با توجه به اهمیت وزن و قد هنگام تولد شناخت عوامل مرتبط با آن مانند فشار خون در دوران بارداری به عنوان یكی از موارد كاهش دهنده قد و وزن ضروری است.

دكتر سادات، عضو گروه مامائی دانشگاه علوم پزشكی كاشان و متخصص مامایی، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: فشار خون بالا در بارداری از عوامل تشدیدكننده كاهش قد و وزن نوزاد هنگام تولد است كه تحقیق و بررسی بیشتر در این زمینه را می طلبد.
وی گفت: تحقیقات بر روی 75 مادر دارای فشارخون بارداری و 90 مادر فاقد فشار خون انجام شد و تشخیص فشارخون بر اساس وجود فشار خون 90/140 میلیمتر جیوه بود.
وی تصریح كرد: در گروه مادران دارای سن بارداری بالای 24 هفته، یك قلو، فشار خون 80/120 میلیمتر جیوه یا كمتر در نیمه اول بارداری، بستری در بیمارستان برای ختم بارداری و از نظر سایر عوامل تاثیرگذار بر وزن و قد مشابه بودند، همچنین قد و وزن نوزاد هنگام تولد حداكثر ظرف یك ساعت پس از تولد اندازه گرفته و مقایسه شد.
وی ادامه داد: هر دو گروه مادران به لحاظ عوامل تاثیرگذار در وزن و قد هنگام تولد مشابه بودند و همچنین وزن هنگام تولد دو گروه به ترتیب 3112 گرم و 3333 گرم بود كه اختلاف معنی داری را نشان می داد و قد 66/49 سانتی متر و 84/50 سانتیمتر بود كه طبق آزمون های آماری اختلاف معنی داری در این آمارها وجود دارد و نشان دهنده تاثیر مستقیم فشارخون بارداری بر كاهش وزنه و قد نوزاد در هنگام تولد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha