نشست امروز هفته بدون دخانیات در وزارت بهداشت با اعتراض خبرنگاران به دلایل اجرا نشدن قانون منع استعمال دخانیات به ویژه در محیط های رسانه ای همراه بود.

سلامت نیوز : خبرنگاران در این نشست نسبت به ایجاد 'اتاق سیگار' و استعمال دخانیات در مراكز و اداره های خود به مسوولان وزارت بهداشت گلایه كردند.

مسوول دبیرخانه ستاد كشوری كنترل دخانیات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز در پاسخ به خبرنگاران گفت: این طور كه معلوم است ، بازرسی های منع استعمال دخانیات باید از رسانه ها شروع شود.'خدیجه محصولی' تاكید كرد ادارات دولتی مكلفند قوانین منع استعمال دخانیات را رعایت كنند و هیچ اتاق سیگاری نباید در این ادارات وجود داشته باشد.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ 'كاظم ندافی' رییس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت نیز گفت: بازرسی مرتب و منظمی از اداره ها نداریم اما اگر شكایتی دریافت كنیم حتما برخورد می شود.وی افزود: در این رابطه بالاترین مقام اداره، مسوول شناخته خواهد شد و با آنان برخوردهای لازم صورت می گیرد.ندافی درعین حال تصریح كرد بازرسی مداوم برای این كار ضرورت ندارد.وی از مردم خواست درصورت مشاهده تخلف استعمال دخانیات در اداره ها با سامانه 1490 -كه از فردا یكشنبه راه اندازی می شود- تماس بگیرند.

**جمع آوری دكه های عرضه كننده سیگار

'اجرا نشدن وعده جمع آوری دكه های عرضه كننده سیگار طی سه ماه در سال گذشته' از دیگر مواردی بود كه مورد اعتراض شدید خبرنگاران قرار گرفت.محصلی مسوول دبیرخانه ستاد كشوری كنترل دخانیات وزارت بهداشت دراین باره گفت: دخانیات موضوعی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است؛ دخانیات متاسفانه تنها محصولی است كه قانونی تولید می شود و انحصار آن در دست دولت است بنابراین برای اجرای قوانین باید تمهیداتی فراهم شود.وی افزود:اجرای قوانینی مانند منع فروش سیگار به افراد زیر 18 سال فقط با ساماندهی عرضه سیگار، قابل كنترل است.محصلی خاطرنشان كرد تا زمانی كه به دكه ها پروانه فروش دخانیات داده می شود ، اجرای این قوانین میسر نخواهد بود.

وی گفت: برای اجرایی شدن قانون منع عرضه دخانیات در دكه ها در تهران مشكلاتی وجود دارد.'رضا قهرمانی' معاون پیشگیری اداره كل سلامت شهرداری تهران نیز درباره جمع آوری دكه های عرضه كننده سیگار در تهران گفت: شهرداری مالك این دكه ها است و مهلت هایی را برای جمع آوری محصولات دخانی از دكه ها تعیین كرده است.وی افزود: برغم همكاری های اولیه، صاحبان دكه ها در مراحل بعدی با شهرداری تهران همكاری نكردند و پس از پلمپ شدن دكه ها به خاطر عرضه دخانیات، علیه شهرداری اقامه دعوی كردند و پیروز شدند و دكه های آنها فك پلمپ شد.

**اهمال برخی سازمان ها در اجرای وظایف ستاد قانون جامع كنترل دخانیات

خبرنگاران در ادامه از مسوولان وزارت بهداشت خواستند سازمان های شركت كننده در ستاد قانون جامع كنترل دخانیات كه به وظایف خود عمل نكرده اند، نام برده شوند. آخرین جلسه این ستاد مرداد ماه سال گذشته برگزار شده بود.'ندافی' رییس مركز سلامت محیط كار در پاسخ به این سووال خبرنگاران گفت: از ما انتظار نداشته باشید اسم سازمانی را ببریم، اگر مشكلی باشد ابتدا آن مشكل باید در بدنه دولت حل شود. نام بردن اینكه چه سازمانی وظایف خود را انجام نداده است، سازنده نیست.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha