یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۱
کد خبر: 49429

محققان از تحقیقات نویدبخش خود برای بازگرداندن بینایی به افرادی خبر دادند که بر اثر بیماریهای چشمی آن را از دست داده اند.

سلامت نیوز : محققان آمریکایی از طریق آزمایش بر روی موشها نوید دادند که بینایی را یک روز به افرادی که دید خود را در اثر بیماریهای چشمی از دست دادند؛ بازگردانند.

این محققان در تحقیقات نوع جدیدی از سیستم چشم مصنوعی را روی موشها آزمایش کردند.این تحقیقات روی موشها نشان داد که چشم مصنوعی برای بازگردان بینایی به حالت اولیه نوید بخش است.این سیستم چشم مصنوعی از ترکیب سلولهای کاشت شده درون چشم و فناوری فرستادن تصاویر به مغز استفاده می کند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ تیم محققان دانشکده پزشکی دانشگاه استانفورد در ایالت کالیفرنیا در آمریکا در این باره توضیح داد: این سیستم از سلولهای صفحه ای شکل خورشیدی کوچک، استفاده می کند که طی یک عمل جراحی زیر شبکیه ی چشم کاشته می شود و همراه با یک عینک حفاظ دار است که به طور خاصی طراحی شده و مجهز به دوربین مینیاتوری است. یک کامپیوتر شخصی جیبی نیز اطلاعات بصری را پردازش می کند.

براساس این تحقیقات، تصاویر بصری همچون چیزی که در عینکهای ویدئویی در هنگام بازی استفاده می شود، روی یک میکرونمایشگر کریستال مایع که بر روی عینک حفاظ دار نصب شده است، نمایش داده می شوند. این تصاویر از نمایشگرکریستال مایع به یاخته هایی که در شبکیه ی چشم درون کاشت شده اند، پرتوافکنی می کنند و بعد از آن این تصاویر به مغز فرستاده می شود.دنیل پالانکر نویسنده ارشد بررسی و استادیار چشم پزشکی گفت: این سیستم همچون پهنه آفتابگیر خانه شما که نور را به جریان برق مبدل می سازد، عمل می کند. اما به جای آنکه جریان در یخچال شما جریان یابد؛ در شبکیه ی چشم شما جریان می یابد.

دانشمندان در حال آزمایش این سیستم روی موشها هستند و در جستجوی یک اسپانسر برای پشتیبانی از آزمایشهایشان روی انسانها می باشند.اما با این حال، اغلب اوقات تحقیقاتی که به نظر می رسد روی حیوانات نویدبخش است، مزیت های مشابهی روی انسان ندارد.محققان امیدوارند که سیستم آنها در نهایت بتواند به افرادی که دچار بیماریهای شبکیه چشم مانند بیماری مرتبط با سن و التهاب رنگدانه ای شبکیه هستند، کمک کند.طبق گفته سازمان غیرانتفاعی مبارزه با نابینایی مرتبط با سن، حدود یک و نیم میلیون نفر در سرتاسر جهان بینایی خود را در اثر التهاب رنگدانه ای شبکیه از دست داده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha