سلامت نیوز: رییس مركز تحقیقات میكروب شناسی بالینی گفت: مصرف بی رویه آنتی بیوتیك ها موجب شده است رایج ترین شكل این داروها مانند آمپی سیلین، آموكسی سیلین، مترونیدازول، آموكسی كلاو و سفالوسپورین های نسل سوم، تاثیر موثر خود را بر نابودی بیماری های عفونی از دست بدهند.

دكتر عبدالوهاب البرزی در گفتگو با ایرنا، با انتقاد از تجویز و مصرف بیش از اندازه آنتی بیوتیك ها در كشور خواستار تشكیل كمیته تجویز آنتی بیوتیك در بیمارستانها شد تا هر پزشكی قادر به تجویز این دسته از داروها نباشد.

وی با اشاره به این كه یكی از علل مرگ و میر در بیماران در هر رشته از پزشكی، بیماری های عفونی است، ادامه داد: آنتی بیوتیك ها، باكتری و میكروب های بیماری زا را از بین می برند و درصورت مصرف بیش از نیاز این داروها، باكتری ها به آنتی بیوتیك مقاوم شده و به درمان پاسخ نمی دهند.

به گفته وی در چنین حالتی مرگ بر اثر بیماری های عفونی افزایش می یابد.

این فوق تخصص عفونی كودكان اظهار داشت: در برخی از موارد تشخیص نادرست پزشك موجب تجویز آنتی بیوتیكها به بیمار می شود كه نه تنها موجب بهبود بیمار نمی شود، بلكه برای او مضر خواهد بود.

البرزی یادآور شد در موارد دیگر نیز خود درمانی افراد موجب مقاومت دارویی شده و دارو تاثیری در بهبود بیماری نخواهد داشت.

وی با انتقاد از قدیمی بودن شیوه های تشخیص میكروب در آزمایشگاه ها اظهار داشت: اغلب كارشناسان آزمایشگاه ها، آشنایی مطلوبی با میكروب شناسی ندارند و همین امر موجب تشخیص نادرست بیماری توسط پزشك و درنتیجه تجویز آنتی بیوتیك های غیرضروری می شود.

به گفته این استاد دانشگاه علوم پزشكی شیراز، موارد ذكر شده موجب مقاومت باكتری ها و میكروب ها در برابر آنتی بیوتیك ها شده و داروهای موجود در این زمینه كارایی خود را از دست داده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha