یك متخصص مغز و اعصاب با بیان اینكه سندرم پای بی‌قرار شایع‌ترین علت عصبی بی‌خوابی است، گفت: این سندرم غالبا افرادی را كه در دهه چهارم و پنجم زندگی خود قرار دارند، گرفتار می‌كند.

سلامت نیوز : دكتر محمدرضا معتمد در گفت‌وگو با (ایسنا)،‌ با اشاره به اینكه سندرم پای بی‌قرار از جمله شایع‌ترین بیماری‌های عصبی است كه موجب بروز اختلالات خواب می‌شود، گفت: در این وضعیت فرد احساس ناخوشایندی در پای خود دارد و ناچار است به علت همین احساس بی‌قراری مدام آن‌ها را حركت دهد.

وی ادامه داد: این بیماری در ابتدا یك پای فرد و در برخی موارد هر دو پا را درگیر می‌كند.عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه سندرم پای بی‌قرار زمانی تظاهر می‌یابد كه فرد در خواب است، گفت: متاسفانه این سندرم در بسیاری از موارد دیر تشخیص داده می‌شود و این امكان وجود دارد كه با بیماری‌های دیگری از جمله تشنج‌ها اشتباه گرفته شود.معتمد با بیان اینكه این بیماری می‌تواند علامت وجود یك ناراحتی دیگر در بدن از جمله اختلالات كلیوی، بیماری‌های تیروئیدی و دیابت باشد، گفت: تشخیص این بیماری بر اساس گرفتن شرح حال بیمار میسر می‌شود.

این مختصص مغز و اعصاب درباره درمان سندرم پای بی‌قرار توضیح داد: در صورت تشخیص به موقع درمان دارویی موجب بهبودی كامل فرد می‌شود. در غیر این صورت بیمار را گرفتار عوارض طولانی مدتی چون كم‌خوابی و بدخوابی می‌كند كه این خود می‌تواند منشا بروز ناراحتی‌های عصبی و جسمی دیگری در فرد شود.عضو هیات علمی دانشگاه علو پزشكی تهران با اشاره به اینكه این بیماری در هر دو جنس دیده می‌شود، گفت: این سندرم غالبا در دهه چهارم و پنجم زندگی بیشتر قابل مشاهده است.معتمد در پاسخ به این پرسش كه آیا الگوهای تعذیه‌ای و رژیم غذای افراد می‌تواند در بروز این سندرم موثر باشد، گفت: اینگونه نیست بلكه ژنتیك نقش پررنگ‌تری را در بروز این سندرم بازی می‌كند. البته برخی بیماری‌ها چون دیابت نیز با بروز این بیماری در ارتباط هستند. ضمن آن كه در برخی موارد نیز علت خاصی برای بروز این عارضه پیدا نمی‌شود.وی در پایان با اشاره به اینكه آمار دقیقی در خصوص ابتلا به این بیماری در كشور وجود ندارد، گفت: باید توجه كرد مهم‌ترین مساله در پیشگیری و درمان این بیماری مراجعه به هنگام به پزشك است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha