دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 49604

دو جوان با ازدواج با یكدیگر، درحقیقت در پی تشكیل یک خانواده مستقل هستند و خانواده جدید، درآمدی مستقل می‌طلبد كه با آن خود را از دیگران بی‌نیاز كند.

ازدواج عامل استقلال اقتصادی جوان
سلامت نیوز : ازدواج از آن جهت كه باعث استقلال اقتصادی دختر و پسر جوان می‌گردد نیز دارای اهمیت است. زیرا دو جوان با ازدواج با یكدیگر، درحقیقت در پی تشكیل یک خانواده مستقل هستند و خانواده جدید، درآمدی مستقل می‌طلبد كه با آن خود را از دیگران بی‌نیاز كند. همین استقلال اقتصادی است كه به مرد جوان تحرک بیشتری می‌بخشد تا زندگی خود را تامین سازد؛ این چنین مردی است كه اسلام او را چون سربازی در جبهه می‌داند كه در راه خدا می‌جنگد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ از این نظرگاه، اسلام توسعه اقتصادی خانواده را یكی از اثرات مهم ازدواج می‌داند و تاكید می كند كه در صورت عدم استطاعت مالی زن و مرد برای ازدواج، خداوند آنان را از فضل و رحمت خود بی نیاز می‌سازد. زیرا انسان بعد از ازدواج، خود را شدیدا مسئول حفظ همسر و آبروی خانواده و تامین نیازهای زندگی می‌داند؛ به همین دلیل تمام ابتكار، استعداد و توان خود را به كار می‌گیرد و در حفظ درآمدهای خود و صرفه جویی در آن تلاش می‌كند و در مدت كوتاهی می تواند بر فقر چیره گردد.

بی جهت نیست كه امام صادق (ع) می فرماید:  " رزق و روزی ، همراه همسر و فرزندان است".

در روایتی دیگر چنین آمده است: مردی خدمت پیامبر گرامی اسلام (ص) رسید و از تهی دستی و نیازمندی شكایت كرد؛ پیامبر(ص) فرمود : ازدواج كن؛ او نیز ازدواج كرد و از نظر اقتصادی، در كار او گشایش پیدا شد.

جامعه شناسی امروز نیز، بر خلاف پیشینیان كه خانواده را قبل از هر چیز یک سازمان اقتصادی می‌دانستند، خانواده را نهادی می‌داند كه كاركردهای متفاوتی را بر عهده دارد؛ یكی از این كاركردها، كار كرد اقتصادی و برطرف كردن نیازهای مادی است. اگر چه برخی از اقتصاددانان امروز، پا را از این نیز فراتر نهاده، ازدواج را یک شركت و بنگاه اقتصادی می‌دانند.

دیدگاه اسلام دراین مورد، دیدگاهی كاملاً متفاوت است. زیرا تشكیل خانواده در اسلام امری مقدس و معنوی است و نمی‌توان آن را با ابزارهای تحلیلی اقتصادی و تئوری‌های مادی تفسیر كرد.

اگر چه با تشكیل خانواده، زن و مرد به طور طبیعی در درآمد، مسكن و... با یكدیگر شراكت دارند و ازدواج موجب صرفه جویی و پایین آمدن سرانه هزینه زندگی می‌گردد ولی مبنای ازدواج در اسلام بر این گونه امور نیست و در حقوق قانونی و شرعی خانواده از چیزی به عنوان اصل تقسیم كار، سخنی به میان نیامده است. زیرا اسلام هرگز مسئولیت كارهای منزل را به عهده زن نگذاشته و حتی از نظر حقوق قانونی، زن علاوه بر دریافت نفقه، حق مطالبه وجه، برای شیردادن كودک و انجام كارهای منزل دارد. ولی با این حال بر اساس موازین اخلاقی و انسانی از او می‌خواهد كه درخدمت رفاه شوهر و فرزندان باشد.

به همین خاطر است كه پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌فرماید: " جهاد زنان، نیكو همسرداری كردن است ".

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha