متخصصان و جراحان ارتوپدی در آمریکا موفق شدند با كمك یك تست جدید احتمال بروز بیماری استئوآرتریت یا التهاب مفصلی – استخوانی را قبل از بروز علائم آن پیش بینی كنند.

سلامت نیوز : استئوآرتریت یكی از شایع‌ترین اشكال بیماری آرتریت است. آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر بیش از 27 میلیون نفر از بزرگسالان آمریكایی به این عارضه مفصلی و استخوانی مبتلا هستند. تاكنون پزشكان تا قبل از بروز علائم بیماری از جمله درد و سفتی مفاصل، قادر به تشخیص زودهنگام آن نبوده‌اند. در واقع وقتی علائم بیماری بروز كند معمولا دیگر برای پیشگیری خیلی دیر شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ به تازگی متخصصان علوم پزشكی دانشگاه میسوری به سرپرستی پروفسور كاترین ای آلن با استفاده از نشانگرهای زیستی تست جدیدی را تولید كرده‌اند که می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری استئوآرتریت را قبل از بروز علائم آن پیش بینی کند.این متخصصان تاكید دارند: تشخیص زودهنگام بیماری استئوآرتریت که موجب ایجاد درد و ورم در ناحیه مفاصل می‌شود، امکان گزینه‌های بهتر درمانی را فراهم می‌آورد.آنها اظهار داشتند که این آزمایش را می‌توان با استفاده از گرفتن مقداری مایع از مفصل بیمار انجام داد. این مایع با استفاده از یک سوزن کوچک در درون مفصل بیرون كشیده می‌شود.

جیمز کوک استاد جراحی اورتوپدی در این دانشگاه می‌گوید: با استفاده از این آزمایش می‌توان نشانگر زیستی و سطوح پروتئین‌های خاصی را که امروزه می‌دانیم با بیماری استئوآرتریت در ارتباط هستند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.وی افزود: این آزمایش نه تنها به طور بالقوه به ما کمک می‌کند تا التهاب‌های مفصلی آتی را پیش بینی کنیم بلکه درباره مکانیزم‌های اولیه التهاب مفصل هم اطلاعات مفیدی را در اختیار ما قرار می دهد.استئوآرتریت بیماری است که موجب تحلیل رفتن غضروف مفصلی و رشد خارهای استخوانی می‌شود. این عارضه ممکن است هر یک از مفاصل را درگیر سازد ولی شایع‌ترین مفاصلی كه درگیر آن می‌شوند شامل مفاصل انگشتان دست، پا، زانو، ران و ستون فقرات هستند. در بیماری استئوآرتریت لایه سطحی غضروف‌ها خرده شده و از بین می رود که باعث می‌شود استخوانهای زیرغضروف‌ها به یكدیگر ساییده شوند و نهایتا درد، ورم و کاهش حرکت در مفصل بروز كند. به مرور زمان مفصل شکل طبیعی خودش را از دست می‌دهد. بیماران مبتلا به استئوآرتریت معمولا با درد و محدودیت حرکتی در مفصل آسیب دیده مواجه می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha