بر اساس اعلام پزشکان متخصص مصرف هر قلیان برابر با استنشاق 20 تا 40 نخ سیگار است.

سلامت نیوز : دکتر رضا سعیدی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه باور عمومی بر آن است که عبور دود از میان آب درون محفظه شیشه‌ای قلیان موجب تصفیه آن می‌شود، اظهار داشت: این باور، اشتباه محض بوده و برخلاف باورهای سنتی حجم دود استنشاق شده ناشی از یک وعده مصرف قلیان معادل 20 تا 40 نخ سیگار است.

دکتر رضا سعیدی خاطر نشان کرد: قلیان نه تنها تمام 4 هزار ماده سمی و 70 ماده سرطان‌زای موجود در سیگار را دارا است بلکه مونوکسیدکربن بیشتری نیز تولید می‌کند. به‌علاوه دود قلیان مجموعه‌ای از عوامل سرطان‌زای دیگر هم دارد که ناشی از سوختن ذغال است.به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ وی افزود: مواد سمی موجود در دود قلیان به‌عنوان عامل اصلی بروز سرطان ریه، بیماری‌های قلبی عروقی و سایر بیماری‌ها شناخته شده‌اند و خطر انتقال بیماری‌های عفونی نظیر سل، هپاتیت و برخی بیماری‌های ویروسی نیز به دلیل استفاده مشترک از قطعه دهانی وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: افراد در معرض دود قلیان هم معادل 4 تا 7 نخ سیگار، دود وارد ریه‌هایشان می شود. دکتر رضا سعیدی با اشاره به اثرات زیان آور مواد شیمیایی موجود در سیگار و قلیان، خاطر نشان کرد: دود قلیان و سیگار حاوی مواد خطرناکی و سمی از جمله نیکوتین، مونوکسیدکربن، آرسنیک، آمونیاک د‌.د.ت و جیوه است که  اثرات سوء بیشتری روی دستگاه‌های مختلف بدن دارد و  به‌طور میانگین افرادی که سیگار کشیدن را در دوران نوجوانی آغاز می‌کنند 20تا 25 سال زودتر از افراد غیرسیگاری خواهند مرد.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس آمارها علت90 درصد سرطان‌های ریه، 80 درصد موارد برونشیت مزمن و 15تا20درصد سرطان‌های روده بزرگ، کبد و رحم استعمال دخانیات است و خطر ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی در اثر استفاده از سیگار در مردان تا 3 برابر و در زنان تا 6 برابر افزایش می یابد.معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه استعمال دخانیات در ایجاد بیماری‌های گوارشی، پوکی‌استخوان، پوسیدگی دندان‌ها و بیماری‌های پوستی نقش مؤثری دارد، خاطر نشان کرد: دخانیات قدرت باروری زنان را کاهش داده و خطر ایجاد‌سقط، تولد نوزاد با وزن‌کم، مرده‌زایی و یائسگی زودهنگام را افزایش می‌دهد.گفتنی است : از چهارم تا دهم خرداد ماه هفته بدون دخانیات نامگذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha