یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 49487

اباصلتی گفت: ریز مغذی ها (ویتامین ها و مواد معدنی) نقش مهمی در سوخت و ساز، سیستم ایمنی، بهره هوشی و یادگیری دارند.

سلامت نیوز : زهرا اباصلتی مدیر گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این‌که کمبود ریز مغذی‌ها در بدن گرسنگی پنهان به‌شمار می‌رود، اظهار داشت: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهند كه امروزه كمبود ریز مغذی‌ها در سطح كلان جامعه در بسیاری از كشورهای جهان یكی از مشكلات عمده بهداشتی تغذیه‌ای است كه پی آمدهای نامطلوب اقتصادی اجتماعی در پی دارد و باعث كند شدن توسعه اقتصادی كشورها می‌شود. 

اباصلتی افزود: بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد در ایران یكی از مشكلات تغذیه‌ای سوء تغذیه ناشی از كمبود ریز مغذی‌هایی از جمله آهن، ید، روی، ویتامین A و D به ویژه در میان کودکان و نوجوانان است که این امر موجب کاهش سیستم ایمنی بدن و احتمال افزایش ابتلا به بیماری‌ها، کاهش قدرت فراگیری، کوتاه ماندن قد و اختلال در رشد و بلوغ از جمله عوارض کمبود ریز مغذی‌ها در میان این گروه سنی می‌شود. به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛مدیر گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد استفاده از غذاهای آماده، افزایش مصرف میان وعده های ناسالم همچون کیک و بیسکویت، کاهش مصرف میوه و سبزی و غذاهای سالم را از علل کمبود ریز مغذی‌ها برشمرد و افزود: کودکان و نوجوانان باید مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیازشان را با تغذیه از مواد طبیعی مانند شیر و دیگر لبنیات، میوه و سبزیجات تازه، مواد پروتئینی مانند مرغ، ماهی، گوشت و تخم مرغ، نان و غلات به دست بیاورند.

اباصلتی خاطر نشان کرد: به منظور تعیین گستردگی كمبود ریز مغذی‌ها و برنامه‌ریزی برای حل مشكل در حال حاضر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی مشهد در حال بررسی وضعیت ریز مغذی‌ها در گروه‌های سنی و جنسی و فیزیولو‍ژیك مختلف (شامل كودكان، جوانان، میانسالان زنان باردار) است. وی گفت: در این بررسی كه از اواخر اردیبهشت ماه در سراسر استان همزمان با كل كشور در حال اجرا است ضمن بررسی سوالاتی درباره وضعیت سلامتی، وزن، قد، دور كمر و دور بازو اندازگیری شده و حدود 6 تا 8 سی سی خون گرفته می شود تا آزمون های لازم انجام و نتایج آزمون ها بصورت رایگان به افراد ارائه می‌شود. وی خاطر نشان کرد: مطمئنا همكاری مردم با این برنامه می‌تواند در شناسائی مشكل و برنامه ریزی‌های كلان در جهت رفع مشكل موثر بوده و منجر به ارتقاء وضعیت سلامت مردم می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha