شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 49386

سختگیرترین خانم‌ها هم در مورد خوراکی‌های طبیعی می‌توانند با سوءتفاهم مواجه شوند و در بسیاری از مواقع تکلیف‌شان را با آنها نمی‌دانند و گیج می‌شوند که بالاخره خوب است که ما قهوه بنوشیم یا باید آن را از زندگی‌مان حذف کنیم؟

سلامت نیوز : به هر حال در این چهارراهی که ما نفس می‌کشیم، هر روز خبرهای تازه‌ای در مورد خوراکی‌ها و موادغذایی طبیعی روی سایت‌های علمی و رسانه‌های عمومی می‌آید که به‌جز گیجی حاصلی برای ما ندارد. حالا اگر از آن دسته آدم‌ها هستید که دربه‌در به دنبال یک رژیم غذایی ارگانیک و کاملا طبیعی می‌گردید، که دیگر حساب‌تان با تردید، شک و اشتباه همراه است. در کمترین وضعیت، شما نمی‌دانید با تخم‌مرغ چه کنید؛ به‌خاطر میزان زیاد کلسترول آن را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید یا آنکه همچنان در وعده‌های صبحانه به آن پناه ببرید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفرهیختگان ؛ حتی نمی‌دانید که رژیم غذایی‌تان را از گوشت قرمز خالی کنید و ماهی را به جای آن بگذارید یا آنکه ماهی را هم حذف کنید به این خاطر که ماهی زیاد به دلیل داشتن جیوه برای شما خطرناک است. در این حالت دوباره به ابتدای ماجرا برمی‌گردید که بهتر است به تخم‌مرغ پناهنده شوید به این خاطر که به اندازه ماهی فراوان به قلب شما آسیب نمی‌زند. ما به شما حق می‌دهیم که در میانه این خبرها تبدیل به موجودی گیج و عصبی شوید و با خودتان دعوا کنید که «بالاخره چی بخورم؟» آنچه در ادامه می‌آید، قرار است تکلیف شما را با خوراکی‌های طبیعی روشن کند، مباحث پزشکی مربوط به این موادغذایی را بیاورد و درنهایت تصمیم‌گیری را برعهده خودتان بگذارد.

قهوه
تا به حال سعی کرده‌اید برای اینکه سالم‌تر زندگی کنید، در مورد رژیم غذایی‌تان تجدیدنظر کنید و میزان قهوه کمتری نسبت به قبل بنوشید؟ خب باید بگوییم که عده‌ای از محققان به این نتیجه رسیده‌اند که نوشیدن قهوه می‌تواند بدن شما را مقاوم‌تر کند. در واقع در برخی از کشور‌ها یک لیوان قهوه منبع بزرگی از آنتی‌اکسیدان‌ها است. این نوشیدنی جادویی سرشار از منیزیم و کروم است که به پایین‌آوردن قند خون کمک زیادی کرده و این یعنی از افراد در مقابل دیابت محافظت می‌کند. نوشیدن یک فنجان قهوه در روز این شانس را می‌دهد که کمتر از دیگران به بیماری‌های عجیب و غریب مبتلا شوید. چه چیزی بیشتر از قهوه می‌تواند بدن شما را در برابر آلزایمر، پارکینسون و سرطان آندومتر بیمه کند. پس تا زمانی که زیاده‌روی نکنید، قهوه نمی‌تواند صدمه‌ای به شما بزند. پیش بروید و از نوشیدن قهوه‌تان لذت ببرید. صبح‌ها می‌توانید با نوشیدن قهوه انرژی به دست آورید و سعی کنید دستورالعمل‌های ساده‌ای را پیش بگیرید. اگر در مورد اضافه‌وزن‌تان در تردید هستید و در مورد کافئین شک دارید، می‌تواند از نوع قهوه بدون کافئین استفاده کنید و از این نوشیدنی جادویی نهایت لذت را ببرید.

سیب‌زمینی
این سبزی نشاسته‌دار، از محبوبیت زیادی بین افرادی که رژیم می‌گیرند، برخوردار نیست. اما می‌توان این طور به قضیه نگاه کرد: این تفکر چاق‌کنندگی به این خاطر است که اکثر افراد به آن به شکل سیب‌زمینی سرخ کرده، پوره سیب‌زمینی یا چیپس نگاه می‌کنند. خب راه‌های زیادی برای خوردن سیب‌زمینی وجود دارد. چراکه این هم یکی دیگر از مواد غذایی طبیعی است که می‌تواند برای بدن مفید باشد. برای مثال باید بگوییم که هر یک عدد سیب‌زمینی متوسط پنج گرم فیبر داشته که نزدیک به ۲۰ درصد از نیاز روزانه پتاسیم برای قلب شما را برآورده می‌کند. توصیه ما برای آن دسته از افرادی که به دلیل رژیم غذایی از سیب‌زمینی دوری می‌کنند، این است؛ از سیب‌زمینی سرخ‌شده دوری کنید و تلاش کنید آن را به صورت آب‌پز یا بخارپزشده بخورید. سیب‌زمینی شیرین را انتخاب کنید که سرشار از ویتامین آ است یا نوعی از سیب‌زمینی که بنفش است. این نوع سیب‌زمینی می‌تواند فشار خون شما را تنظیم کند.

پنیر
از پنیر دوری می‌کنید؟ باید در همین ابتدا به شما بگوییم که هیچ میانه‌روی در مورد پنیر وجود ندارد. هر یک اونس پنیر می‌تواند ۲۰ درصد از میزان کلسیمی که بدن در یک روز برای استخوان‌سازی به آن احتیاج دارد، تامین کند. این قضیه در مورد تامین فسفر و پروتئین هم صدق می‌کند. اما مشکلی در این میان وجود دارد؛ مردم بیشتر از میزانی که بدن به پنیر احتیاج دارد آن را مصرف می‌کنند. اگر شما هم یکی از طرفداران پنیر هستید، باید بگوییم هر اونس پنیر بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ کالری دارد و این میزان می‌تواند تاثیر مستقیمی بر بالا رفتن وزن شما بگذارد. برای خوردن پنیر می‌توانیم این پیشنهاد را به شما بدهیم؛ بهتر است بدانید که میزان زیادی از پنیر می‌تواند خسارت جبران‌ناپذیری را روی وزن شما بگذارد، قدم اول این است که از پنیر کم‌چرب استفاده کنید و همین حالا پنیرتان را به قالب‌های کوچک یخی تقسیم کنید. اینطور می‌توانید هم از خوردن این ماده غذایی طبیعی نهایت استفاده را ببرید و هم از بالا رفتن وزن‌تان جلوگیری کنید.

ماهی
یکی از آخرین خبر‌های علمی که در مورد ماهی آمده، این است: ماهی اگر روی آتش مستقیم قرار بگیرد، می‌تواند منبع خطرناکی از جیوه باشد، یک فلز کاملا سمی. مخالفان این خبر می‌گویند که ماهی منبع خوبی از امگا۳ و اسیدهای چرب است که برای پایین آوردن کلسترول خونی و محافظت در برابر بیماری‌های قلبی مفید است. درواقع باید بگوییم که انجمن مواد غذایی طبیعی اعلام کرده است مصرف دو وعده ماهی در ماه توصیه می‌شود. حالا توصیه ما برای شما چیست؟ برای پایین آوردن جذب جیوه توسط بدن شما، بهتر است که انواع مختلفی از ماهی را امتحان کنید و تکیه بر یک نوع نداشته باشید. سازمان پزشکی جهانی همچنین توصیه کرده که کودکان، نوجوانان، خانم‌های باردار و شیرده و همچنین خانم‌هایی که قصد باردار شدن دارند، از خوردن ماهی‌هایی که به داشتن میزان بالایی از جیوه معروف هستند خودداری کنند. اما بدانید که ماهی‌های مختلفی ازجمله تن، سالمون و... می‌توانند ماهی‌های بی‌خطری در این زمینه باشند.

شکلات
این خوراکی لذیذ، یکی از لذت‌بخش‌ترین خوراکی‌هایی است که به دست بشر کشف شده است. اگر به دنبال یک دلیل هستید که به‌طور قطع عاشق شکلات شوید، باید بدانید که این خوراکی می‌تواند برای بدن شما مفید هم باشد. افرادی که علاقه به خوردن شکلات دارند، ۳۷ درصد نسبت به کسانی که شکلات نمی‌خورند، کمتر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند و آنهایی که علاقه‌مند به خوردن شکلات تیره هستند قلب سالم‌تری دارند و بدن آنها آنتی‌اکسیدانی به نام فلیوناز دریافت می‌کند. و اما توصیه ما برای خوردن این خوراکی خوشمزه؛ شکلات را در حد اعتدال بخورید و طوری رفتار کنید که انگار در حال لذت بردن از زندگی هستید. برای اینکه از شر چاقی و اضافه‌وزن راحت شوید، به دنبال نوع تلخ آن باشید، چراکه نوع تلخ آن دارای میزان کمتری از قند است و میزان خیلی زیادتری، آنتی‌اکسیدان دارد.

گوشت قرمز
بنا به تحقیقاتی که انجام شده است، کسانی که گوشت قرمز را از وعده‌های غذایی‌شان حذف می‌کنند، به راحتی راه را برای ابتلا به بیماری‌های قلبی، و برخی از سرطان‌ها، مانند سرطان روده باز می‌کند. بیشتر این افراد دلیل می‌آورند که میزان چربی این ماده غذایی بالاست و این میزان چربی اشباع شده می‌تواند راه سرخرگ‌هایی که به قلب می‌رسد را سد کند. از سوی دیگر گوشت قرمز حاوی پروتئینی است که در هیچ ماده غذایی پیدا نمی‌شود و همچنین حاوی میزان زیادی زینک، آهن و ویتامین‌های گروه بی ‌است. حالا توصیه ما برای شما چیست؟ اگر تصمیم به رژیم گرفته‌اید، بهتر است همین حالا دست به کار شوید، سراغ قسمت‌هایی از گوشت بروید که تکه‌های سفید چربی را ندارند، هر هفته ۱۸ اونس گوشت قرمز بدون چربی بخورید و به این صورت میزان اعتدال را در خودتان حفظ کنید.

آجیل
مراقب هر اونس از آجیل باشید، میزان کالری که خشکبار و آجیل دارد، از هر اسنکی بیشتر است. اما خب یک واقعیت تعجب‌آور دیگری هم وجود دارد که هیچ‌چیز به اندازه آجیل نمی‌تواند روی کم کردن وزن شما تاثیر بگذارد. فیبر موجود در آجیل می‌تواند شما را تا اندازه زیادی سیر نگه داشته و از وعده‌های غذایی دور نگه دارد. مطالعاتی که در درمان چاقی انجام شده، به این نتیجه رسیده که کسانی که در هفته دو وعده آجیل می‌خورند، استعداد چاقی کمتری نسبت به آنهایی که نمی‌خورند، از خود نشان می‌دهند. حالا توصیه ما در مورد آجیل این است؛ در هر جزء از خشکبار چربی وجود دارد و این چربی برای سلامت قلب مفید است. اما این دلیل نمی‌شود که شما در خوردن آجیل زیاده‌روی کنید. در هفته این مقدار آجیل را با خیال راحت بخورید: ۲۳ بادام، ۱۴ گردو و ۴۹ پسته.

سویا
زمانی که مردم به غذای سالم فکر می‌کنند، معمولا توفو که یک میان‌وعده ژاپنی است و همان پنیر سویا است، به ذهن می‌رسد و اول فهرست قرار می‌گیرد. اما در یک بازبینی مجدد، افراد به این نتیجه می‌رسند که سویا که به نام علمی فیتواستروژن شناخته می‌شود، هورمونی در خود دارد که می‌تواند به‌طور مستقیم باعث ابتلا به سرطان سینه شود! یافته‌ها نشان می‌دهد، آن دسته از کسانی که به سرطان سینه مبتلا می‌شوند، با خوردن سویا بهبودی را در خودشان سریع‌تر می‌کنند. همانطور که می‌دانید سویا منبع خوبی از پروتئین بدون چربی است. خب پس حالا می‌توانید با خیال راحت شیر سویا، توفو یا همان پنیر سویا را میل کنید و از زندگی‌تان لذت ببرید.

تخم‌مرغ
در مورد تخم‌مرغ خبر‌های زیادی شنیده‌اید. خبر‌هایی در مورد کلسترول و بیماری‌های قلبی و از سوی دیگر امگا ۳ و اسید‌های چرب مفید. حتی شنیده‌اید که تخم‌مرغ نخورید چراکه کلسترول خون‌تان بالا می‌رود، بار دیگری خبری روی رسانه‌ها می‌رود که یک عدد تخم‌مرغ در روز می‌تواند سلامت قلب شما را بیمه کند. حالا محققان به این نتیجه رسیده‌اند که تخم‌مرغ‌های کوچک ضمن اینکه حاوی میزان بالایی از ویتامین دی هستند، اسید‌های چرب مفید را افزایش می‌دهند. تخم‌مرغ منبع خوبی برای تامین پوتین است و ویتامین دی و ب۱۲ بدن شما را تامین می‌کند. توصیه ما برای خوردن تخم‌مرغ این است که کلسترول خون‌تان را به طور منظم چک کنید و هر روز یک تخم‌مرغ بخورید.

مارگارین
بهتر است همین حالا به دو دهه عقب برگردیم، بیشتر خانم‌های خانه‌دار، به جای کره از مارگارین استفاده می‌کردند. اما همان موقع بود که متوجه شدند برخی از کارخانه‌های تهیه مارگارین، از چربی حیوانی برای تهیه مارگارین استفاده می‌کنند و همینطور شد که استفاده از مارگارین کم شد. باید بگوییم کره مارگارین می‌تواند کلسترول خوب خون بدن را زیاد کند و خیلی بهتر از کره است. این روزها تولیدکننده‌های مارگارین نحوه تولید محصول‌شان را تغییر داده‌اند و هیچ نکته بدی در استفاده از مارگارین وجود ندارد که هیچ، بسیار مفید هم هست. توصیه ما است که مارگارین را جایگزین کره کنید و چربی‌های مضر را دور بریزید. این انتخاب می‌تواند یک انتخاب هوشمند برای شما و خانواده‌تان باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha