افراد مبتلا به بیماری های صعب العلاج چندی است که به دلیل تحریم ها با مشکلات فراوانی روبرو هستند. مشکلاتی که شاید بیشتر از درد و رنج بیماری آنها را آزار دهد. در این میان برخی مسئولان بدون در نظر گرفتن شرایط این بیماران و با سیاست هایی که مشخص نیست چه دلیلی برای توجیه آن دارند ارز مورد نیاز برای واردات داروی این بیماران را در اختیار وزارت بهداشت قرار نمی دهند تا بتوانند بدون وجود مشکل داروهای خود را تهیه کنند.

کمیاب شدن مجموعه ای از داروهای شیمی درمانی
سلامت نیوز: افراد مبتلا به بیماری های صعب العلاج چندی است که به دلیل تحریم ها با مشکلات فراوانی روبرو هستند. مشکلاتی که شاید بیشتر از درد و رنج بیماری آنها را آزار دهد. در این میان برخی مسئولان بدون در نظر گرفتن شرایط این بیماران و با سیاست هایی که مشخص نیست چه دلیلی برای توجیه آن دارند ارز مورد نیاز برای واردات داروی این بیماران را در اختیار وزارت بهداشت قرار نمی دهند تا بتوانند بدون وجود مشکلی داروهای خود را تهیه کنند.
نامه های کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز راه به جایی نبرده است و علیرغم ادعاهایی مبنی بر دادن ارز مرجع برای واردات دارو، وزارت بهداشت اما همچنان در انتظار وعده های توخالی مسئولان و بی توجهی بانک مرکزی به این مسئله است.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم شورای اسلامی می گوید نامه ای به رئیس جمهور نوشته ایم و هشدار داده ایم که چنانچه اتفاقی برای این بیماران بیفتد شما مسئول هستید اما گویا تلاش ها و هشدارها راه به جایی نمی برد.
هرازگاهی کمبودهای دارویی رسانه ای می شود و در مقابل از عدم تاثیر تحریم ها بر حوزه سلامت می شنویم اما باید قبول کرد که اگر اقدام جدی و اساسی صورت نگیرد تحریم ها بخش سلامت کشور را فلج خواهد کرد.
اگر وزارت بهداشت به صراحت از سهل انگاری بانک مرکزی در اختصاص ارز مرجع صحبت کند شاید بتوان مشکل را با رسانه ای کردن موضوع به گوش مسئولان و از جمله آقای رئیس جمهور رساند تا بدانند از سال گذشته تاکنون این مشکل همچنان برطرف نشده است.
در این میان به سراغ پرستاری رفتیم که از نزدیک با درد و رنج بیماران سرطانی آشناست و به خوبی از مشکلات آنها باخبر است تا مشکلات دارویی بیماران سرطانی را از زبان او به گوش مسئولان برسانیم شاید که تلنگری باشد و اقدامی کنند.
علیرضا فرید خمامی در گفت وگو با خبرنگار سلامت نیوز گفت:«کمیاب شدن داروهای بیماران سرطانی صحت دارد و متاسفانه داروهای شیمی درمانی که در گذشته از شرکت های معتبر اروپایی تهیه می شد به دلیل تحریم ها دیگر وارد نمی شود.»
وی که پرستار بیمارستان محک است در ادامه می گوید:« مجموعه ای از داروهای شیمی درمانی کمیاب شده است. به عنوان مثال در گذشته از شرکت دارویی فرانسوی به نام ebewe، و یا از شرکتی baxter از آلمان این داروهای وارد میشد که به دلیل تحریم ها واردات این داروها قطع شده است و داروهای ترکیه ای و کره جنوبی کما و بیش جای این داروها را می گیرد.»
خمامی می افزاید:«وقتی شرکتی دارویی را تولید می کند تا چندین سال فرمول تولید آن دارو در انحصار شرکت تولید کننده باقی می ماند و زمانی که بعد از گذشت چندین سال شرکت تولید کننده تصمیم به فروش فرمول این دارو می کند تنها فرمول دوم دارو را به فروش می گذارد یعنی آن بخشی از فرمول دارو که مربوط به جنبه های درمانی دارو است اما فرمول های جانبی دارو که به عنوان مثال برای کاهش عوارض جانبی دارو است را نمی فروشد و همچنان در انحصار شرکت تولید کننده باقی می ماند.
به عنوان مثال تاکسان ها را چندین شرکت متفاوت وارد می کردند اما برند آمریکایی آن کامل ترین فرمول را داشت در نتیجه به دلیل اثرات بالای دارو در بیمار بایستی با احتیاط بیشتری به بیمار تزریق میشد به دلیل اینکه بیمار دچار مشکلات گوارشی نشود. اما داروهایی که از اروپا وارد میشد چنین عارضه ای نداشت و از طرفی چنین اثربخشی را نیز هم نداشته است.»
وی در خصوص پوشش بیمه ای داروهای بیماران سرطانی می گوید:«قسمت اعظم داروهای سرطانی تحت پوشش بیمه هستند اما داروهای ایمنی درمانی که حدود 4 سال است وارد بازار شده است به دلیل قیمت بالای دارو تحت پوشش نیست البته وزارت بهداشت خبر از پوشش بیمه ای 200 دارو داده که شاید این داروها نیز در آن دسته قرار گرفته باشند اما پیگیری من برای پیدا کردن این داروها در لیست بیمه بی نتیجه بوده است.»
پرستار بیمارستان محک در ادامه تاکید می کند:«در هفته گذشته داروی"vincrinstin" در بازار موجود نبود و بیماران با مشکل بسیاری مواجه شده بودند.
باید گفت درمانی که ابتدا یک پزشک برای بیمار خود در نظر می گیرد  درمان های استاندارد است و با توجه به پاتولوژی و نوع داروها پزشک یک پروتکل درمانی استانداری را برای بیمار سرطانی در نظر می گیرد اما چنانچه داروی مورد نظر در بازار موجود نباشد پزشک مجبور است درمان غیرقطعی که درمان تحقیقاتی است را برای بیمار در پیش گیرد و در نتیجه درمان بیمار مبهم خواهد بود و مشخص نیست بیمار با این درمان تحقیقاتی حتما به نتیجه مطلوبی برسد یا خیر.»
وی از مشکلی این روزها دامنگیر بیماران صعب العلاج شده است و نیاز به رسیدگی بیشتر دارد چنین می گوید:«در کنار مشکلات بیشمار بیماران سرطانی معزلی که این روزها به دلیل گرانی داروهای این دسته از بیماران بوجود آمده است دارو دزدی بیماران سرطانی است که متاسفانه داروهای بیمارانی که جهت تهیه دارو به داروخانه 13 آبان مراجعه می کنند توسط موتورسوارانی به سرقت می رود که بایستی توجه ویژه ای به این مشکل بزرگ شود. در واقع از هر 10 بیماری که به این داروخانه مراجعه می کنند دست کم یک بیمار دچار این حادثه می شود که نیاز به ریشه یابی این مشکل وجود دارد شاید این مسئله گویای قیمت بالای داروها و کمیابی آن باشد که سارقان را برای سرقت از بیماران وسوسه می کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha