پزشک خانواده از ضرورت های نظام های ارائه خدمات در عصر غلبه بیماری های غیر واگیر است که به منزله نقطه تمرکز مراقبت های سلامتی افراد عمل می کند.

سلامت نیوز : عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: سازمان جهانی بهداشت در گزارش سال 2000 خود عنوان کرده است که در دو دهه گذشته (دو دهه آخر قرن بیستم میلادی) به اندازه ای که روش های تشخیصی و درمانی دستخوش تحول و پیشرفت شده اند، نظام های ارائه خدمات سلامت مسیر رشد  و تکامل را نپیموده اند.

دکتر احمد حائریان گفت: نکته بسیار مهم نهفته در این سخن اینست که هر چه روش های آموزش پزشکی پیشرفت کند و دوره های تخصصی و فوق تخصصی جدید ایجاد شود ولی نظام ارائه خدمات به تناسب آن اصلاح نشود، بازدهی بهینه مورد انتظار آن دوره های آموزشی به وقوع نمی پیوندد. به عبارت دیگر، به هنگام تاسیس یک رشته و یا یک گرایش جدید، یک دوره تخصصی و یا فوق تخصصی جدید، جایگاه خدمات مربوط به آن ها باید در نظام ارائه خدمات دیده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ؛ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه طرح پزشک خانواده به منزله تلاشی برای اصلاح نظام ارائه خدمات است، یادآورشد:  این طرح در برخی کشورها سابقه طولانی دارد که استفاده از تجارب آنان قطعا مفید خواهد بود. اما شاخصه اصلی وضعیت سلامت در کشور ما غلبه رو به تزاید بروز و شیوع بیماری های غیرواگیر است.وی با اشاره به این مطلب که بیماری های قلبی عروقی و بیماری های متابولیک عمده ترین چالش جامعه و بخش سلامت است، عنوان داشت: سالمند شدن جامعه نیز به ابعاد این مسئله اضافه می کند. در چنین شرایطی وجود یک پرونده سلامت برای هر فرد از ضروریات اولیه هر برنامه مراقبت سلامت است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد: یک پرونده برای ثبت و ضبط وقایع سلامتی فرد و مراقبت های انجام شده مربوط و ملازم با آن وجود یک فرد که همه موارد پیشگفت را مانیتور کند و تصمیم لازم و مقتضی را اتخاذ کند، نیز ضروری است. این فرد همان پزشک خانواده است که حسب مورد یا خود اقدام به درمان می کند و یا  بیمار را به متخصص مورد نیاز ارجاع می دهد و علی القاعده مراقبت های بعد از مراجعه به سطح بالاتر نیز به عهده پزشک خانواده است.وی متذکرشد: پزشک خانواده از ضرورت های نظام های ارائه خدمات در عصر غلبه بیماری های غیر واگیر است که به منزله نقطه تمرکز ( Focal Point) مراقبت های سلامتی افراد عمل می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha