محققان آمریکایی دریافتند که زیاده روی در مصرف چربی باعث ابتلای سالمندان به زوال عقل می شود.

سلامت نیوز : محققان بخش بیماریهای عصبی دانشکده هاروارد در تحقیقات پزشکی جدید خود دریافتند که بین مصرف چربیهای اشباع شده و ابتلا به زوال عقل در اواخر عمر ارتباط وجود دارد.

این تحقیقات از بیش از شش هزار زن بالای 65 سال در طول مدت چهار سال انجام شد و محققان در این مدت عادتهای غذایی آنها را زیر نظر گرفتند.این تحقیقات هشدار داد که خطر ابتلا به بیماری زوال عقل به میزان 60درصد در آنها دسته از زنان که چربیهای اشباع شده مصرف کردند، افزایش یافت درحالی که این درصد در زنانی که از این چربیها کم استفاده می کردند، کمتر از 10 درصد بود.این تحقیقات توصیه کرد که افراد در مصرف چربیهای اشباع شده زیاده روی نکنند و به جای آن از چربیهای اشباع نشده کمک بگیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ چربی ها دو نوع اشباع شده و اشباع نشده هستند که هر دوی این چربی ها به ازای هر یک گرم، 9 کالری انرژی تولید   می کنند ولی اثرات این دو بر روی کلسترول خون متفاوت است.چربی اشباع شده جامد است و در غذاهای حیوانی و غذاهای فن آوری شده و روغن بعضی از مواد گیاهی از قبیل روغن خرما، روغن نارگیل و کره کاکائو یافت می شود. این چربی باعث افزایش کلسترول بد می شود و کلسترول وارد خون        می گردد.چربی اشباع نشده در روغن زیتون، گردو، آجیل، غذاهای دریایی و تخم مرغ یافت می شود. این چربی برعکس چربی اشباع، باعث کاهش تری گلیسیرید ها (اسیدهای چرب) و افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد می گردد و به این طریق کلسترول وارد کبد می شود.چربی های اشباع شده در دمای معمولی جامد، ولی چربی های غیر اشباع در دمای معمولی مایع هستند.چربی اشباع نشده برای ساخت سلول های مغز، سلامت قلب و نیز برای اعصاب چشم خوب  است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha