یکشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4944

جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشكی ایران مركز مطالعات رشد و سلامت كودك را برای پایش مداوم سلامت كودكان جامعه تاسیس كرده است.

دكتر شاهزاده فاضلی رئیس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشكی ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشكی ایران برای رسیدگی و نظام مند شدن سنجش سلامت كودكان گروه پژوهشی سلامت كودك را برای ارتقا سطح سلامت كودكان كشور تاسیس كرده است.

وی گفت: از جمله فعالیت های این گروه كه در مركز مطالعات رشد و سلامت كودك برقرار است انجام پژوهش های علمی در رابطه با كودكان حاصل از درمان های ناباروری (ART)  و ارتقای سطح سلامت كودكان جامعه ایرانی، بالابردن آگاهی عمومی خانواده های كشور در رابطه با سلامت كودكان است.
وی تصریح كرد: از محورهای فعالیت گروه تعیین وضعیت سلامت كودكان حاصل از ART،‌توانمندسازی والدین استفاده كننده از روش های درمانی ناباروری، ارائه روش های نوین خدمات پایش در كودكان حاصل از ART در پژوهشكده رویان، طرح غربالگری دانش آموزان، اردوهای تابستانی بنیاد سال های 83، 84، 85 از طرح های پژوهشی شاخص این گروه پژوهشی به حساب می آید.
وی تصریح كرد: هم اكنون طرح های بررسی وضعیت سلامت جسمانی و تكامل شیرخواران حاصل از ART، بررسی عوامل موثر بر نحوه تغذیه شیرخواران حاصل از ARTدر تهران بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان در كودكان حاصل از ART و نقش استرس ها و نگرش های ناكارآمد در سلامت روان مادران كه از درمان های ناباروری استفاده می كنند در این پژوهشكده در حال انجام است.
*******تست شنوایی در مركز مطالعات رشد سلامت كودك فراهم شد
با توجه به علائم بالینی كودك در بدو تولد با پیگیری و تشخیص به موقع عارضه می توان از عوارض مضر بعدی جلوگیری كرد.
دكتر فاضلی رئیس پژوهشكده مطالعات رشد و سلامت كودك در ادامه گفت: به دلیل اهمیت ویژه حس شنوایی در امر یادگیری و تاثیر مستقیم شنوایی بر تكلم كودك، غربالگری شنوایی ارزش بالایی دارد.
همچنین هدف از انجام این تست را تشخیص به موقع كودكان دچار ضایعه شنوایی و ارجاع آنان برای ارزیابی كامل و دریافت اقدامات درمانی یا خدمات توانبخشی ذكر كرد.
وی گفت: بسیاری از كم شنوایی ها تا سن مدرسه شناخته نشده اند می توانند باعث عقب ماندگی تحصیلی كودك نسبت به سایر هم كلاسی هایشان باشند این كودكان معمولا وضعیت درسی مطلوبی نداشتند و به عنوان افراد تنبل، بی توجه و یا حتی كودكانی كه مشكلات گفتار و زبان دارند تلقی می شوند.
وی تصریح كرد: در صورت تشخیص شنوایی در سنین كودكی اقدامات درمانی، توانبخشی و رفع مشكل موثر بوده و علاوه بر تاثیر مثبت بر گفتار و زبان از بروز عوارض سوء عاطفی و روانی كم شنوایی پیشگیری می شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha