دانشمندان اعلام كردند گام مهمی را به سوی ایجاد حیات در آزمایشگاه برداشته‌اند.

دكتر "كریگ ونتر" با چاپ مقاله‌ای در نشریه ساینس گفت گروه وی بطور موفقیت آمیزی یك ژنوم كامل را از یك سلول باكتری به سلول دیگری پیوند زده است.

وی امیدوار است در نهایت بتواند با استفاده از همین شیوه میكروب‌هایی تهیه نماید كه بتواند سوخت مصنوعی تولید كرده و یا به پاكسازی زباله‌های سمی كمك كند.

هدف نهایی دانشمندان بهره‌گیری از كروموزم‌ها، پروتئین‌ها و دیگر عناصر تشكیل‌دهنده حیات برای ظهور خودبخودی حیات در میكرب اولیه است.

دكتر ونتر با تاكید بر اینكه احتمالا راه طولانی تا محقق شدن این هدف باقی مانده است گفت وی گام مهمی در دستیابی به این هدف برداشته است.

كاری كه این گروه تحقیقاتی انجام داده در واقع تخلیه ژنتیكی یك گونه حیات و وارد كردن كد ژنتیكی كاملا جدیدی در كالبد به جا مانده است.

به گفته وی این اقدام، ابزار مهمی برای آزمایش دی ان آ یا كروموزم‌های مصنوعی است كه قصد دارد بسازد.

ونتر گفت، آنچه در این مقاله آمده است نتیجه برداشتن یك كروموزوم بومی از یك گونه و پیوند زدن و وارد كردن آن از طریق دیواره‌های سلولی و غشاء سلولی به یك گونه دوم است.

وی افزود، پس از چند روز رشد و تقسیم سلولی، كروموزم اصلی در سلول ناپدید شده و آنچه به جا می‌ماند سلول‌هایی است كه تنها حاوی كروموزوم پیوندی است.

این در حالی است كه برخی افراد از فعالیت‌های ونتر ابراز نگرانی كرده‌اند. برخی بیم دارند از این فناوری برای تهیه سلاح‌های بیولوژیكی استفاده شود یا اینكه اتفاقی پیش بینی نشده در آزمایشگاه صورت گیرد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha