حدود 4/5 درصد كودكان کار و خیابان به ویروسHIV آلوده هستند كه این رقم 45 برابر متوسط كشوری است و می‌تواند با شیوع این بیماری در میان زنان ویژه برابری كند.

سلامت نیوز : یك مددكار اجتماعی از نتایج تحقیقی در خصوص فراگیری بیماری ایدز در میان كودكان كار خبر داد كه بر اساس این تحقیق میزان ابتلای كودكان زباله‌گرد و دستفروش به بیماری ایدز برابر با زنان ویژه است.

فرشید یزدانی در گفتگو با ایلنا اظهار كرد: حدود 4/5 درصد كودكان کار و خیابان به ویروسHIV آلوده هستند كه این رقم 45 برابر متوسط كشوری است و می‌تواند با شیوع این بیماری در میان زنان ویژه برابری كند. عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان، در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به نتایج پژوهش جدیدی كه در مقاله‌ای توسط دكتر محرز ارائه شده است، گفت: کودکان در سنین بین 10الی 14سال و15الی 18سال بدلیل عدم توجه والدین شروع به استفاده مواد مخدر و مشروبات الکلی می کنند که بررسی‌ها نشان داده 60 درصد از کودکان کار استعمال دخانیات را تجربه کرده‌اند که سیگار و سایر مواد دخانی را شامل می‌شود. این فعال حقوق كودكان افزود: طبق این پژوهش 20 درصد از كودكان كار تجربه استفاده از مواد مخدر را دارند و 40 درصد نیز مشروبات الكلی را تجربه كرده‌اند. یزدانی در ادامه پدیده كودكان كار را حاصل سیاست‌های كلان اقتصادی-اجتماعی دانست و تصریح كرد: رشد تورم و بحران‌های اقتصادی باعث فقیرتر شدن خانواده‌های ضعیف می‌شوند و این روند از مهمترین عوامل ورود كودكان به بازار كار به شمار می‌روند. او با بیان اینكه برای كاهش آسیب‌های اجتماعی كودكان كار ابتدا باید عوامل ورود این كودكان به بازار كار را نابود كرد، افزود: با وجود آنكه افزایش فقر به تبع بحران‌های اقتصادی حاصل سیاست‌های دولت است اما به نظر می‌رسد دولت دغدغه‌ خاصی برای پوشش و ساماندهی اصولی و بلند مدت این كودكان نداشته باشد. عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان در خاتمه با اشاره به «طرح ساماندهی كودكان كار و خیابان» كه در حال اجراست، گفت: متاسفانه نگاه انسانی در برخورد با این كودكان وجود ندارد و درباره ساماندهی این كودكان همان‌گونه تصمیم‌گیری می‌شود كه در خصوص جمع‌آوری یا نصب مبلمان شهری برنامه‌ریزی می‌شود اما با این حال امیدواریم دولت هر چه زودتر برنامه‌ای دقیق و اصولی با نگاهی انسان‌محور برای حمایت از کودکان کار در نظر بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha