سلامت نیوز - شهرداری تهران اعلام کرده که آبان ماه امسال ۴۵۰۰ نفر به علت سکته قلبی در شهر تهران جان خود را از دست داده اند که آلودگی هوا علت ۸۰ درصد این مرگ و میرها بوده است.

افزایش مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در تهران

 به گزارش بی بی سی ، محمد هادی حیدر زاده رئیس ستاد هوای پاک و مشاور محیط زیست شهرداری تهران در جمع خبرنگاران گفته است: "تنها در آبان ماه ۳۶۰۰ نفر یعنی روزانه ۱۲۰ نفر به علت آلودگی هوا جان سپرده اند".

این در حالی است که آمارهای رسمی نشان می دهد سال گذشته روزی ۲۷ نفر و جمعاً ۹۹۰۰ نفر بر اثر آلودگی هوا در تهران جان خود را از دست داده اند.

آقای حیدرزاده بحران آلودگی هوای تهران را با زلزله مقایسه کرده و گفته است: "تفاوت زلزله در این است که آثار تخریبی زلزله آنی است اما بحران آلودگی هوا به تدریج جان انسانهای بی گناه را می گیرد."

به گفته این مقام مسئول شهرداری تهران، با آلودگی موجود در هوای تهران یک "خودکشی دسته جمعی" در حال اجراست و برای رفع آن به "انقلاب در تفکر مسئولان" نیاز است.

وسایل نقلیه موتوری مهمترین آلوده کننده شهر تهران به حساب می آید و برخی کارشناسان می گویند خودروها و کارخانجات صنعتی حاشیه تهران عامل ۸۰ درصد آلودگی این شهر هستند.

 
بر اساس آخرین برآوردها سه و نیم میلیون خودرو و بیشتر از چهار میلیون موتورسیکلت در این شهر تردد می کنند.

تقریبا نیمی از خودروهایی که در شهر تهران تردد می کنند فرسوده هستند و مهمترین منبع آلودگی به حساب می آیند.

برنامه های دولت برای جمع آوری خودروهای فرسوده با شکست مواجه شده است و طرح گاز سوز کردن خودروها نیز که با هدف کاهش مصرف بنزین و جلوگیری از آلودگی هوا از چند سال پیش پیگیری می شود به کندی پیش می رود.

روزانه حدود ۱۲ میلیون سفر روزانه در تهران صورت می گیرد و مسافران به وسیله اتوبوس، تاکسی و مترو و خودروهای شخصی جابه جا می شوند.

بر اساس آمارهای رسمی حدود ۳۴ درصد مسافران داخل شهر تهران با وسایل نقلیه عمومی نظیر تاکسی، اتوبوس و مترو جا به جا می شوند و بقیه شهروندان از وسایل شخصی استفاده می کنند.

نیمی از اتوبوس های درون شهری، تاکسی ها و مسافر کش شخصی تهران فرسوده هستند و برنامه های نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بسیار کند پیش می رود.

امسال در بودجه سالانه کشور بودجه جداگانه ای برای گسترش حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان شهری پیش بینی شده اما به دلیل اختلافات موجود بین شهرداری تهران و دولت محمود احمدی نژاد تا کنون این اعتبار به شهر تهران تخصیص داده نشده است.

در سال گذشته محدودیت های ترافیکی تازه ای با عنوان زوج و فرد کردن خودروها در تهران به اجرا گذاشته شد اما به نظر می رسد این طرح چندان ثمربخش نبوده است.

از چند ماه پیش نیز دولت برنامه تغییر ساعت کار ادارات، مدارس و بانک ها را برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا به اجرا گذاشته که به گفته مسئولان دولتی در کاهش ترافیک موثر بوده اما به نظر می رسد تاثیر چندانی بر آلودگی هوای تهران نداشته است.

روز 29 دیماه (19 ژانویه) در ایران روز هوای پاک نامگذاری شده است و هر ساله در آستانه این روز مطالبی پیرامون آلودگی هوای شهرهای ایران، به خصوص تهران، و لزوم مقابله با آن انتشار می یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha