عضو كمیته سیاستگذاری ستاد اجرایی قانون جامع كنترل و مبارزه با دخانیات بر لزوم شناسایی سیگار قاچاق در سطح خرده فروشی و اتخاذ تنبیهات مالی شدید تاكید كرد.

سلامت نیوز : دكتر آذری پور در نشست خبری هفته بدون دخانیات با اشاره به شعار سازمان جهانی بهداشت تحت عنوان «دخالت‌های صنایع دخانی چند ملیتی را متوقف كنیم»، گفت: صنایع دخانی ترفندهایی را برای مقابله با اقدامات كنترل دخانیاتی كشورها در پیش می‌گیرند كه متاسفانه در ایران نیز این ترفندها را مشاهده می‌كنیم. لازم است بر شناسایی این ترفندها تمركز شود.

وی قاچاق محصولات دخانی با قیمت ارزان در كشور را از جمله ترفندهای صنایع دخانی عنوان كرد و گفت: این صنایع با مقامات دولتی وارد چانه زنی می‌شوند كه به آنها اجازه داده شود كارخانه راه بیندازند و در مقابل، كشور مربوطه از آنها مالیات دریافت كند. اخیرا كارخانه وینستون در شهرستان رشت تاسیس شده و زمزمه‌هایی نیز مطرح است كه یكی دیگر از برندهای مشهور مواد دخانی در داخل كشور كارخانه تاسیس كند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی به ممنوعیت استعمال مواد دخانی در اماكن عمومی اشاره كرد و گفت: بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد كه 90 درصد مردم خواستار اعمال ممنوعیت استعمال مواد دخانی در اماكن عمومی هستند. اما این سوال مطرح است كه چرا این موضوع به صدای اجتماعی تبدیل نشده است.

آذری پور همچنین به افزایش مالیات بر مواد دخانی اشاره كرد و گفت: بر اساس قانون باید سالانه 20 درصد افزایش قیمت برای مواد دخانی وارداتی و همچنین افزایش 10 درصدی قیمت برای مواد دخانی داخلی داشته باشیم اما سال گذشته این رقم نصف شد به این بهانه كه افزایش قیمت مواد دخانی، افزایش قاچاق را به دنبال دارد. همچنین صنایع دخانی عنوان می‌كنند كه الصاق تصاویر بهداشتی بر روی پاكت‌های سیگار میزان قاچاق مواد دخانی را افزایش می‌دهد این در حالی است كه حتی یك برگ سند در این زمینه ارائه نشده است و هیچ تحقیقی این موضوع را نشان نداده است. درج این تصاویر یك راهكار شناسایی قاچاق از سیگار قانونی است.وی تاكید كرد: سیگار قاچاق باید در سطح خرده فروشی شناسایی شود و تنبیهات مالی شدید برای آن درنظر گرفته شود تا به این ترتیب خطر فروش سیگار قاچاق بالا رود و فروش آن برای فروشنده صرف نكند.

آذری پور به دیگر ترفندهای صنایع دخانیاتی از جمله تولید برخی محصولات مانند خمیردندان، خودنویس و ... با عنوان برند نوعی سیگار اشاره كرد و گفت: ایران در زمینه كنترل و مبارزه با دخانیات از قانون بسیار خوبی برخوردار است. در زمینه ممنوعیت استعمال دخانیات در اماكن عمومی مسقف تحقیقاتی انجام شد كه نشان داد 90 درصد این اماكن بدون دخانیات هستند اما ضعف آنها در نصب تابلوی ممنوعیت استعمال دخاینات در اماكن عمومی بود. در اجرای مواردی از قانون كه نیاز است سایر ارگانها با وزارت بهداشت همراه شوند، موفق نبوده‌ایم.وی گفت: در بدترین حالت حدود 9 میلیون سیگاری در كشور حضور دارند و 64 میلیون نفر دیگر در معرض دود مواد دخانی این افراد قرار دارند.آذری پور تاكید كرد: دخانیات یك پدیده چند وجهی است. وزارت بهداشت هیچ ابزاری برای كنترل قاچاق مواد دخانی ندارد. در زمینه ممنوعیت اصناف برای عرضه مواد دخانی نیز وزارت بهداشت ذی مدخل نیست. پنج وزیر عضو ستاد كشوری كنترل و مبارزه با دخانیات هستند كه لازم بود نمایندگان آنها نیز در این جلسه حضور داشته باشند چرا كه بسیاری از سوالات در حیطه مسئولیت آن وزارتخانه‌هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha