سلامت نیوز: کارشناس مسئول دخانیات وزارت بهداشت گفت: ساماندهی مراکز فروش سیگار با همکاری وزارت بازرگانی و شورای اصناف از برنامه‌های امسال است که با اجرای آن فروش نخی سیگار، فروش سیگار به و توسط زیر ۱۸‌ساله‌ها و استعمال سیگار در اماکن عمومی به خصوص رستورانها و اماکن تفریحی ممنوع می شود.

خدیجه محصلی در گفت و گو با فارس، افزود:‌ قانون کنترل و مبارزه ملی با دخانیات که در سال 85 تصویب و ابلاغ شد، قانون جامعی است و نفس تصویب آن کار مهمی بود. البته برخی مفاد آن اجرا شده است اما مفاد زیادی از آن هنوز اجرایی نشده است.

وی گفت: برنامه وزارت بهداشت به عنوان متولی ستاد اجرایی این قانون این است که بر حسن اجرای مفاد اجرا شده نظارت کند تا استمرار داشته باشند و با همکاری دستگاههای دیگر دولتی و غیر دولتی و به خصوص همکاری خود مردم زمینه اجرایی شدن همه مفاد آن فراهم شود.

محصلی ادامه داد: یکی از مفاد این قانون که امسال به دنبال اجرایی کردن آن هستیم، ساماندهی مراکز عرضه مواد دخانی است که باید با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورای اصناف کشور انجام شود، اقدام دیگر الصاق برچسبهای جدید مورد نظر وزارت بهداشت بر روی سیگارهاست که با همکاری سازمانهای تولید و وارد کننده سیگار و مواد دخانی انجام می‌شود.
 

تصاویر هشداردهنده جدید روی پاکت سیگارها

وی گفت: وزارت بهداشت تصاویر هشداردهنده جدید را به تولید و وارد کنندگان قانونی سیگار ارائه کرده است و مراحل اداری برای درج تصاویر جدید هشداردهنده بر روی سیگارها در حال انجام است.

کارشناس مسئول دخانیات وزارت بهداشت ادامه داد: گسترش مراکز مشاوره کنترل مصرف دخانیات در دانشگاههای علوم پزشکی و بخش خصوصی از دیگر برنامه‌های امسال است علاوه بر آن به دنبال اجرایی کردن ممنوعیت استعمال دخانیات در تمام اماکن عمومی مطابق قانون جامع کنترل دخانیات هستیم.

 
سیگار کشیدن در رستوران و اماکن عمومی، ممنوع

محصلی افزود: ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی،تفریحی و مراکز عرضه مواد غذایی مانند رستورانها یکی از مطالبات و حقوق شهروندان است که البته در برخی اماکن دولتی و خصوصی اجرایی شده اما هنوز به شکل مطلوب و نهایی نیست.

وی اضافه کرد: مردمی که برای تفریح به امکان عمومی یا اغذیه فروشی‌ها می‌روند، این توقع را دارند که از محیط و هوای سالم برخوردار باشند و حقوق آنان رعایت شود، بنابراین از آنجا که وزارت بهداشت مسئول ستاد اجرایی قانون کنترل دخانیات و مسئول هماهنگ کردن دستگاه‌های مختلف است، در تلاشیم از امسال گامهای موثرتری را در این زمینه برداریم.

کارشناس مسئول دخانیات وزارت بهداشت گفت: مسئله دیگری که در اجرای قانون کنترل دخانیات بسیار مهم است، همکاری رسانه‌هاست، قطعاً رسانه‌ها می‌توانند در پیشبرد اهداف قانون و ترویج فرهنگ زندگی سالم و بدون دخانیات تأثیرگذار باشند.
 

تبلیغ غیر مستقیم سیگار در سریالهای خارجی

وی تأکید کرد: تبلیغات مستقیم مواد دخانی از سال 76 در کشور ممنوع است اما تبلیغات غیر مستقیم این محصولات کم و بیش همچنان وجود دارد، از جمله اینکه هنوز در برخی فیلمها و به خصوص سریالهای خارجی هنوز تصاویر استعمال دخانیات پخش می‌شود که البته در سالهای اخیر کاهش داشته ولی با هماهنگی رسانه‌ها امیدواریم دیگر شاهد پخش چنین تصاویری در رسانه‌های دیداری نباشیم.

محصلی درباره استمرار فروش نخی سیگار و فروش آن به افراد زیر 18 سال گفت: متأسفانه بر خلاف قانون این مسائل هنوز وجود دارد که با همان برنامه ساماندهی مراکز فروش سیگار و مواد دخانی می‌توانیم بر مراکز مجاز عرضه مواد دخانی نظارت کنیم و با این کار فروش نخی سیگار، فروش سیگار و مواد دخانی به افراد زیر 18 سال و توسط آنها ممنوع می‌شود.

 

سیگار فروش‌ها از مدارس دور می‌شوند


وی گفت: علاوه بر آن طبق دستورالعمل قانون مبارزه با دخانیات فاصله مراکز عرضه مواد دخانی از مراکز آموزشی، فرهنگی، تفریحی و مذهبی باید زیاد و همراه با محدودیتهای بیشتر باشد که با ساماندهی مراکز عرضه دخانیات اجرای این بند قانون هم امکانپذیر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha