معاون اجتماعی وزارت كشور از اعمال ممنوعیت عرضه قلیان در رستوران‌ها، تالارها و مهمانپذیرها پس از هفته بدون دخانیات خبر داد.

سلامت نیوز :مهندس علیرضا افشار در نشست خبری هفته بدون دخانیات كه در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: بیست و ششم اردیبهشت ماه سال جاری مقرر شد كه اعمال ممنوعیت عرضه قلیان در رستوران‌ها، تالارها و مهمانپذیرها پس از هفته بدون دخانیات و طی دو مرحله اجرایی شود. به موجب مصوبه دولت در آبان ماه سال گذشته فعلا قهوه خانه‌ها از شمول اماكن عمومی مستثنی شده‌اند. در مجموع طی هفته بدون دخانیات اطلاع رسانی‌های لازم برای جمع آوری قلیان‌ها از مكان‌های مذكور صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: مرحله اول جمع آوری قلیان‌ها از رستوران‌ها،‌ تالارها و مهمانپذیرها از طریق اتحادیه‌های صنفی صورت می‌گیرد و پس از آن نیز ناجا برخوردهای خود را با واحدهای متخلف انجام خواهد داد. البته ممكن است در مراحل بعدی برای جمع آوری قلیان‌ها از قهوه خانه‌ها نیز برنامه‌های جایگزین داشته باشیم اما فعلا دولت مصلحت دیده است كه قلیان‌ها از شمول اماكن عمومی خارج شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ افشار گفت: شورای اجتماعی كشور مسئولیت سیاست گذاری، برنامه ریزی، ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌ها و حمایت از برنامه‌های كاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سرمایه‌های اجتماعی را بر عهده دارد. متناظر این شورا كارگروه‌های اجتماعی و فرهنگی استان‌ها نیز فعالند. یكی از كارگروه‌های شورای اجتماعی كشور، كارگروه كاهش اعتیاد است كه در آن در زمینه كاهش مصرف مواد مخدر، روان گردان‌ها، مشروبات الكلی و كاهش استعمال دخانیات از جمله سیگار و قلیان فعالیت می‌كند. در مجموع وزارت كشور هماهنگی میان دستگاه‌ها را بر عهده دارد.

معاون اجتماعی وزارت كشور افزود: نكته مهم در سه بخش مذكور اولویت دادن به مقوله پیشگیری است. متاسفانه پیشگیری در تمام این زمینه‌ها ضعیف بوده و لازم است تمام حوزه‌های فرهنگی در این زمینه فعال شوند.وی با اشاره به هفته بدون دخانیات ادامه داد: در زمینه دخانیات لازم است مردم در دو مورد حساس شوند؛ ابتدا آنكه برخی فكر می‌كنند استعمال مواد دخانی استرس و اضطراب را تسكین می‌دهد. لازم است مردم در این زمینه آگاه شوند و روشهای جایگزین برای آرامش تبلیغ شود. همچنین برخی به عنوان تفریح به سراغ مشروبات، سیگار و قلیان می روند این موضوع یك معضل فرهنگی است و باید عواقب سوء آن برای مردم مطرح شود. سازمانهای فرهنگی در این زمینه مسئولیت دارند و بابت پرداختن به این مباحث بودجه دریافت می‌كنند.

افشار ادامه داد: پس از تصویب قوانین كنترل و مبارزه با دخانیات، تبلیغاتی صورت گرفت اما این اقدامات كافی نیستند. هفته بدون دخانیات فرصت خوبی برای تبلیغ و فضاسازی نسبت به مضرات مواد دخانی است.وی افزود: یكی از محورهایی كه قبح آن در جامعه بارز نشده قلیان است. نیاز است دستگاه‌های فرهنگی در این زمینه اقدام كنند. قلیان از نظر اجتماعی یك وسیله تفریحی شناخته شده و خانواده‌ها مضرات آن را نمی‌دانند. دود قلیان ده‌ها برابر غلیظ تر از آلودگی هواست و قلیان چندین برابر بیشتر از سیگار مضر است.وی به تصویب قانون ممنوعیت توزیع و عرضه قلیان در مهرماه 1385 اشاره كرد و گفت: آیین نامه این موضوع نیز مهرماه سال 86 تصویب و به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد. در كارگروه شورای اجتماعی كشور نیز جلسات متعددی در این زمینه گذاشته شده است و بنا برآن شده كه به صورت تدریجی و مرحله‌ای ممنوعیت قلیان را اعمال كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha