محققان انگلیسی برای اولین بار در موشها نوعی سلول بنیادی جنینی را کشف کردند که شباهتهای بسیاری به نمونه های انسانی آن دارد.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، محققان دانشگاه آکسفورد با همکاری موسسه Nih که نتایج پژوهش های خود را در مجله علمی "نیچر" منتشر کرده اند، کشف کردند این سلولها که بین انسان و موشها مشترک است ، به 100نوع سلول مختلف زندگی می دهند.

به اعتقاد این محققان، این کشف می تواند اهمیت زیادی در بررسی های مربوط به بازسازی سلولها، آسیب شناسی و بیولوژی سلولی داشته باشد.

این سلولها که سلولهای بنیادی اپیبلاست (غشای خارجی رویان) نام دارند نه تنها شباهت های زیادی به نمونه های انسانی آن دارند، بلکه همچنین مرحله دوم توسعه جنینی را درزمانی که هنوز بافت ها توسعه چندانی نیافته اند به تصویر بکشند. بنابراین می توان تصور کرد که این سلولها سرآغاز تشکیل ارگانیسم هستند.

مدتی قبل محققان ام آی تی در بررسی های خود نشان دادند که موشها تفاوت های بسیاری با انسان دارند و بنابراین استفاده از آنها در آزمایش های مربوط به انسان نمی تواند نتایج دقیقی دربرداشته باشد اما اکنون این دانشمندان نشان دادند که این حیوانات به دلیل شباهت در نوع سلولهای بنیادی جنینی همچنان می توانند به عنوان یک مدل مفید برای ارگانیسم انسان مورد استفاده قرار گیرند.

درحقیقت سلولهای بنیادی موشها از جنبه های مختلفی از جمله ویژگی های میکروسکپی و تغییرات شیمیایی DNA می توانند به عنوان مدل انسانی استفاده شوند.

علاوه براین سلولهای بنیادی اپیبلاست موشها می توانند از دیدگاه دیگری هم مهم باشند. این سلولها می توانند عناصری را ارائه دهند که هنوز در سطح توسعه و تخصصی شدن سلولهای بنیادی جنینی ناشناخته هستند. درواقع این سلولها می توانند به دانشمندان امکان مشاهده لحظه ای را که در آن سلولها تخصصی شده و تبدیل به ماهیچه، استخوان یا عصب می شوند را فراهم کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha