سلامت نیوز: یك متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب گفت: سردردهای میگرنی یكی از شایع‌ترین انواع سردردهاست كه بین 10 تا 15 درصد افراد جامعه را درگیر می‌کند و زمینه ارثی و فامیلی دارد.

دكتر حسین قلیچ نیا در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به شیوع بیشتر این بیماری در زنان اظهار داشت: امكان بروز سردردهای میگرنی در زنان در سنین باروری حدود دو برابر مردان است.

وی درخصوص شروع سردردهای میگرنی گفت: سردردهای میگرنی معمولا در سنین 18 تا 25 سالگی شروع می‌شوند و با بالا رفتن سن از شدت و فرکانس بیماری کاسته می‌شود. میگرن تا زمان یائسگی یا حتی بعد از آن ممكن است در زنان ادامه داشته باشد.

وی افزود: سردردهای میگرنی ممکن است از سنین بسیار پایین‌تر مثلا در دوران دبستان آغاز شود به خصوص در دختر بچه‌ها. معمولاً قبل از شروع سردرد میگرنی علائم هشداردهنده ظاهر می‌شوند.

دکتر قلیچ نیا در خصوص علت ایجاد بیماری میگرن گفت: میگرن سردرد عروقی است كه به علت تغییرات هورمونی كه در هنگام حمله سردرد در مغز ایجاد می‌شود به وجود آمده و به اشكال گوناگونی دیده می‌شود.

وی در ادامه تصریح كرد: چندین نوع سردرد میگرنی وجود دارد كه كامن میگرن (میگرن شایع) و میگرن كلاسیك یا تیپیك از شایع‌ترین نوع سردردهای میگرنی هستند اما سردردهای میگرنی دیگری كه شامل بازیلار میگرن، افتالموپلژیك میگرن(میگرن همراه با فلج عضلات چشمی)، همی پلژیك میگرن (همراه با فلج نیمه بدن) و انواع دیگر نیز وجود دارند.

این متخصص بیماری های مغز و اعصاب در خصوص میگرن‌های شایع اظهار داشت: میگرن تیپیك یا كلاسیك كه حدود 20 درصد افراد مبتلا دارای این نوع سردردها هستند، تقریبا در تمام موارد ارثی و یك طرفه بوده و نیز علائم هشدار دهنده دارد. نوع كامن یا سردردهای شایع كه حدود 80 درصد افراد مبتلا دارای این نوع سردرد هستند ممکن است یک طرفه یا دو طرفه باشد.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب گفت: در بسیاری از موارد بیماران در زمان حملات میگرنی در شقیقه‌های خود ضربان احساس می‌كنند و در اوج سردردها، تهوع و استفراغ هم دارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد برخی از عواملی كه موجب شدت گرفتن سردردهای میگرنی می‌شود، گفت: بی خوابی، استرس، فشار روحی، محیط شلوغ و گرم ممکن است موجب شدت گرفتن بیماری میگرن شود.

وی افزود: سردردهای میگرنی خطرناك نیستند اما می‌توانند آزار دهنده باشند بروز حملات بیماری به صورت مكرر، ممکن است کار و زندگی فرد را مختل کند.

دکتر قلیچ نیا درخصوص تشخیص بیماری میگرن گفت: تشخیص این بیماری براساس شرح حال بیمار و معاینات بالینی است ولی آزمایش خاصی برای تشخیص قطعی سردرد های میگرنی وجود ندارد.

وی درخصوص درمان پیشگیرانه و درمان حمله بیماری میگرن گفت: اگر فاصله حملات سردرد در بیماری زیاد باشد (ماهی یك یا دو بار) نیازی به درمان پیشگیرانه نیست و تنها لازم است بیمار در موقع بروز سر درد از بعضی از مسکن ها استفاده کند.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در پایان تصریح كرد: برای بیماری كه حملات مكرر میگرنی دارد داروهایی برای پیشگیری تجویز می شود، این افراد که ماهی چند بار دچار حمله سردرد می شوند باید از داروهای پیشگیرانه استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha