شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۹
کد خبر: 49309

در مطالعاتی كه تاكنون بر روی مراجعه‌كنندگان انجام شده 35 درصد خانم ها و 35‌درصد آقایان از ناباروری رنج می برند و در 30 درصد مابقی نیز، علت ناباروری در میان دو نفر مشترك است. بهترین سن درمان برای ناباروری در مورد خانم ها تا 40 سالگی و آقایان نیز تا 50 سالگی است

صف طولانی ناباروران در موسسه رویان
سلامت نیوز : افزایش ناباروری در خانواده‌ها، باعث شده تا موجی از تقاضا به سوی موسسه رویان روانه شود تا با استفاده از روش‌های نوین درمانی، مشكل ناباروری حل شود. اما چرا موسسه رویان اینقدر شاهد افزایش تقاضا برای باروری است و اصلا دلیل نابارور شدن برخی از زوج‌های ایرانی چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ دكتر فریبا رمضانعلی، فوق تخصص زنان و كودكان و كارشناس موسسه رویان، با اشاره به این نكته كه نمی توان مشخص كرد علت ناباروری در میان بانوان بیشتر است یا آقایان، به تهران امروز می‌گوید:‌« در مطالعاتی كه تا كنون بر روی مراجعه‌كنندگان انجام شده 35 درصد خانم ها و 35 درصد آقایان از ناباروری رنج می برند و در 30 درصد مابقی نیز، علت ناباروری در میان دو نفر مشترك است.» وی كه سالهاست در موسسه رویان به درمان مراجعه‌كنندگان مشغول است، در خصوص بهترین سن درمان برای ناباروری می گوید:‌« در مورد خانم ها تا 40 سالگی در این مركز برای درمان ناباروری پذیرش صورت می‌گیرد و آقایان نیز تا 50 سالگی می توانند برای درمان ناباروری اقدام كنند.» دكتر رمضانعلی با اشاره به این نكته كه بالا رفتن سن ازدواج، برخی دلایل فرهنگی و محیطی و افزایش سن تقاضا برای بارداری از مسائلی است كه در ناباروری تاثیرگذار است، تصریح می‌كند:‌« برخی از فعالیت هایی كه در زندگی روزمره انجام می شود، مثل قرار دادن مداوم لپ تاپ به روی پاها برای مدت زمان مدید و حرارت ناشی از آن باعث اختلال در نطفه سازی آقایان می شود، همچنین آلاینده های محیطی و شیمیایی نیز بر ناباروری تاثیر زیادی می گذارد .» وی با اشاره به تاثیر استرس و اضطراب بر ناباوری می گوید:‌« این عوامل به صورت غیر مستقیم در روند بارداری اختلال ایجاد می كنند، ضمن آنكه تغذیه، استعمال قلیان و سیگار و افزایش وزن نیز می تواند بر میزان باروری یا ناباروری افراد تاثیر مستقیمی بگذارد.» درمان ناباوری از درمان‌های گران در كشور به حساب می آید و شركت های بیمه گذار این مشكل به علت گران بودن درمان این بیماری پنهان را جزو لیست درمانی خود قرار نمی دهند. این در حالی است كه بر اساس آمار مركز ناباروری ابن سینا، نرخ شیوع ناباروری در كل كشور 2 /20 درصد است كه با میانگین جهانی كه 12 تا 15 درصد است، فاصله زیادی دارد.

چشم انتظار معجزه

انتظار برای پدر و مادر شدن، وجه مشترك همه افرادی است كه این روزها به موسسه رویان مراجعه می‌كنند تا با مشكل ناباروری مبارزه كنند. زوج هایی كه بعد از چندین سال دوا و درمان، به رویان آمده اند تا آخرین شانس برای فرزند دار شدن را امتحان كنند، شاید صدای گریه كودكی كه سال هاست آرزوی شنیدنش را دارند ، زندگی را برایشان شادتر از گذشته كند. در سالن انتظار و حیاط سرسبز موسسه همه جور آدمی را می توانی پیدا كنی از زنان میانسالی كه اگر فرزند داشتند، حالا باید به فكر تهیه جهیزیه برای دخترشان یا پیدا كردن عروس برای پسرشان بودند و زنان جوانی كه بیشتر از چند سال از ازدواجشان نگذشته و هنوز نتوانسته اند طعم مادر شدن را بچشند. تعداد زیاد مراجعه كنندگان نیز از شهرستان های مختلف برای درمان به این موسسه آمده اند. ازدحام در سالن های انتظار موسسه و حیاط سرسبز آن بیش از چیزی است كه توقعش را داشتم. سیستم نوبت دهی‌، كار گرفتن نوبت در این موسسه را راحت كرده است . بلندگوهای سالن مدام اسم و شماره تعدادی از بیماران را اعلام می‌كند و در این فاصله تعدادی از صندلی ها خالی می شوند اما بلافاصله تعداد دیگری از مراجعه كنندكان جایگزین قبلی ها می شوند. كلینیك‌های تخصصی زنان و مردان كه به ترتیب در نوبت های صبح و بعد از ظهر بیماران را پذیرش می كنند، كلینیك مشاوره ناباروری، آزمایشگاه، اتاق های عمل، سونوگرافی، مركز تصویربرداری تخصصی ناباروری، كلینیك تخصصی مشاوره ژنتیك، و واحدهای مددكاری و روان‌شناسی یك لحظه از حضور مراجعه كنندگان خالی نمی شوند. ایستگاه پرستاری یكی از محل هایی است كه در آن می توان تصاویری كودكانی را دید كه بعد از سال ها انتظار، به دنیا آمده اند و والدینشان بابت تشكر از مسئولان موسسه تصویر چند سالگی كودكشان را به همراه یك تقدیر نامه به این موسسه آورده اند و این عكس ها شده اند روزنه امیدی برای مراجعه كنندگانی كه برای درمان به این مركز آمده اند .

افزایش ازدواج و ناباروری

طبق آماری كه كارشناسان موسسه رویان می‌دهند، اگر سالانه در كشور 800 هزار تا یك میلیون ازدواج ثبت شود، به تعداد زوج‌های نابارور 150 هزار نفر افزوده می‌شود ،حتی برخی از بررسی‌ها نیز آمار ناباروری در ایران را بین 13 تا 6 /18 درصد بیان می‌كند. این در حالی است كه هزینه دارو‌های درمان ناباروی، ماهانه مبلغ هنگفتی را به زوجین تحمیل می كند. اگر‌چه هزینه درمان ناباروری در كشور ما یك پنجم دنیاست و به نسبت سایر كشورها پایین‌تر است، به گونه ای كه هر ساله تعداد زیادی توریسم برای درمان ناباروری به كشورمان مراجعه می‌كنند ،اما تا كنون هیچ سازمانی و نهادی نتوانسته است بیمه ها را مكلف به تحت پوشش قرار دادن درمان‌های ناباروری كند. دكتر رمضانعلی در خصوص هزینه های درمان ناباروی در موسسه رویان می‌گوید:‌ «برای درمان از طریق IVF (لقاح خارج از رحم)‌ مراجعه كنندكان باید یك میلیون و 200 تا یك میلیون و 300 هزار تومان هزینه كنند كه این رقم جدای از داروهایی است كه بیمار باید قبل و بعد از عمل مصرف كند و در خصوص IUI (تلقیح اسپرم شسته شده به داخل رحم زن) زوجین باید 200 تا 300 هزار تومان هزینه كند.» كلینیك مشاوره رویان به بیمارانی كه در این موسسه برای درمان مراجعه می كنند این نكته را نیز یادآوری می كند كه احتمال فرزند دار شدن برای آنها در مرحله اول درمان ، تنها 40 درصد است و ممكن است زوجین برای فرزند‌دار شدن مجبور به مراجعه چند باره به این مركز شوند. این در حالی است كه به گفته متخصصان، حدود 70 درصد مراجعه كنندگانی كه به مراكز درمانی مراجعه می كنند با روش های معمول در مان می شوند و می توانند باردار شوند و فقط 25 درصد از زوج های نابارور به روش های پیشرفته درمانی ناباروری یا روش های كمك ناباروری نیاز دارند.

دوقلوهای رویان

درمان ناباروری اگر چه هزینه های زیادی را در پی دارد اما اكثر افرادی كه به روش های چون IVF یا IUI درمان می شوند، باید انتظار دو یا چند قلو را داشته باشند. دكتر رمضانعلی به اشاره به این كه در درمان IVF احتمال چند قلو زایی زیاد است، می گوید:‌«پزشكان برای بالا رفتن احتمال زنده‌ماندن جنین دو یا چند جنین لقاح یافته را وارد رحم مادر می كنند تا یك‌یا‌دو جنین زنده بمانند.» اما آنچه در درجه اول برای مراجعه كنندگان به این مركز درمانی اهمیت دارد فرزند دار شدن است و معمولا زوجین با این واقعیت كنار می آیند كه پس از سال ها انتظار می توانند به جای داشتن یك فرزند صاحب دوقلو یا چند قلو شوند.

طلاق می گیرند چون جنس‌شان جور نیست

اما همه افرادی كه به موسسه رویان مراجعه می‌كنند، در انتظار تولد نخستین فرزندشان نیستند. بعضی از افراد با داشتن یك فرزند و به دلیل این كه برای بارداری دوم دچار مشكل می شوند به این مركز مراجعه می‌كنند و برخی دیگر به بهانه این كه «جنس‌شان جور نیست» و زندگی‌شان به این دلیل در حال به هم خوردن است، با دستور قضایی به این مركز مراجعه می‌كنند تا كارشناسان رویان با تعیین جنسیت جنین برایشان «معجزه» كنند و یك زندگی را از متلاشی شدن نجات دهند. هر‌چند تعیین جنسیت جنین جزو آخرین راهكارهایی است كه در این مركز انجام می‌شود. زن مسن تر از آن است كه بخواهد برای فرزنددار شدن به موسسه رویان بیاید. وقتی علت مراجعه به موسسه را از وی سوال می كنم می‌گوید: «پسرم سه فرزند دختر دارد اما چون پسر نداشتن برای خانواده عروسم عیب و عار محسوب می شود و خودمان هم نوه پسر نداریم ، تصمیم گرفتیم برای تعیین جنسیت فرزند و پسردار شدن به اینجا بیاییم.» زن كه به همراه عروس و پسر و نوه‌اش از اهواز به رویان آمده، می‌گوید:«برای دومین‌بار است كه برای پسر دار شدن به رویان آمده ایم. دفعه قبل یك میلیون و 200 هزار تومان برای پسر دار شدن هزینه كردیم اما جنین بعد از چند هفته سقط شد و این بار با توجه به این كه نوع درمان تغییر كرده 2‌میلیون و 400 هزار تومان هزینه كردیم، شاید عروسم بتواند فرزند پسری به دنیا بیاورد.»

بیم و امید پشت درهای بسته

بخش سونوگرافی موسسه رویان یكی از بخش هایی است كه می‌توان چهره‌هایی پر از بیم و امید را در پشت در اتاق سونوگرافی دید. در دست داشتن برگه آزمایش نقطه مشترك زنانی است كه در انتظار نشسته اند تا اسمشان از بلند گو خوانده شود و برای بررسی انجام سونوگرافی به داخل اتاق بروند. لحظاتی نشستن بر روی صندلی های روبه‌روی بخش اضطراب را به تك تك سلول های بدن مراجعه كنندگان منتقل می كند. یك نفر با چهره ای خندان از اتاق بیرون می آید و با لبخند به غریبه و آشنا می‌گوید كه جواب مثبت بوده و حالا جنینی در رحم دارد كه چند سال آرزویش را داشته و دیگری با بغضی در گلو ،بدون آن كه صحبتی كند راه پله ها را در پیش می گیرد و از در خارج می شود و به دنبال راه درمان دیگری است تا شاید بتواند نتیجه بگیرد و طعم خوش مادر شدن را حس كند.

راهی جدید برای فرزند دار شدن

زنانی كه به بیماری سرطان مبتلا می شوند و یا تحت پرتودرمانی قرار می‌گیرند به علت نوع درمانی كه بر روی آنها صورت می گیرد، شانس فرزند دار شدن را از دست می دهند. این در حالی است كه مسئولان موسسه رویان چند ماهی است كه یك بانك جدید به بانك های مختلف فریز جنین و سلولهای بنیادی اضافه كرده اندتا این زنان نیز بتوانند در آینده فرزند دار شوند. اما این كار منوط به آگاهی متخصصان آنكولوژی و متخصصان زنان و زایمان است تا بیماران را با این مركز آشنا كنند. دكتر بیتا ابراهیمی متخصص جنین شناسی و عضو موسسه رویان در این باره به به تهران امروز می گوید: « با تلاش مسئولان موسسه یك بانك انجماد بافت تخمدان در این مركز راه اندازی شده تا زنانی كه تخت درمان شیمایی یا پرتودرمانی قرار می گیرند، بتوانند بعد از اتمام درمان و با پیوند بافت تخمدان شانس فرزند دار شدن داشته باشند.» روش انجماد بافت تخمدان در كشور ما روشی نوین به حساب می آید و از یك سال گذشته تا كنون 18نفر اقدام به فریز بافت تخمدان كرده اند. با استفاده از این روش كه چند سالی است در دنیا آزمایش شده ، بیش از 15 زن پس از پیوند بافت تخمدان در رویان صاحب فرزند شده اند .اگر چه مدت زمان فریز بافت تخمدان همانند فریز جنین و سلولهای بنیادی تا 20 سال نیز بدون مشكل است اما به گفته دكتر ابراهیمی، طول عمر بافت تخمدان پس از پیوند زدن محدود و معمولا تا یك سال بعد از پیوند، بیماری كه این پیوند را دریافت كرده شانس فرزند دار شدن را خواهد داشت، اگر چه در مواردی مشاهده شده كه بیماری پیوندی تا5 سال نیز توانسته این بافت را حفظ كند.

جنین های فریز شده

در بانك فریز جنین رویان بیش از هزاران جنین فریز شده نگهداری می‌شوند اما راه یافتن به این بانك و اطلاع از چند و چون نگهداری از جنین‌های فریز شده برای افرادی غیر از متخصصان این مركز غیر‌ممكن است. جنین های چند سلولی فریز شده كه عمری حداكثر سه روزه دارند در دمای منفی 135 درجه سانتی‌گراد منجمد می شوند به گونه ای كه در این دما تمامی اعمال حیاتی سلول متوقف می‌شود و هیچ آسیبی در این بازه دمایی به سلول‌های بیولوژیک وارد نمی‌شود. این جنین قابلیت نگهداری تا بیش از یك دهه را دارد و در زمانی كه والدین جنین خواستار فرزند دار شدن باشند، می توانند با مراجعه به این مركز و با استفاده از جنین فریز شده خود فرزند دار شوند . این جنین‌های فریز شده در زمانی كه به رحم مادر منتقل می‌شوند همانند یك جنین تازه بوده و هیچ مشكلی از نظر سلامتی نخواهند داشت. این شیوه درمانی از 20 سال گذشته در ایران به كار گرفته می‌شوند و آخرین نوزادی كه از این طریق متولد شد نوزادی بوده كه 10‌سال در موسسه رویان اصفهان فریز شده بوده و چند ماه گذشته در اصفهان به دنیا آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سعدالله ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
    9 2
    با سلام وخسته نباشید برای تمدید یکساله اسپرم چکار باید کرد حتما باید حضوری باید مراجعه کنم یا به صورت غیر حضوری هم می شود انجام داد با توجه به این که من شهرستانم با تشکر فروان