معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی گفت: برخلاف انتظار، شکایات گروه زیبایی کمتر از دیگر گروه‌ها بوده و با وجود اینکه گروه زنان بیشترین زحمات را می‌کشند ولی شکایات بالایی دارند.

بر خلاف انتظار، شکایات از گروه زیبایی کمتر از پزشکان دیگر است
سلامت نیوز : دکتر نیک‌نژاد معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با سینانیوز با بیان اینکه در بررسی‌های انجام شده میزان شکایات پزشکی علل مختلفی داشته‌اند گفت: شکایت‌های مختلفی از همه تخصص‌ها و پزشکان عمومی ثبت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عمل جراحی بینی که جزو اعمال زیبایی محسوب می‌شود را گروه جراحی ترمیمی و نیز جراحان گوش حلق و بینی انجام می‌دهند اظهار کرد: هر چند به نظر می‌رسد که باید شکایت‌های این حوزه زیاد باشد ولی شکایت از گروه زیبایی کمتر از دیگران است. معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: طبق قانون هر کسی که موفق به اخذ دانش نامه پزشکی و پروانه مطب و شماره نظام شود حق انجام کارهای پزشکی را دارد که در این راستا قانون نوع کار را مشخص نکرده است.

وی یادآور شد: طبق قانون در صورتی که پزشکی کارهای پزشکی را انجام داده و شاکی نداشته باشد، موازین قانونی را رعایت کرده و می‌تواند به کار خود ادامه دهد. دکتر نیک‌نژاد در ادامه با اشاره به اعمال زیبایی که طی سالهای اخیر در مردان بیشتر شده است گفت: وقتی افراد به دلایل مختلف اقدام به اعمال زیبایی می‌کنند ابتدا باید از نظر اینکه انتخابی است یا اورژانسی و سپس صحیح بودن آن را مورد بررسی قرار داد که در صورت انتخابی بودن باید به گروه ورانپزشکی ارجاع داده شود.

وی بیان داشت: طبق جلساتی که با هدف کاهش میزان درخواست کننده‌های اعمال زیبایی با گروه روانپزشکی در حوزه اعمال زیبایی داشتیم مشخص شد که ارجاع این افراد به گروه روانپزشکی برای مشاوره نقش موثری دارد به طوری که طبق آمارهای موجود، ۷۰ درصد افراد مراجعه کننده برای انجام اعمال زیبایی، پس از دو بار مراجعه از انجام عمل منصرف شده و بقیه برای عمل مراجعه کرده‌اند.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: هر چند ممکن است هیچ اتفاقی برای فرد متقاضی عمل زیبایی ایجاد نشود ولی پزشک باید قبل از انجام عمل زیبایی عوارض احتمالی را عنوان نموده و به عنوان مثال عنوان کند که احتمال ایجاد مشکل در عصب راههای تنفسی در اعمال جراحی زیبایی بینی و... وجود دارد در حالی که برخی از پزشکان این موضوع را عنوان نمی‌کنند و بعد از مدتی با مقایسه یک عکس قبل و بعد از عمل عنوان می‌کنند که چقدر تفاوت ایجاد شده در حالی که به دلیل مشکلاتی که برای افراد ممکن است بعد از ۶ ماه ایجاد شود دو یا حتی چند بار عمل کرده و سپس منصرف می‌شوند.

وی تصریح کرد: میزان شکایت‌های گروه زیبایی نسبت به زنان و زایمان و گروه ارتوپد که با وجود انجام کارهای اصلی میزان شکایات بالایی دارند پایین‌تر است.
دکتر نیک‌نژاد در رابطه با علل مراجعات زیاد برای زیبایی با بیان اینکه گروهی به دلیل درآمد زایی این رشته به سمت اعمال زیبایی سوق داده می‌شوند که در این راستا تبلیغات ماهواره‌ها نیز نقش موثری دارند.

وی با اشاره به اینکه فردی برای عمل زیبایی بینی خود سه میلیون تومان قرض کرده و اقدام به عمل کرده و دچار عوارض شده که انگیزه خود را چشم و هم چشمی عنوان کرده بیان داشت: تا زمانی که چنین افرادی بدون پیگیری اینکه فرد موردنظر پزشک است یا نه، شاهد عوارض این حوزه خواهیم بود.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: در بررسی‌های قضایی که اسم و شماره نظام پزشکی فردی را برای اعلام نظر ارسال می‌کنند در مواردی مشاهده می‌شود که مهر برای یک پزشک، شماره نظام پزشکی برای پزشکی دیگری بوده و فردی که عمل کرده اصلا پزشکی نبوده است که این موارد به دادسرای جرایم پزشکی ارجاع داده می‌شوند که در سریع‌ترین زمان رسیدگی می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha