرداخته می شود، تاکید می کند: این روند رو به افزایش در سطح کلان برای اقتصاد ملی و در سطح خرد برای خانواده خطرناک است؛ در موارد بسیاری، مردم به علت ناآگاهی و پرداخت هزینه اندک به روش های غیرعلمی که توسط افراد غیرحرفه ای ارائه می شود روی می آورند، که این شیوه بسیار نادرست است و ادامه آن به ضرر سلامت جامعه خواهد بود.

متاسفانه مردم درباره استفاده از بوتاکس، لیزر، لایه برداری پوست و حتی روش هایی که کارآیی آن هنوز ثابت نشده است، اطلاعات کافی ندارند و متضرر می شوند. به عنوان مثال بسیاری از افراد نمی دانند که تاثیر بوتاکس فقط ۶ ماه است و تاثیر آن فقط طی این مدت مشهود است.

تاثیر بوتاکس

بوتاکس سم باکتری بوتولیسم است که به عنوان یک ماده دارویی از آن استفاده می شود و با تاثیر روی پایانه های عصبی عضلانی سبب فلج شدن عضلات صورت می شود.

به گزارش ایسنا دکتر کامران بلیغی در این باره می گوید: فلجی و بی حسی عضلات صورت کوتاه مدت است و تاثیر آن بعد از سه تا شش ماه از بین می رود. بنابراین برای حفظ اثر این روش باید هر چند ماه یک بار تزریق دوباره انجام شود.

ابتدا از این دارو برای درمان انقباض های دردناک عضلانی استفاده می شد اما با گذشت زمان و انجام تحقیقات بسیار در این زمینه، مشخص شد که می توان از این دارو برای فلج عضلات صورت که با حرکات مداوم دچار چروک می شود، استفاده کرد.

چروک های ظریف صورت با افزایش سن، دلایل ژنتیکی و نور آفتاب بیشتر می شود و حرکات و چروک های ناحیه پیشانی به مرور زمان ثابت می شود. از بوتاکس می توان برای رفع چروک هایی که بر اثر اخم ایجاد شده است و چروک های پیشانی، دور چشم، صورت و گردن استفاده کرد.  بوتاکس که با استفاده از سرنگ در عضله تزریق می شود ممکن است با عوارضی مانند افتادگی ابرو، غیرقرینگی پلک، نامتقارن شدن اجزای صورت و یا ایجاد حساسیت همراه باشد. وی تصریح می کند: تزریق بوتاکس در سنین ۳۰ تا ۶۰ سالگی بیشترین تاثیر را دارد و چروک های صورت را کاهش می دهد. وی درباره افرادی که نباید این تزریق را انجام دهند، گفت: افرادی که بیماری های عصبی دارند، دچار فلج عضلانی هستند و یا از بعضی داروهای آنتی بیوتیکی آمینوگلیکوزیدی استفاده می کنند نباید از این دارو استفاده کنند. این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره ایجاد پادتن در بدن اظهار داشت: بعد از این که افراد چند بار از تزریق بوتاکس استفاده کردند، پادتن آن در بدن ایجاد می شود و بعد از مدتی این تزریق اثر خود را روی افراد از دست می دهد. در ابتدا این تزریق را تنها زنان انجام می دادند ولی در حال حاضر آقایان نیز این تزریق را انجام می دهند و تمایل افراد برای استفاده از این تزریق به دلیل بی درد بودن بیشتر شده است. مصرف بوتاکس باید طبق اصول علمی باشد، باید به انتخاب بیمار و چروک صورت توجه ویژه ای شود و بیمار حتما باید به عوارض تزریق بوتاکس آگاه باشد و تنها به اثر زیبایی آن فکر نکند.

نکته کلیدی


متاسفانه بیشتر مردم در پی راه های میانبر برای کسب زیبایی و جوانی پوست هستند، دکتر ملکی دراین باره تاکید می کند: استرس، تغذیه ناسالم، ورزش نکردن و استفاده نکردن از کرم ضدآفتاب در از بین رفتن زیبایی پوست تاثیر زیادی دارد و برای داشتن پوست سالم باید سالم زیست. این نکته ای است که بیشتر مردم از آن غافل هستند و تصور می کنند با استفاده از روش های معجزه گر می توانند پوست زیبایی داشته باشند.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha