شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۸
کد خبر: 49312

کمبود خواب در آلمان به یک عارضه‌ عمومی بدل شده که به آن Social Jetlag می‌گویند. بدن انسان طوری تکامل یافته که توانایی تشخیص میزان خواب مورد نیاز فرد را دارد.

سلامت نیوز : کمبود خواب در آلمان به یک عارضه‌ عمومی بدل شده که به آن Social Jetlag می‌گویند. بدن انسان طوری تکامل یافته که توانایی تشخیص میزان خواب مورد نیاز فرد را دارد. این قابلیت به «ساعت درونی» معروف است. ولی از زمانی که برق اختراع شد، جوامع بشری به نظم طبیعی این ساعت درونی بی‌اعتنا شدند. کمبود خواب، دلایل مختلف دارد: شب‌نشینی‌های طولانی، بعضی‌ها تا دم صبح فرمول‌های ریاضی را برای امتحان فردا حفظ می‌کنند و برخی هم با صرف آخرین قطره‌ انرژی برای بالا‌بردن بیشتر سود شرکت بیدار می‌مانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ هیچ‌کدام از این افراد نگران این‌که وقتی به خواب می‌روند، سر وقت بیدار نشوند نیستند: ساعت شماطه‌دار، بدن خسته‌ آن‌ها را دوباره از درون خوابی ژرف بیرون می‌کشد. پیامدهای زیانبار این روال غیرطبیعی، پس از مدتی خود را نشان می‌دهد: خستگی مفرط، کسالت و بی‌حوصلگی از عوارض ابتدایی آن است. پروفسور «تیل روننبرگ» معتقد است که تأثیرات این بیماری به خستگی و کسالت و بی‌حوصلگی محدود نمی‌شود: کم‌خوابی مزمن، باعث بروز بیماری‌های قلبی، دیابت و اضافه وزن هم می‌شود. نتایج پژوهش‌های این پروفسور نشان می‌دهد، کسانی که از کمبود خواب رنج می‌برند به اشتهای کاذب نیز مبتلا می‌شوند و برای ارضای احساس گرسنگی بر تعداد وعده‌های غذایی خود می‌افزایند، بدون آن که به کیفیت مواد غذایی اهمیت بدهند. وی می‌گوید کمبود خواب را می‌توان اندازه گرفت: مقایسه تفاوت بین ساعت‌های خواب در روزهای هفته و ساعت‌های خواب در روزهای آخر هفته. اگر دانشجویی، مثلاً، در آخر هفته ۱۰ ساعت بخوابد و در روزهای عادی شش ساعت، به معنای آن‌است که هر روز چهار ساعت کمبود خواب دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha