یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 49490

دیده گاه آسیب شناسی اجتماعی اسلامی بر این نكته تاكید دارد كه بیشترین مفاسد اجتماعی و اخلاقی در دوران تجرد افراد پدید می‌آید.

سلامت نیوز : سن ازدواج یكی از شاخصه‌های مهم برای ارزیابی میزان سلامت و بهداشت جسمی و روانی افراد یک جامعه محسوب می‌شود. در كشور ما كه هنجارهای دینی نزد عموم مردم از مطلوبیت خاصی برخوردار است و جوانان بخش غالب جمعیت را تشكیل می‌دهند، این ارزیابی در حوزه اخلاق اجتماعی و روحیه جمعی نیز مطرح می‌شود.

سن ازدواج، سن تمایل است و چنین برمی‌آید كه در صورت نیاز اگر ترک آن موجب گناه ‌شود، ازدواج واجب می‌شود. اما در جوامع امروزی سن ازدواج از سن بلوغ جسمی فاصله گرفته است و این شروع بسیاری از مشکلات است. اسلام از ابعاد گوناگونی به این موضوع پرداخته و لزوم آن را در جامعه از دیدگاه‌های مختلفی مورد تاكید قرار داده است. اهمیت ازدواج از نظر گاه اجتماعی، مهمترین موضوعی است كه در تعالیم آسمانی اسلام به آن پرداخته شده است. پیشوایان دین، ازدواج را ضامن بقای نسل انسان از راه مشروع می‌دانند و به عنوان مهم‌ترین عامل امنیت عرضی و عفت عمومی، برآن تاكید دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ دیده گاه آسیب شناسی اجتماعی اسلامی بر این نكته تاكید دارد كه بیشترین مفاسد اجتماعی و اخلاقی در دوران تجرد افراد پدید می‌آید و بر همین اساس است كه رسول خدا(ص) بیشترین افراد جهنمی را بی همسران می‌داند.اكنون جامعه شناسان پس از گذشت قرن‌ها از پیدایش اسلام، آنچه را كه پیام‌آور خدا به انسان‌ها هشیار داده بود، با تجربه و آمار و ارقام؛ دریافته‌اند. بنابر یافته‌های عینی جامعه‌شناسان و آسیب شناسان اجتماعی‌، درصد زیادی از بزهكاری، درسنین حدود 15 تا 25 سال، (یعنی سنین طبیعی ازدواج) اتفاق می‌افتد. لذا ازدواج از دیدگاه جامعه شناسان و روان شناسان بهترین راه برای ایجاد یک زندگی مشترک، جلوگیری از بزهكاری و انحراف است و این همان چیزی است كه اسلام بیش از چهارده قرن پیش بر آن تاكید كرده است.

زمان پیدایش خانواده را باید از همان آغاز خلقت انسان دانست؛ زیرا با آفرینش آدم و حوا، در حقیقت اولین خانواده دو نفره پا به عرصه ظهور گذاشت و با گذر زمان توسعه یافت.بنابراین، خانواده اولین نهاد اجتماعی است كه در همه جوامع بشری وجود داشته و از دیرباز مورد توجه اندیشمندان و صاحب نظران علوم مختلف بوده است. تعاریف گوناگونی كه از دیدگاه‌های مختلف درمورد خانواده ارایه شد ه است، بیانگر اهمیت این نهاد مقدس اجتماعی است. ازسوی دیگر، پاسخ گویی خانواده به قسمت عمده نیازهای انسان، و كاركردهای مهمی كه به عهده دارد؛ نشانگر نقش كلیدی این نهاد در جامعه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha