یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 49505

 آستیگماتیسم می تواند به صورت ارثی باشد و یا به طور اکتسابی ایجاد شود و علت ایجاد آن عدم یکسان بودن محورهای کره چشم است.کاهش دید، تاری دید، سردرد، احساس فشار بر چشم، احتمال دو بینی، کج معرج دیدن خطوط و یا انحنادار دیدن خطوط از نشانه های آستیگمات بودن چشم است.

علت های آستیگمات بودن چشم چیست؟

آستیگماتیسم چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از کلولند کلینیک، آستیگماتیسم یک اصطلاح پزشکی است که به این معنی است که شکل چشم شما خمیده تر از آن چیزی است که باید باشد. این مشکل، نوعی عیب انکساری و یک بیماری بسیار رایج چشمی که باعث تاری دید می شود.

معمولاً چشم‌ها مانند توپ بیس‌بال گرد هستند. اگر آستیگمات دارید، چشم شما شبیه توپ فوتبال یا پشت قاشق است. این باعث می شود نوری که وارد چشم شما می شود به طور ناموزون خم شود و بینایی شما را در تمام فواصل تحت تاثیر قرار دهد.

به محض اینکه متوجه هر گونه تغییر در چشمان خود شدید یا احساس کردید که بینایی تان مانند گذشته واضح نیست، به یک متخصص چشم مراجعه کنید.

آستیگماتیسم با بینایی شما چه می کند؟

بخش‌های چشم شما مانند یک تیم با هم کار می‌کنند تا نوری را که در مسیری به مغز وارد چشم شما می‌شود، عبور دهند. نور از قرنیه شما (قسمت شفاف جلوی چشم) عبور می کند. قرنیه شما آن نور را از طریق عدسی به سیگنالی متمرکز می کند که به شبکیه چشم شما (لایه ای که در پشت کره چشم شما قرار دارد) می رساند. شبکیه شما این نور را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند و عصب بینایی شما آن به مغز شما ارسال می کند. سپس مغز شما از این سیگنال ها برای ایجاد تصاویری که می بینید استفاده می کند.

اگر آستیگمات دارید، نوری که وارد چشم شما می‌شود بیشتر از آنچه باید، خم می‌شود. نور نمی تواند به درستی روی شبکیه چشم شما متمرکز شود. این به این معنی است که فقط بخش هایی از یک شی که به آن نگاه می کنید در فوکوس هستند. این فوکوس ناهموار باعث می شود اشیا تار یا موج دار به نظر برسند. آستیگماتیسم می تواند دید شما را در هر فاصله ای از نزدیک و دورتر تحت تاثیر قرار دهد.

با آستیگماتیسم، ممکن است دچار خستگی چشم شوید؛ مثل اینکه چشمان شما دائماً برای دیدن خیلی سخت تلاش می کند.

انواع آستیگماتیسم چیست؟

آستیگماتیسم معمولاً به دلیل شکل نامنظم قرنیه شما ایجاد می شود. متخصصان چشم این بیماری را آستیگماتیسم قرنیه می نامند.

شما همچنین می توانید آستیگماتیسم عدسی داشته باشید، جایی که عدسی در چشم شما شکل نامنظم دارد. آستیگماتیسم عدسی اغلب در اثر آب مروارید ایجاد می شود.

برخی از افراد هم آستیگماتیسم قرنیه و هم آستیگمات عدسی دارند.

چه کسانی تحت تاثیر آستیگماتیسم هستند؟

هر کسی ممکن است آستیگماتیسم داشته باشد.

شما می توانید آن را در هر مرحله از زندگی خود احساس کنید و برخی دیگر از افراد نیز با آستیگماتیسم متولد می شوند.

آستیگماتیسم، با گذشت زمان می تواند بهتر یا بدتر شود.

از هر 3 نفر 1 نفر آستیگماتیسم دارد.

علائم آستیگماتیسم چیست؟

تاری دید شایع ترین علامت آستیگماتیسم است. این وضعیت همچنین دیدن جزئیات روی اشیاء، مانند کلمات چاپ شده جلوی شما، یا حروف روی تابلوی جاده در دوردست را دشوار می کند.

سایر علائم آستیگماتیسم عبارتند از:

  • دیدن تابش خیره کننده یا هاله در اطراف چراغ ها
  • چشمک می زنید تا واضح ببینید
  • سردرد
  • خستگی چشم

برخی از کودکان خردسال نمی دانند که مشکلی در بینایی آنها وجود دارد، حتی اگر علائمی را تجربه کنند. اگر متوجه شدید که کودکتان چشم هایش را جمع می کند، چشم هایش را می مالد یا سردردهای مکرر دارد، به یک متخصص چشم مراجعه کنید.

آستیگمات

چه چیزی باعث آستیگماتیسم می شود؟

آستیگماتیسم معمولاً ارثی است، به این معنی که این وضعیتی است که والدین بیولوژیکی به فرزندان خود منتقل می کنند. همچنین می تواند ناشی از فشار بیش از حد پلک ها به قرنیه باشد.

آستیگماتیسم معمولاً به دلیل شرایط سلامتی ایجاد نمی شود. برخی از شرایط و مسائلی که می توانند باعث آستیگماتیسم شوند عبارتند از:

آستیگماتیسم چگونه تشخیص داده می شود؟

متخصص مراقبت از چشم با معاینه چشم آستیگماتیسم را تشخیص می دهد.

متخصص مراقبت از چشم شما ممکن است از چند آزمایش برای تشخیص آستیگماتیسم استفاده کند، از جمله:

  • تست حدت بینایی: تست بینایی تستی است که بینایی شما را بررسی می کند . اگر تا به حال به نمودار دیواری از حروف یا نمادها در طول معاینه چشم نگاه کرده باشید، تست حدت بینایی انجام داده اید.
  • تست انکسار: متخصص مراقبت از چشم شما میزان تمرکز و خمیدگی نور را هنگام ورود به چشم اندازه می‌گیرد.
  • کراتومتری: کراتومتری منحنی قرنیه شما را اندازه گیری می کند.
  • معاینه لامپ شکاف: یک لامپ شکاف یک میکروسکوپ ویژه با نور روشن است که متخصص چشم به چشم شما می تابد. آنها روشنایی و ضخامت پرتو نور را برای دیدن لایه ها و قسمت های مختلف چشم شما تنظیم می کنند.

آستیگماتیسم چگونه درمان می شود؟

اکثر افراد مبتلا به آستیگماتیسم به لنزهای اصلاحی نیاز دارند. متخصص مراقبت از چشم شما عینک یا لنز تماسی را توصیه می کند تا به شما کمک کند واضح ببینید.

اگر آستیگماتیسم بسیار خفیف است (و بینایی شما را تحت تاثیر قرار نمی دهد)، ممکن است نیازی به عینک نداشته باشید. متخصص چشم شما هر گونه تغییر در چشم شما را در طول معاینات چشمی آینده اندازه گیری می کند.

آستیگماتیسم می تواند با گذشت زمان تغییر کند و بدتر شود، بنابراین ممکن است در نهایت به عینک نیاز داشته باشید، حتی اگر در ابتدا نیاز نداشته باشید.

آیا آستیگماتیسم قابل اصلاح است؟

استفاده از عینک یا کنتاکت بینایی شما را اصلاح می کند، اما شکل چشم شما را تغییر نمی دهد. جراحی اصلاح بینایی (شامل جراحی لیزیک چشم و کراتکتومی فتورفرکتیو یا جراحی چشم PRK ) از لیزر برای رفع مشکلات بینایی استفاده می کند. یک چشم پزشک این روش ها را برای تغییر شکل قرنیه انجام می دهد تا نور به درستی به شبکیه شما برخورد کند.

افرادی که آب مروارید و آستیگماتیسم دارند می توانند هر دو را همزمان در حین جراحی آب مروارید امتحان کنند.

این جراحی ها آستیگماتیسم را کاهش داده و بینایی شما را بهبود می بخشد.

چگونه از آستیگماتیسم جلوگیری کنم؟

شما نمی توانید از آستیگماتیسم جلوگیری کنید. اکثر افرادی که آستیگماتیسم دارند با آن متولد می شوند. برخی دیگر با رشد چشمانشان و تغییر آن در طول زندگی، دچار آستیگماتیسم می شوند.

اگر آستیگماتیسم یا نوع دیگری از عیوب انکساری دارید، این احتمال وجود دارد که فرزندان شما نیز به آن دچار شود.

چه زمانی باید چشم هایم را معاینه کنم؟

بررسی منظم چشم ها و بینایی می تواند به متخصص مراقبت از چشم کمک کند تا مشکلات را فوراً شناسایی کند. هر چند وقت یک‌بار باید چشم‌های خود را معاینه کنید، معمولاً به سن شما بستگی دارد.

  • بچه‌ها: یک متخصص اطفال باید در هر ملاقات با کودک خوب، چشم‌های او را تا زمانی که به سن کافی برای شروع مدرسه برسد و سپس هر یک تا دو سال یک‌بار بررسی کند.
  • بزرگسالان کمتر از 40 سال: هر پنج تا 10 سال یکبار
  • بزرگسالان بین 40 تا 54 سال: هر دو تا چهار سال یکبار
  • بزرگسالان بالای 55 سال: هر یک تا سه سال یکبار

افراد مبتلا به دیابت همچنین نیاز به معاینه چشم خود بیشتر از آنچه در اینجا ذکر شده است دارند.

خلاصه

آستیگماتیسم یک بیماری شایع است که باعث می شود شکل چشم شما بیشتر از آنچه باید باشد خمیده می شود. تاری دید ناشی از آستیگماتیسم می تواند آزاردهنده باشد و شرکت در کارهای روزمره را سخت کند. خوشبختانه، اکثر افراد مبتلا به آستیگماتیسم فقط به عینک یا لنز برای دیدن واضح نیاز دارند. اگر به جراحی اصلاح بینایی علاقه دارید با متخصص مراقبت از چشم خود صحبت کنید.

کودکان خردسال احتمالاً نمی توانند درک کنند یا به شما بگویند که بینایی آنها بدتر است. اگر متوجه شدید که کودکتان زیاد چشمک می زند یا سردردهای مکرر دارد به یک متخصص چشم مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha