شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۶

بی اعتنا به نگاه ها پك عمیقی می زند، دود را به دور از دسترس ترین سلول ریه اش می فرستند و تصویری از یك مصرف كننده حرفه ای سیگار را به نمایش می گذارد، همه چیز برای سیگار كشیدن او عادی است غیر از اینكه او یك زن است.

غبار سفید بر لطافت زنانه
سلامت نیوز : هفته ملی بدون دخانیات كه می رسد، روز جهانی بدون دخانیات كه نزدیك می شود، باز آمارها از خطرات مصرف این مواد می گوید: دود سیگار بیش از 40 نوع تركیب سرطان زا دارد، هر یك نخ سیگار حدود نیم لیتر دود تولید می كند و نیكوتین موجود در آن ظرف سه ثانیه به مغز می رسد و روی سلولهای عصبی آن اثر می گذارد.

در دود سیگار متجاوز از پنج هزار ماده سمی وجود دارد كه این مواد در دود قلیان به هفت هزار می رسد، هر قلیان به اندازه 20 تا 50 نخ سیگار به انسان ضرر می رساند، حداقل 85 بیماری بر اثر دود سیگار در بدن انسان ایجاد می شود، دود سیگار زمینه ساز ایجاد 25 نوع سرطان در انسان است، سن مصرف مواد دخانی در حال كاهش است، سازمان ملل متحد اعلام كرده در صورت ادامه روند كنونی مصرف سیگار، تعداد قربانیان سیگار تا پایان قرن به یك میلیارد نفر می رسد، روزانه در ایران حدود سه تا چهار میلیارد تومان هزینه دود كردن سیگار می شود و ...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ همه این آمارهای ریز و درشت به طور متوسط سالی یك بار گفته می شود، اما آماری كه كمی تبدیل به خط قرمز رسانه ای شده است افزایش تعداد زنان و دختران سیگاری است.بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی شمار زنان سیگاری در 20‌سال اخیر 60‌ درصد افزایش یافته، این آمار تایید شده كمیته كشوری مبارزه با دخانیات هم هست كه شیوع مصرف مواد دخانی بین زنان در ایران طی سالهای اخیر از یك و چهار دهم درصد به حدود چهار درصد افزایش یافته است.متوسط میزان مصرف سیگار در ایران روزانه 16 نخ است، مردان روزانه 5/16 نخ و زنان 11 نخ سیگار استعمال می كنند و این در حالی است كه عرف جامعه استعمال دخانیات را توسط زنان و دختران قبول ندارد.

'اكرم ج' دانشجوست ولی در خوابگاه زندگی نمی كند، یكی از دلایل اینكه اكرم پس از یك ترم زندگی در خوابگاه برای خودش خانه اجاره كرده این است كه او سیگاری است، اكرم می گوید: یكی دو بار دوستانش در خوابگاه دیدند كه دارد سیگار می كشد و به مسوول خوابگاه اطلاع دادند!این دانشجوی 22 ساله كه دوسالی هست كه سیگاری شده و معتقد است سیگار كشیدن به تمركز او در درس خواندن كمك می كند می گوید: خانواده اش از اینكه او سیگار می كشد بی خبرند!'ملیحه ساجدی' روان شناس و مشاور خانواده با بیان اینكه ژست استقلال و بزرگ شدن، افزایش تحصیلات و تحصیل دور از خانواده در گرایش دختران جوان به مصرف مواد دخانی موثر است گفت: دختران سیگار كشیدن را رفتاری مردانه می دانند و برای برابر نشان دادن خود با پسران به مصرف سیگار گرایش پیدا می كنند.

ساجدی با بیان اینكه تقلید از رفتارهای مردانه احساس استقلال كاذب به زنان و دختران می دهد گفت: كسانی كه افسردگی و اضطراب بیشتری دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به مصرف سیگار قرار دارند و از آن جا كه دختران به دلایل عاطفی آسیب پذیرتر هستند، ممكن است برای رفع افسردگی و اضطراب خود به مسكن های موقتی مثل سیگار و مواد مخدر تمایل پیدا كنند.این موضوع اتفاقی است كه برای 'مهرانه ف' افتاده است، حدود شش ماه پیش روابط دوستانه او با دوست جنس مخالفش! به بن بست رسیده و دوستیشان به هم خورده است، اتفاقی كه نتیجه اش سیگاری شدن مهرانه بود!مهرانه افسرده است، روزی چهار پنج سیگار می كشد و می گوید: لحظاتی كه به آن دوران فكر می كنم همزمان با غصه و حرص خوردن، سیگار هم می كشم و فكر می كنم تا زمانی كه در گذشته زندگی كنم سیگار را ترك نخواهم كرد.

مادر مهرانه از سیگاری شدن دختر 27 ساله اش اطلاع دارد اما میگوید: مهرانه دچار افسردگی شده و پس از اینكه آن پسر پس از چند سال دوستی با او با شخص دیگری ازدواج كرد تحت فشارهای روانی و اجتماعی قرار گرفت، یك بار كه او را نصیحت می كردم با پرخاشگری گفت: 'با من كاری نداشته باش می زنم خودم را می كشم همه از دستم خلاص شوند!' من هم فعلا كاری به كارش ندارم تا حالش بهتر شود و گذشته را فراموش كند. اما نگرانم پدرش چیزی بفهند كه آن وقت قیامت می شود.خانواده مهرانه جزء اقشار متوسط جامعه محسوب می شوند، آنها نه مانند برخی خانواده ها رفتارهای مجرمانه و بزهكاری دارند كه سیگار كشیدن و یا حتی اعتیاد زن برایشان قبیح نباشد و نه مانند گروهی از قشر مرفه جامعه تمایلات فمنیستی دارند كه مصرف سیگار برای زنانشان كلاس! باشد.

'سحر ف' نمونه ای از این زنان است، این زن 34 ساله دلیل جالبی برای سیگار كشیدن دارد، او می گوید: یعنی اینكه در ماهواره تبلیغ می كنند سیگار باعث لاغر شدن می شود دروغ است؟!سحر به تازگی ازدواج كرده، با توجه به سن سحر، او و همسرش می خواهند هر چه زودتر بچه دار شوند، با اینكه پزشك به سحر گفته برای داشتن بارداری و فرزند سالم باید سیگار را ترك كند او باز هم برای ترك سیگار اما و اگر می آورد: 'یعنی این همه زنهایی كه سیگار می كشند بچه سالم ندارند؟ نمونه اش این هنرپیشه های خارجی! هم ساختار بدنی شان خوب است! هم سیگار می كشند و هم بچه دارند!'سحر و امثال او می خواهند با مصرف سیگار و تقلید آرامش و كلاسی كه در زندگی برایشان می آورد هر چه بیشتر خود را به الگوهای غربی نزدیك كنند اما باید قبول كرد كه پدیده افزایش گرایش دختران و زنان به مصرف سیگار زنگ خطر جدی برای بهداشت روان جامعه و خانواده است، زیرا سیگاری شدن زنان نظام خانواده را دچار آسیب و سلامت نسل آینده را تهدید می كند.

'آزاده علیفر' متخصص اطفال با بیان اینكه سیگاری بودن مادر شانس ابتلای وی را به سرطان دهانه رحم، تخمدان و سینه افزایش می دهد گفت: در زمان بارداری سیگاری بودن هر كدام از والدین بخصوص مادر زمینه ابتلای نوزاد را به سرطان های زمان كودكی نظیر لوسمی و لنفوم افزایش می دهد.علیفر وجود خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد در زنان باردار سیگاری را یادآور شد و افزود: بچه های والدین سیگاری عفونت های ریوی، گوش میانی و علایم آسمی بیشتری دارند. این بچه ها به احتمال بیشتری دچار خس خس سینه و سرفه شبانه می شوند.سرفه شبانه فرزند شكایتی است كه 'رعنا ك' دوست صمیمی سحر همیشه از دختر هشت ساله اش دارد ولی چون رعنا هیچ وقت جلوی دخترش سیگار نمی كشد مطمئن است كه دلیل سرفه ها و خس خس سینه دخترش چیزی غیر از سیگار كشیدن اوست! غیر از اینها رعنا برای توجیه كردن دخترش دست به دامان دروغ گویی هم شده است، او می گوید: بارها شده دخترم در مورد سیگارهایی كه در كیف و كمد اتاقم بوده از من سوال كرده و هر بار گفته ام اینها مال باباست!

با اینكه سیگار كشیدن نوعی سمبل روشنفكری و نو اندیشی زنان و رفتاری مدرن برای فرار از مناسبات سنتی جامعه برای رعناست، اما او برای سلامتی فرزندش در دوران بارداری و شیردهی سیگار نمی كشید، با این همه حالا كه به قول خودش بچه از آب و گل در آمده دیگر لزومی برای سیگار نكشیدن احساس نمی شود!این روشنفكری در آینده هزینه زیادی برای رعنا و امثال او خواهد داشت چرا كه در این زمان شاید دختر رعنا دروغ های مادرش را در مورد صاحب سیگارها باور كند ولی پزشكان معتقدند: دود دست سوم سیگار هم روی اسباب بازی كودكان می‌نشیند و از طریق دست و دهان به بدن آنان منتقل می‌شود.بر طبق آمار تایید شده جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران هم 60 درصد از دخترانی كه برای ترك سیگار به كلینیك‌های ترك سیگار مراجعه می‌كنند، مادران سیگاری دارند.

هفته ملی بدون دخانیات كه می رسد، روز جهانی بدون دخانیات كه نزدیك می شود باز آمارها نو می شود، همانطور كه دلایل زنان برای سیگاری شدن نو می شود، عده ای وجه اجتماعی، عده ای تفریح و رفع خستگی، برخی شكست و بعضی پیروی از مد را دلیل خود برای حضور در حلقه سفید دود سیگار می دانند.امروز 95 درصد معتادان كشور مرد هستند و پنج درصد دیگر را زنان تشكیل می دهند، زنانی كه قبل از گرایش به مواد مخدر سیگاری بودند، باید فكری برای بازاریابی جدی كه این روزها برای سیگاری كردن زنان و دختران به وجود آمده كرد، نكند كه روزی با افزایش زنان سیگاری، پنج درصد معتادان زن چند صفر را مقابلش ببیند!.چهارم تا دهم خرداد به عنوان هفته ملی بدون دخانیات نامگذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha