رییس انجمن علمی طب كار با بیان این كه علی رغم ممنوعیت‌های اعلام شده، آزبست همچنان وارد كشور شده و مورد استفاده صنایع قرار می‌گیرد، گفت: انتشار این ماده معدنی خطرناك در جو نه تنها محیط‌های كاری را آلوده كرده بلكه باعث شده مردم عادی نیز در تماس با این آلاینده قرار بگیرند. تحقیقات نشان داده است مواجهه مردم عادی با آزبست در شهرهای بزرگ به خصوص تهران، چندین برابر استانداردهای تعیین شده است.

واردات و مصرف آزبست به رغم ممنوعیت‌‌ها ادامه دارد
سلامت نیوز : رییس انجمن علمی طب كار با بیان این كه علی رغم ممنوعیت‌های اعلام شده، آزبست همچنان وارد كشور شده و مورد استفاده صنایع قرار می‌گیرد، گفت: انتشار این ماده معدنی خطرناك در جو نه تنها محیط‌های كاری را آلوده كرده بلكه باعث شده مردم عادی نیز در تماس با این آلاینده قرار بگیرند. تحقیقات نشان داده است مواجهه مردم عادی با آزبست در شهرهای بزرگ به خصوص تهران، چندین برابر استانداردهای تعیین شده است.

دكتر خسرو صادق نیت در گفت وگو با (ایسنا)، در توضیح شایع‌ترین عوامل خطرزای ناشی از كار در محیط‌های ناایمن عنوان كرد: عوامل خطر در محیط‌های كاری مختلف، ‌متفاوت هستند. لازم است برای پیشگیری از بروز بیماری‌های شغلی، عوامل خطرساز محیط‌های كار را شناخت. این شناخت، یك پروسه علمی است كه نیاز به تجهیزات پیشرفته و كارشناسان بهداشت حرفه‌ای باتجربه دارد.وی با بیان اینكه اغلب كارگران عوامل خطرآفرین محیط کار خود را نمی شناسند، گفت: عوارض ناشی از تماس با عوامل مخاطره آمیز در محیط كار می‌تواند در طولانی مدت بروز یابد به گونه‌ای كه اغلب بیماری‌های شغلی و اثرات ناشی از آنها نیز قابل درمان و بازگشت پذیر نیستند.

صادق نیت ادامه داد: به همین خاطر ممكن است یك كارگر مدت‌ها با یك ماده شیمیایی خطرناك یا سایر عوامل خطر در تماس باشد، اما پس از سالها به یك بیماری سخت مبتلا شود. آگاهی از این كه عوارض آسیب رسان شغلی معمولا درمان ناپذیر هستند، بسیار حائز اهمیت است. در صورتی كه اگر عوامل خطر را شناخته و آگاه باشیم كه این مواد می‌توانند به راحتی وارد بدن كارگران شوند، با به كارگیری روش‌های پیشگیرانه قادر خواهیم بود از بروز این‌ آسیب‌ها به میزان قابل توجهی بكاهیم.

وی مواجهه با «غبارات خطرناك» را از جمله عوامل شایع تماس با آلاینده‌ها در محیط كار دانست و اظهار كرد: این غبارها از راه دستگاه تنفسی وارد بدن شده و می‌تواند سایر اعضای بدن از جمله سیستم عصبی را نیز درگیر كنند. عمده آسیب‌های وارد آمده به دستگاه‌ها و ارگان‌های حیاتی بدن از این طریق، غیرقابل درمان قطعی بوده و در صورت تشخیص دیرهنگام عوارض جبران ناپذیری بر جای می‌گذارند.

صادق نیت با اشاره به این كه ابتلا به سرطان‌ها از جمله همین عوارض جبران ناپذیر ناشی از مواجهه با مخاطرات موجود در محیط كار است، گفت: تماس با غبارات شیمیایی خطرناك شانس ابتلا به سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. آزبست، مشهورترین غبارات سرطان زا است که متاسفانه همچنان در صنایع و محیط زیست کشور استفاده و منتشر می‌شود.وی افزود: علی رغم این كه مطابق ممنوعیت‌های اعلام شده باید مصرف آزبست طی سالهای گذشته قطع می‌شد اما همچنان این ماده را از كشورهایی كه استفاده از آزبست را در كشور خود ممنوع كرده‌اند، وارد می‌كنیم و مورد استفاده قرار می‌دهیم.صادق نیت با بیان اینكه انتشار این ماده معدنی خطرناك در جو نه تنها محیط‌های كاری را آلوده كرده بلكه باعث شده مردم عادی نیز در تماس با این آلاینده قرار بگیرند، اظهار كرد: تحقیقات نشان داده‌اند در شهرهای بزرگ به خصوص تهران مواجهه مردم عادی با آزبست چندین برابر استانداردهای تعیین شده است.

وی ادامه داد: آزبست به طور قطع یك ماده سرطان زاست، مواجهه كارگران با مواد خطرناك دیگری نظیر سیلیس در كارخانه‌ها نیز باعث بروز مشكلات بسیاری شده است. متاسفانه مخاطرات و آمار گزارش شده در خصوص بروز بیماری‌های ناشی از سیلیس نیز در كشور ما قابل توجه است.رییس انجمن علمی طب كار تاكید كرد: لازم است كنترل این مخاطرات بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha