سلامت نیوز : بنا به گفته یک مسئول در ستاد اجرای قانون کنترل دخانیات ۹ میلیون نفر در کشور سیگاری هستند که متوسط مصرف سیگار آن ها در روز ۱۰ نخ است که به این ترتیب سالانه بیش از ۳۲ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود، البته آمارهای دیگری هم در این زمینه وجود دارد که نشان دهنده مصرف سالانه ۶۵ میلیارد نخ سیگار در کشور است. اما به جز این، کاهش سن مصرف سیگار و مواد دخانی است که نگرانی ایجاد کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ این مسئول، سن آشنایی با سیگار را حدود ۱۳ سال می داند که اگر بخواهیم سن کشیدن قلیان را نیز محاسبه کنیم سن مصرف مواد دخانی در کشور حتی به ۱۰ سال هم می رسد. علاوه بر این آمار تأسف برانگیز حدود ۷۰ هزار نفر در سال بر اثر بیماری های ناشی از استعمال سیگار و مواد دخانی فوت می کنند که توجه بیش از پیش به این مقوله را می طلبد.در سال ۸۵ قانون جامع کنترل و مقابله با مصرف دخانیات در مجلس به تصویب رسید. اما در حال حاضر با گذشت ۶ سال از آن تنها نیمی از مواد این قانون اجرایی شده و دیگر مواد آن همچنان بر کاغذ باقی مانده است.آذری پور عضو کمیته کشوری سیاست گذاری ستاد اجرای قانون کنترل دخانیات با بیان این مطلب به خراسان گفت: قانون جامع کنترل دخانیات در ۲۲ ماده در سال ۸۵ به تصویب رسید و در حال حاضر با گذشت ۶ سال، تنها نیمی از مواد آن اجرایی شده است.

ممنوعیت استعمال دخانیات در ۹۰ درصد اماکن عمومی اجرا شده است

وی افزود: یکی از مواد قانون کنترل مصرف دخانیات که تا ۹۰ درصد اجرا شده است ممنوعیت استعمال سیگار در اماکن عمومی است که بر اساس پژوهش میدانی که انجام شده این قانون تا ۹۰ درصد در اماکن عمومی اجرا شده است.بنا به گفته آذری پور؛ به عنوان مثال ممنوعیت استعمال دخانیات در اتوبوس ها تا ۱۰۰ درصد، تاکسی ها ۹۵ درصد و ساختمان های اداری و دولتی بیش از ۹۰ درصد اجرا می شود و تنها ۱۰ درصد از اماکن عمومی هنوز ممنوعیت استعمال دخانیات را به طور کامل اجرا نمی کنند.وی افزود: همچنین ماده مربوط به نصب علائم هشدار روی بسته های سیگار تا حدودی اجرا شده است، اما برای این که انتظارات را برآورده کند باید اقدامات موثرتری انجام شود.عضو هیئت مدیره انجمن زندگی بدون دخانیات، با اشاره به این که نصب علائم هشدار دهنده درباره عوارض سیگار در اماکن عمومی نیز به خوبی اجرا نشده است گفت: در زمینه کار فرهنگی و آموزشی نیز کم کاری شده است.وی افزود: یکی از مواد قانون کنترل مصرف دخانیات ممنوعیت عرضه قلیان در مراکز تفریحی و رستوران ها و قهوه خانه هاست که هنوز این قانون اجرا نشده است و شاهد عرضه و مصرف قلیان در قهوه خانه ها و اماکن تفریحی هستیم و به تازگی با امضای توافق نامه ای میان وزیر بهداشت و وزیر کشور قرار شده است با عرضه قلیان در قهوه خانه ها و اماکن تفریحی مقابله شود.

ممنوعیت عرضه سیگار به افراد زیر ۱۸ سال اجرا نشده است

آذری پور با بیان این که ممنوعیت فروش و عرضه سیگار توسط برخی اصناف و همچنین ممنوعیت فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال از جمله مواردی است که اجرا نشده است گفت: راه اندازی کلینیک های ترک سیگار نیز از جمله مواردی است که هنوز در حد انتظار نیست و باید در تمامی شهرها بخش دولتی و خصوصی نسبت به راه اندازی این کلینیک های تخصصی اقدام کنند.وی همچنین با اشاره به این که در سیگار ۴ هزار ماده شیمیایی وجود دارد که ۴۰۰ ماده آن بیماری زا و ۴۲ ماده آن سرطان زاست گفت: در حال حاضر بر اساس آمار ۱۲ درصد افراد بالای ۱۵ سال در کشور سیگار می کشند که در مجموع رقمی حدود ۹ میلیون نفر را شامل می شود همچنین متوسط مصرف سیگار در کشور ۹۰ میلیون نخ در روز است که باید با اقدامات فرهنگی، آموزشی و اجرای کامل قانون کنترل مصرف دخانیات از میزان مصرف در کشور کاسته شود.

سن مصرف مواد دخانی به ۱۰ سال رسیده است

وی افزود: سن آشنایی با سیگار در کشور ما، مانند دیگر کشورهای جهان ۱۳ سال است اما با گسترش مصرف قلیان در خانواده ها می توان به صراحت گفت که سن مصرف سیگار و مواد دخانی در کشور به ۱۰ سال رسیده است و این مسئله جای نگرانی دارد.همچنین به گزارش ایرنا و بر اساس گزارش جمعیت مبارزه با دخانیات، میزان مرگ و میر روزانه بر اثر مصرف سیگار در کشور حدود ۲۰۰ نفر است که در سال به حدود ۷۰ هزار نفر می رسد.به گزارش ایسنا و بر اساس نظرات کارشناسی دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات مرکز سلامت محیط کار سیگار عامل ۳۰ درصد تمام سرطان ها، ۹۰ درصد سرطان های ریه، ۵۰ درصد بیماری های قلب و عروق و ۷۵ درصد بیماری های ریوی است. بر اساس آمار ۱۲ درصد جمعیت بالای ۱۵ سال کشور سیگار مصرف می کنند.برآوردهای کشوری نیز حاکی از آن است که اگر روند مصرف سیگار به همین شکل ادامه یابد پیش بینی می شود مرگ و میر ناشی از عوارض مصرف سیگار تا ۲۰ سال آینده به ۲۰۰ هزار نفر در سال افزایش یابد. بنابراین اگر چه روزانه ۵ تا ۷ میلیارد تومان برای خرید سیگار هزینه می شود ۳ برابر آن نیز برای درمان بیماری های ناشی از مصرف سیگار در کشور صرف می شود که به نظر می رسد اجرای کامل قانون می تواند از این خسارت های جانی و مالی استعمال سیگار و مواد دخانی بکاهد.

شرکت دخانیات از توقف فروش سیگار تا 11 خرداد ماه خبر داد

شرکت دخانیات ایران فروش انواع محصولات دخانی تولیدی خود را در تمامی استان ها و مناطق کشور متوقف می‌کند. به گزارش ایسنا، شرکت دخانیات ایران قصد دارد به مناسبت هفته ملی دخانیات به مدت یک هفته و تا 11 خرداد فروش تمام سیگارهای تولیدی خود را در سراسر کشور متوقف کند. روز 31 می مصادف با روز جهانی بدون دخانیات است و در ایران نیز از پنجم تا 11 خرداد به عنوان هفته ملی بدون دخانیات نام گذاری شده است.شرکت دخانیات اعلام کرد که فروش محصولات خود را با هدف ترویج سلامت و به‌منظور نشان دادن حسن نیت خود در عرصه فرهنگ‌سازی و ارتقای زمینه‌های بهداشت جسم و روان به مدت یک هفته متوقف می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha