رییس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت با اشاره به كاهش جزئی در استعمال سیگار در كشور درباره توفیق در اجرای مواد قانون جامع كنترل و مبارزه با دخانیات گفت: توفیق صددرصد در هیچ یك از مواد این قانون نداشتیم اما توفیقات نسبی در برخی از مواد قانون را شاهد هستیم.

توفیق صددرصدی در هیچ یك از مواد قانون مبارزه با دخانیات را نداشته‌ایم
سلامت نیوز : دكتر كاظم ندافی در نشست خبری هفته بدون دخانیات گفت: هدف كلی وزارت بهداشت از برنامه كنترل دخانیات، كاهش بار بیماریهای غیرواگیر است. اولین نكته در این هدف آن است كه افراد جدید از كشیده شدن به سمت استعمال دخانیات منع شوند و افرادی كه مصرف كننده هستند در جهت ترك اعتیاد آنها اقدام شود. همچنین كمك شود كه افراد از معرض دود دست دوم دخانیات در امان باشند.

وی ادامه داد: برای رسیدن به این اهداف، شش راهبرد اصلی در تمام دنیا مورد توافق قرار گرفته كه در ایران نیز دنبال می‌شود. پایش مصرف دخانیات و سیاست‌های پیشگیرانه از جمله راهبردهایی است كه در جهت آن اقداماتی در كشور صورت گرفته است. به این ترتیب سالیانه وضعیت مصرف دخانیات در كشور با هدف كنترل دخانیات، انجام می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی پیگیری میزان اجرای قوانین و مقررات را از دیگر راهبردها در جهت كنترل و مبارزه با دخانیات عنوان كرد و گفت: تنها راه رسیدن به اهداف در كنترل و مبارزه با دخانیات، اجرای كامل قوانین و مقررات است. همچنین وظیفه ماست كه با ترویج موضوعات سلامتی مردم را از دود دست دوم دخانیات به ویژه در اماكن عمومی آگاه كنیم. كلینیك‌های ترك و مشاوره ترك دخانیات نیز در وزارت بهداشت و همچنین در بخش خصوصی فعال است.

ندافی هشدار درباره عواقب مصرف دخانیات را از دیگر راهبردهای كنترل و مبارزه با استعمال مواد دخانی عنوان كرد و گفت: درج هشدارهای بهداشتی روی پاكت‌های دخانیات جزو قوانین است و چند سالی است كه در كشور در حال اجراست. ممنوعیت تبلیغات محصولات دخانی نیز از دیگر پیگیری‌هایی است كه وزارت بهداشت نیز در این زمینه فعال است. افزایش مالیات بر مواد دخانی نیز از دیگر راهبردهای اساسی برای كنترل دخانیات در دنیاست كه نشان داده با افزایش قیمت، مصرف مواد دخانی كاهش یافته است. وزارت بهداشت همچنان پیگیر این موضوع است.

وی افزود: بر اساس گزارش‌های دنیا حتی كشورهایی كه با قدمت چندین ده ساله در حال پیگیری راهبردهای كنترل دخانیاتی هستند، صد در صد در این زمینه موفق نشده‌اند چرا كه این موضوع كاری بزرگ است و از طرف دیگر شركت‌های دخانیاتی چند ملیتی دست از مقابله نمی‌كشند بر همین اساس امسال شعار مقابله با دخالت‌های صنایع دخانی در برنامه‌های كنترل دخانیاتی از سوی سازمان جهانی بهداشت انتخاب شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقدامات وزارت بهداشت برای بازرسی از ادارات و سازمان‌های دولتی با توجه به قانون منع استعمال دخانیات در نهادهای دولتی گفت: وزارت بهداشت بازرسی روتین از ادارات ندارد اما اگر شكایتی داشته باشیم رسیدگی می‌كنیم.

به گفته ندافی میزان شیوع مصرف سیگار در مردان كشور از سال 1386 تاكنون حدود 22 تا 23 درصد باقی مانده است اما میزان شیوع مصرف سیگار در زنان كشور از 1،8 درصد به 1،26 درصد رسیده است و متاسفانه افزایش اندكی از استعمال دخانیات را در زنان كشور مشاهده می‌كنیم اما به طور كل استعمال مواد دخانی در هر دو جنس زن و مرد 12 درصد بوده كه به 11،7 درصد رسیده است و كاهش جزئی در این زمینه مشاهده می‌شود.

رییس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت با تاكید بر آنكه اجرای كامل قوانین كنترل دخانیاتی مستلزم آن است كه این قوانین به خواست عمومی تبدیل شود، ادامه داد: در بحث اجرای قانون جامع كنترل و مبارزه با دخانیات می‌توان به ماده 5 این قانون مبنی بر الصاق تصاویر بهداشتی روی پاكت‌های سیگار اشاره كرد. الصاق این تصاویر و مجاب كردن شركت دخانیات نسبت به این موضوع كار راحتی نبود. اما باید گفت كه در بحث كنترل مواد دخانی و از جمله قلیان در قهوه خانه‌ها، سفره خانه‌ها و رستوران‌ها موفق نبودیم. بسیاری از افرادی كه قلیان عرضه می‌كنند، مجوز هیچ شغلی ندارند. مشخص است كه دستگاه‌های مربوطه باید با این مباحث برخورد كنند. وزارت بهداشت پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: افزایش مالیات بر محصولات دخانی نیز تا سال گذشته دنبال می‌شد اما این موضوع امسال به مشكل برخورده است. در مورد ممنوعیت تبلیغات مواد دخانی نیز می‌توان گفت كه به ندرت در فیلم‌های سینمایی مشاهده می‌شود كه استعمال دخانیات صورت گیرد. وزارت بهداشت تمام این موارد را پیگیر است.

ندافی ادامه داد: در مجموع توفیق صد در صد در اجرای هیچ یك از مواد قانون جامع مبارزه با دخانیات نداشته‌ایم اما توفیق نسبی در برخی از مواد قانون مشاهده می‌شود. قطعا هیچ كشوری از دنیا نتوانسته است شش راهبرد اساسی كنترل و مبارزه با دخانیات را به صورت كامل اجرایی كند.

رییس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت در پایان از تغییر شماره ارتباطات مردمی وزارت بهداشت به 1490 از فردا خبر داد و گفت: مردم می‌توانند موارد خلاف قوانین كشور را با این شماره تلفن در میان گذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha