رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: اجرای طرح پزشک خانواده در سطح کشور یک اقدام عدالتی فرهنگی به شمار می آید که لازم است برای رفع مشکلات آن، همه در اجرای طرح همگام شوند.

سلامت نیوز : رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در جمع پزشکان عمومی شهر یاسوج پس از طرح مشکلات پزشکان در رابطه با اجرای طرح پزشک خانواده، به سوالات آنان پاسخ داد. دکتر سیدحسام الدین نبوی زاده در این نشست اظهار کرد: باید ضمن بررسی این طرح به این نکته توجه شود که در حال حاضر میزان رضایت عمومی در حوزه بهداشت و درمان در چه سطحی قرار دارد و اجرای این طرح در کنار رفع مشکلات آن به صورت تدریجی تا چه اندازه می تواند به بهبود شرایط کمک کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ وی با اشاره به برخی اشکالات منطقی این طرح گفت: یکی از این موارد، تعداد محدود پزشکان عمومی نسبت به جمعیت و لزوم رسیدگی به مراجعان بالا برای هر پزشک است که این مساله در استان ما به دلیل کمبود تعداد پزشک عمومی مطرح شده است و نمی توان آن را جزء مشکلات عمومی طرح به شمار آورد. دکتر نبوی زاده با اشاره به این نکته که در اجرای این برنامه ملی، باید به بحث عدالت در سلامت نیز توجه شود، تصریح کرد: با اجرای طرح پزشک خانواده، پزشکان عمومی مزایای بیشتری به دست خواهند آورد که این امر می تواند در تحکیم موقعیت این افراد موثر بوده و مراجعه به پزشکانی مانند عفونی و اطفال بیشتر خواهد شد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اضافه کرد: این طرح ابتدا در سه شهر کشور به صورت پایلوت به اجرا در آمده است که با توجه به شرایط اجرا، نسخه 02 اجرایی آن تدوین شده است و به صورت تدریجی و در مراحل اجرای عمومی نیز نسخه 03 به صورتی که دارای یک تعادل منطقی با شرایط موجود باشد، تدوین می شود.

وی با اشاره به این نکته که به طور قطع هر تغییری مستلزم حجمی از ناهماهنگی های احتمالی است، عنوان کرد: یکی از مشکلات موجود، لزوم یک پزشک مشاور برای سایر پزشکان بود که با تعیین این شخص به ازای هر پنجاه هزار نفر، این مشکل از بین رفت و بر همین اساس با ارایه طرح و شناسایی ایرادات احتمالی، راهکارهای مناسبی پیش بینی و اعمال خواهد شد. بر اساس این گزارش، رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی استان کهکیلویه و بویر احمد نیز گفت: امنیت و سلامت مهم ترین نیاز مردم است که حکومت ها وظیفه دارند با تمام قوا آن را اجرا نموده و کشور ما در میان کشورهای اسلامی در این امر پیش قدم بوده است. دکتر پرویز یزدان پناه ادامه داد: این طرح هم اکنون در کشورهای مترقی در حال اجرا است و نتایج مطلوبی را در عرصه سلامت کشورها به همراه داشته که در کشور ما نیز در صورت همکاری گروه های ذینفع، به نقاط موردنظر دست خواهیم یافت.
وی با اشاره به میزان درگیری بیمه ها در این طرح ادامه داد: در صورت یکسان سازی بیمه ها و نظارت شورای عالی سلامت و وزارت بهداشت بر آن ها، عملکرد این سازمان ها در جهت همسویی کامل با سلامت عمومی قرار خواهد گرفت که این اندیشه در آینده طرح اجر شده و در این مرحله نیز لازم است بیمه ها با دستگاه های مجری طرح همکاری بیشتری داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha