برخی از عوامل و عادت‌های روزمره كه بخشی از زندگی عادی و هر روزه ما شده‌اند در واقع از جمله مهمترین عواملی هستند كه موذیانه و بی سرو صدا در سنین جوانی به سلول‌های مغزی آسیب می‌زنند و در نتیجه آن با پدیده موسوم به پیری زودرس مواجه می‌شویم و سلامت جسم و روان‌مان به طور جدی به خطر می‌افتد.

سلامت نیوز : هرچند برخی از این رفتارها همانطور كه گفته شد در زندگی مدرن امروزی عادی به نظر می رسند اما در واقع بدون اینكه خودمان متوجه شویم موجب تخریب سلول‌های مغز می‌شوند و به از كارافتادگی و در نهایت مرگ زودرس انسان می‌انجامند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ برخی از این عادتها و عوامل مضر برای مغز عبارتند از:

1.نخوردن صبحانه: افرادی كه صبحانه نمی خورند میزان قند خونشان بیش از حد معمول افت می كند. این امر باعث می شود كه مواد مغذی به میزان كافی به مغز نرسد و سلول‌های مغزی تحلیل بروند.

2.پرخوری: پرخوری در واقع موجب سفت شدن سرخرگ‌ها در مغز می شود كه نتیجه آن كاهش قدرت ذهنی است.

3.كشیدن سیگار: سیگار از چند جنبه بافت مغز را تحلیل می برد و از عوامل تشدید كننده خطر بروز آلزایمر است.

4.مصرف زیاد مواد قندی وشیرین: مصرف زیاد مواد قندی در فرآیند جذب پروتئین و مواد مغذی در بدن اختلال ایجاد می‌كند و حاصل آن سوء تغذیه و اختلال در رشد مغز است.

5.آلودگی هوا: مغز یكی از مهمترین مصرف كنندگان اكسیژن در بدن است. استنشاق هوای آلوده سطح اكسیژن مغز را پائین می آورد و كارآیی این عضو حیاتی را كاهش می دهد.

6.كم خوابی: خواب از اقدامات مهم برای استراحت دادن به مغز است. كم خوابی زیاد و طولانی مدت مرگ سلولهای مغزی را تشدید می‌كند.

7.پوشاندن سر در هنگام خواب: خوابیدن در حالتی که روی سر پوشیده باشد مانند کشیدن پتو روی سر یا صورت که باعث افزایش کربن و کمبود اکسیژن برای تنفس می‌شود، تاثیر مخربی روی مغز دارد.

8.کار کشیدن از مغز در دوره بیماری: كار یا مطالعه زیاد و شدید در مواقعی كه بیمارهستید توان مغز را كاهش داده و به سلولهای مغزی آسیب وارد می‌كند.

9.كمبود افكار سازنده و محرك مغزی: اندیشیدن بهترین شیوه برای ورزیده كردن مغز است و فقدان افكار محرك مغز می تواند موجب تحلیل رفتن بافت مغزی شود.

10. كم حرفی دائمی: صحبت کردن از روی مطالعه و نه پرحرفی‌های بیهوده و به اشتراك گذاشتن دانش و آگاهی با دیگران، باعث افزایش کارایی مغز می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha