مسوولان ما متاسفانه یا به دنبال حذف سریع كودكان از شهر به منظور زیباسازی منظر شهری‌اند یا با رویكردی پلیسی و امنیتی به دنبال دستگیری كودكان برآمده‌اند. این‌طور ساماندهی‏های فصلی و موسمی از سوی سازمان‌های مسوول، دور باطلی است كه در كمتر از یك ماه به بازگشت مجدد كودك به چرخه بیمار اقتصاد پنهان و غیررسمی كودكان كار و خیابان منجر می‌شود.

سلامت نیوز: مدیركل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی از جمع‌آوری و ساماندهی بیش از شش‌هزار كودك خیابانی در كشور خبر داده است. در همین حال عضو انجمن حقوق كودك در گفت‌وگو با «شرق» تاكید دارد كه مسوولان باید نگاه مبلمان شهری‌گونه به كودكان كار و خیابان را كنار بگذارند.

اینكه هر از چند گاهی با اتخاذ تمهیداتی خاص به فكر سروسامان دادن به چهره و مبلمان شهر و به فكر جمع‌آوری بچه‌های خیابانی برای شیك‌تر شدن پایتخت باشند. متاسفانه در این میان بررسی نقش آسیب‌های اجتماعی كودكان كار در این میان كمرنگ‏تر از همیشه پنهان باقی می‌ماند. «فرشید یزدانی» همچنین می‏افزاید: «مسوولان ما متاسفانه یا به دنبال حذف سریع كودكان از شهر به منظور زیباسازی منظر شهری‌اند یا با رویكردی پلیسی و امنیتی به دنبال دستگیری كودكان برآمده‌اند. این‌طور ساماندهی‏های فصلی و موسمی از سوی سازمان‌های مسوول، دور باطلی است كه در كمتر از یك ماه به بازگشت مجدد كودك به چرخه بیمار اقتصاد پنهان و غیررسمی كودكان كار و خیابان منجر می‌شود.»

فاقد نگاهی كلان و آینده‌نگربه مساله كودكان كار هستیم
به گفته وی، به آمار سازمان بهزیستی اعتمادی نیست چراكه این آمار جسته و گریخته انجام شده و متاسفانه در مساله كودكان خیابانی كماكان فاقد نگاهی كلان و آینده‌نگر به مساله هستیم البته این كار از عهده و توان سازمان بهزیستی خارج بوده و لازم است تا وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی تا دیر نشده برای تدوین سندی به منظور ساماندهی وضعیت زندگی كودكان كار و خیابان اقدام كند. او از وجود نزدیك به دو‌میلیون كودك كار در ایران خبر داده و سهم كودكان خیابانی را در این میان رقمی در حدود 34‌هزار نفر اعلام می‌كند و تاكید دارد كه آمار دقیقی از كودكان خیابانی تهران در دست نیست.

جمع‌آوری‌های جسته‌وگریخته دردی را درمان نمی‌كند
در همین زمینه «علی‌اكبر اسماعیلپور»، عضو هیات‌مدیره انجمن حمایت از حقوق كودكان معتقد است كه به دست آمدن آماری قابل استناد برای كمك كردن به وضعیت كودكان كار و خیابان بسیار تاثیرگذار است. به همین علت مسوولان این بخش به جای رفتارهای موقتی و دستگیری و آزاد كردن كودكان خیابانی به فكر بهبود شرایط كلی زندگی آنها باشند و این مساله تنها با برنامه‌ریزی‌های معطوف به آینده و بلندمدت محقق خواهد شد. «حبیب‌الله مسعودی‌فرید»، مدیركل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی اعلام كرده كه براساس آمارهای موجود در سال گذشته توانستیم تعداد زیادی از كودكان خیابانی و كار را ساماندهی كنیم. بیش از یك‌سوم كودكان خیابانی متعلق به تهران هستند و 40‌درصد كودكان خیابانی جمع‌آوری شده اتباع بیگانه‌اند. البته این آمار در تهران متفاوت است به گونه‌ای كه براساس اطلاعات به دست آمده بیش از 50‌درصد كودكان خیابانی تهرانی اتباع بیگانه‌اند.

تورم و گرانی روند تولید كودك خیابانی را افزایش داده است
براساس آمارهای موجود در سال گذشته مشخص شد كه حدود 95‌درصد از كودكان خیابانی و كار دارای خانواده هستند، به همین دلیل قصد داریم برنامه‌هایی برای اینكه آنها از خانواده‌های خود جدا نشوند، اجرا كنیم. آیین‌نامه ساماندهی كودكان كار و خیابان در سال 84 به تصویب هیات دولت رسید و به موجب آن دستگاه‌های مختلف در امر ساماندهی و حمایت از كودكان كار و خیابان مسوول بودند كه این امر به صورت جدی پیگیری نشد. این آیین‌نامه به منظور اجرایی شدن و ساماندهی كودكان كار و خیابان با همكاری كارشناسان و مسوولان دستگاه‌های حمایتی از سوی سازمان بهزیستی مورد بازنگری قرار گرفته اما هنوز جزییاتی از آن منتشر نشده است. مسعودی فرید به قانون جدید كودكان خیابانی اشاره داشته و می‌گوید: «این قانون نسبت به قانون قبلی تفاوت‌هایی دارد كه قابلیت اجرای آن را نیز بیشتر می‌كند، به طوری‌كه وظیفه دستگاه‌های مختلف مانند بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی و كمیته امداد به طور صریح مشخص شده است.»

اسماعیل‌پور در همین زمینه با انتقاد از سازمان بهزیستی در پنهان كردن جزییات این طرح می‌گوید: «اصلا مشخص نیست كه این طرح شامل چه بندها و موادی بوده و لازم است تا جزییات بیشتری از آن دست‌كم در اختیار سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در این حوزه قرار گیرد. البته این را هم بگویم كه مشكلات كودكان كار در ایران تنها با مصوبه و قانون و آیین‌نامه حل نخواهد شد و وضعیت اقتصادی كنونی ایران مدام شرایط زندگی آنها را به مخاطره می‌اندازد. بیكاری، كاهش سطح تولید در كشور، تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی و افزایش نرخ تورم تبعات جبران‌ناپذیری بر زندگی این كودكان داشته و متاسفانه مسوولان باز هم بر همان حرف‌های تكراری خود بسنده می‌كنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha