رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی كشور ضمن ابراز نگرانی از عرضه فله‌ای شیر در كشور عنوان كرد: هم‌اكنون از حدود هشت میلیون شیر توزیع در كشور، حدود دو و نیم میلیون تن آن به صورت فله‌ای عرضه می‌شود كه نظارتی بر آن نیست. مردم باید آگاه باشند كه شیرهای فله‌ای توزیع شده را به دلایلی نظیر اینكه ممكن است سالم‌تر باشد، طعم بهتری داشته باشد و چربی آن طبیعی باشد را مورد مصرف قرار ندهند.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای هشدار داد: توزیع دو و نیم میلیون تن شیر فله‌ای در كشور
سلامت نیوز : رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی كشور ضمن ابراز نگرانی از عرضه فله‌ای شیر در كشور عنوان كرد: هم‌اكنون از حدود هشت میلیون شیر توزیع در كشور، حدود دو و نیم میلیون تن آن به صورت فله‌ای عرضه می‌شود كه نظارتی بر آن نیست. مردم باید آگاه باشند كه شیرهای فله‌ای توزیع شده را به دلایلی نظیر اینكه ممكن است سالم‌تر باشد، طعم بهتری داشته باشد و چربی آن طبیعی باشد را مورد مصرف قرار ندهند.

دكتر مجید حاجی‌ فرجی در نشست خبری كه به مناسبت بزرگداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی كشور ترتیب داده شده بود با بیان اینكه پس از نظاره اسناد بالادستی كشور كه سند چشم‌انداز 1404 و برنامه‌ پنجم توسعه از این جمله هستند سعی كردیم نگاهی فراتر داشته و افق دید پنجاه سال آینده تغذیه را ترسیم كنیم.وی ادامه داد: گردهمایی چهار روزه در خلال این مراسم بزرگداشت برگزار می‌شود. جزو كشورهای نخست منطقه هستیم كه بحث راهبری تغذیه را آغاز كرده‌ایم به همین علت نخستین كارگاه رهبری تغذیه در سطح منطقه و به همكاری سازمان بهداشت جهانی برگزار می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ رئیس انجمن علمی تغذیه ایران در پاسخ به این پرسش كه چه كنیم تا روند تغذیه مردم را ضمن حركت رو به جلو دنبال و اصلاح كنیم، گفت: در همین راستا به تدوین سند استراتژیك تغذیه پرداختم كه مراحل نگارش آن به اتمام رسیده و با امضای ریاست دانشگاه و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در روز آخر این گردهمایی به مرحله اجرا درمی‌آید. سعی خواهیم كرد با تغییر نیازهای جامعه به تدریج پیروی از الگوهای تغذیه‌ای صحیح را در میان مردم نهادینه كنیم.

حاجی فرجی با اشاره به راه‌اندازی "پایلوت پلنت" تغذیه در محل دانشكده تغذیه دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: یكی از اهداف و اجرای این طرح برقراری ارتباط و تعامل گسترده‌تر با صنایع غذایی است. در تلاش هستیم ضمن اجرای این طرح آموزش در تغذیه را نیز تقویت كنیم.وی در ادامه در خصوص ابهاماتی كه پیرامون سلامت مواد غذایی به ویژه شیر در رسانه‌ها مطرح شد، عنوان كرد: به عنوان یك مسئول پژوهشگر معتقدم هیچ نكته‌ای در خصوص مواد مصرفی مردم را نباید بدون اسناد به تحقیقات در رسانه‌ها منتشر كرد. زیرا این اقدام تنها باعث بروز نگرانی در میان مردم می‌شود. به ویژه اینكه میزان مصرف شیر در میان مردم زیر یك سوم حد نیاز است و آنچه باید اتفاق بیفتد حمایت دولت و عرضه مواد لبنی با قیمت كمتر و كنترل كیفی دقیق‌تر آن است.

حاجی فرجی در ادامه با بیان اینكه یك نگرانی دیگر ما نیز توزیع شیر فله‌ای در كشور است،‌ عنوان كرد: هم‌اكنون از حدود هشت میلیون شیر توزیع در كشور حدود دو و نیم میلیون تن آن به صورت فله‌ای عرضه می‌شود كه نظارتی بر آن نیست. مردم باید آگاه باشند كه شیرهای فله‌ای توزیع شده را به دلایلی نظیر اینكه ممكن است سالم‌تر باشد، طعم بهتری داشته باشد و چربی آن طبیعی باشد را مورد مصرف قرار ندهند.رئیس دانشكده تغذیه دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی همچنین درباره مشكل یددار نبودن برخی نمك‌های وجود در بازار نیز گفت: حدود 22 سال پیش به علت كمبود ید طرح غنی‌سازی نمك و ید آغاز شد و این كمبود را برطرف كرد. اما اخیرا عنوان شد كه گروهی از تولیدكنندگان كارگاهی نمك به یددار كردن آن نمی‌پردازند. اعلام این خبر نگران‌كننده موجب پایین آمدن مجدد مصرف ید در منابع غذایی می‌شود.

رئیس انجمن علمی تغذیه ایران همچنین درباره تهیه فهرست مواد غذایی ایمن گفت: با توجه به اینكه تا زمانی كه غذاها آلوده نباشند ایمن هستند ورود آلاینده‌ها از مرحله كشت یك محصول تا رسیدن آن به دست مردم ممكن است اتفاق بیافتد به همین علت زنجیره‌های حفاظت غذایی از مرحله ابتدایی تولید یك محصول غذایی تا زمان فرآوری صحیح آن در كارخانه و عرضه آن را تحت كنترل دقیق قرار می‌دهند.وی ادامه داد: متاسفانه ممكن است یك مواد غذایی تا زمان تولید آن در كارخانه دچار هیچ مشكلی نباشد اما در مرحله عرضه به درستی نگهداری نشود به عنوان مثال بسیار مشاهده شده است كه مواد غذایی چون سس مایونز و شیر را در فروشگاه‌های عرضه‌ كننده مواد غذایی در بیرون از یخچال نگهداری می‌كنند كه خود نشان می‌دهد اصل تولید دچار مشكل نبوده و یك مواد غذایی در زنجیره عرضه دچار مشكل شده است.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنابع غذایی كشور همچنین با اشاره به اینكه متاسفانه یك جدول تركیبات مواد غذایی بومی در كشور نداریم، گفت: طی تحقیقاتی كه صورت پذیرفته است هم‌اكنون جدول تركیبات مواد مغذی برای 50 قلم غذای بومی در كشور آماده شده است كه امیدواریم به‌زودی منتشر شود. این جدول می‌تواند مبنای خوبی برای انجام تحقیقات تغذیه‌ای در كشور باشند.در ادامه این نشست خبری دكتر آرش رشیدی عضو هیات علمی انجمن تغذیه ایران و مدیر گروه سیاستگذاری تغذیه دانشكده تغذیه دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی درباره تولید غذاهای فراسودمند و نقشی كه می‌تواند در بهبود تغذیه مردم داشته باشد، گفت: در موقعیت فعلی كه مردم از غذا خوردن ترسیده‌اند و متاسفانه متخصصان علوم تغذیه و رسانه‌ها باعث آن بوده‌اند طرح مساله غذاهای سودمند می‌تواند مفید باشد چرا كه غذاهای فراسودمند به مردم امید می‌دهد كه اگر می‌خواهند سالم باشند می‌توانند از این غذاهای غنی‌شده استفاده كنند.وی در ادامه بر لزوم سرمایه‌گذاری برای تولید گسترده‌تر غذاهای فراسودمند در كشور تاكید كرد و گفت: تصور نمی‌كنم تولید این مواد غذایی چندان گران تمام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha