شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 49370

پدیده ورود «ریزگردها» به كشورمان كه از هفته گذشته دامن‌گیر بیش از 25 استان كشور شد، سه‌شنبه گذشته اصفهان را هم دربر گرفت و اوضاع تا حدی بحرانی شد كه مسوولان اعلام كردند هوای این استان چهاربرابر آلوده‌تر شده است.

سلامت نیوز : میزان گرد و غبار در شهرهای استان اصفهان آنقدر زیاد بود كه میزان دید طبیعی كه در حالت عادی تا هفت كیلومتری را امكان‌پذیر می‌كند در روزهای گذشته به كمتر از نصف یعنی سه كیلومتر در شهر اصفهان رسید. البته اصفهانی‌ها بی‌اطلاع از هجوم گردوغبار سرفه می‌كردند و از سوزش گلو و سردرد شكایت داشتند ولی بر صورت هیچ كدام ماسك دیده نمی‌شد. علت هم ضعف در اطلاع‌رسانی بود كه وقتی متوجه شدند تیره شدن هوا به دلیل گردوغبار است نه هوای ابری، تازه به فكر فرو می‌رفتند. از سوی دیگر، آن سوی شهر در استانداری اصفهان مسوولان كمیته آلودگی هوا گرد هم آمده بودند تا برای این وضعیت و كمتر كردن شدت آلودگی هوا چاره‌اندیشی كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ به گفته «حاج‌بابایی» كارشناس اداره كل هواشناسی استان اصفهان این پدیده بیش از پنج سال است كه با آغاز فصل خرداد و همچنین تابستان رخ می‌دهد و منشاء آن خشك شدت تالاب‌های كشور عراق است كه با وزش كوچك‌ترین باد گردوغبار را به هوای كشورمان سوق می‌دهد. به گفته وی نكته نگران‌كننده این است كه 10 كانون فرسایش در استان اصفهان كه مستعد پراكنده كردن گرد و غبار است با وزش این بادها از سوی عراق فعال‌تر می‌شوند و گردوغبار داخلی و خارجی با هم مردم اصفهان را محاصره می‌كند. حاج‌بابایی خبر می‌دهد اوج این گرد و غبار در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بود و جمعه از شدت این گردوغبار كاسته شد ولی شهرهای شرقی استان اصفهان مثل كاشان، نطنز و میمه آنقدر دچار مشكل شدند كه دیدشان به 700 متر هم كاهش پیدا كرد. در این میان با توجه به وجود آمار بالای بیماران قلبی در اصفهان نگرانی مردم درباره سلامتی‌شان طبیعی است. «دكتر رحیمی» معاون دانشگاه علوم پزشكی اصفهان هم تایید می‌كند میزان مراجعات بیماران قلبی و تنفسی به اورژانس بیشتر شد و معلوم نیست این ریزگردها كه بسیار كوچك هستند بعد از گذشتن از جداره ریه و رفتن به داخل خون مردم بعدها چگونه خود را نشان می‌دهند؟

اصفهانی‌ها كه امسال را با یك ماه سالم آغاز كردند و در فروردین ماه هیچ هوای ناسالمی را در شهر تجربه نكردند، خردادماه این ركورد را برعكس شكستند و آلوده‌ترین هوای سال 91 را در روز سوم خرداد شاهد بودند. به گفته «صادقیان» مسوول آزمایشگاه هوای اداره كل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان بدترین آلودگی هوا ناشی از ریزگردها سال 88 در اصفهان اتفاق افتاد كه 25برابر هوای اصفهان آلوده‌تر شد. وی می‌افزاید: در سه خرداد نیز حجم آلودگی هوای اصفهان تا چهاربرابر حالت عادی گزارش شد كه امسال بی‌نظیر بوده است. وی این استان را بیشتر ركورددار آلودگی ناشی از اینوزژن می‌داند كه بیشتر در هوای سرد به علت وارونگی دما اتفاق می‌افتد ولی ابراز نگرانی می‌كند كه با وجود خشك شدن تالاب گاو خونی و وجود بیابان‌های وسیع در این استان در صورت عدم توجه، شاهد مشكلات جدی در آینده باشیم. سال گذشته در این استان صد‌میلیون تومان برای بیابان‌زدایی شرق هزینه شده ولی هنوز به اعتبارات بیشتری نیاز است.

آلودگی هوای كرمانشاه به 10 برابر استاندارد رسید
مدیركل حفاظت محیط‌زیست استان كرمانشاه گفت: در پی تشدید گرد و غبار و ورود ریزگردها به جو استان، آلودگی هوا در شهر كرمانشاه به بیش از 10 برابر حد استاندارد رسیده است. مجید ابدی به تشریح میزان غلظت گرد و غبار شهر كرمانشاه پرداخت و گفت: تا قبل از ساعت هشت (پنجشنبه) وضعیت در حد اضطرار بود اما از این ساعت به بعد با تشدید گرد و غبار وضعیت از حالت اضطرار نیز خارج شد. وی افزود: براساس اندازه‌گیری‌های به‌عمل‌آمده توسط ایستگاه‌های مستقر در شهر كرمانشاه، مشخص شد از ساعت هشت تا 12 پنجشنبه و با احتساب میانگین یك‌ساعت، میزان غلظت گرد و غبار به یك‌هزار و 442میلی‌گرم بر مترمكعب رسید و این به معنای آن است كه در این بازه زمانی آلودگی هوا 9 برابر بیش از حد استاندارد خود بوده است.

گردوغبار شدید زندگی مردم «ایلام» را مختل كرد
گردوغباری كه حدود دو‌هفته‌ای به طور كامل استان ایلام را در برگرفته طی روزهای گذشته با شدت زیادی در این استان همراه بوده و باعث مختل‌شدن زندگی مردم شده است. گرد و غبار شدیدی هم‌اكنون تمام مناطق استان ایلام را در برگرفته و استان را زیر خود پنهان كرده است. اكثر كار و كاسبی مردم استان به دلیل شدت گرد و غبار تعطیل شده و این معضل چهره زشتی به استان بخشیده كه هم مردم و طبیعت استان را تحت تاثیر خود قرار داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha