ممکن است ما در اطراف خود کسانی را بشناسیم که مدام فکری را در ذهنشان تکرار می کنند و گاهی به پیروی از آن فکر، عملی را چندین بار تکرار می کنند.

در فکر افراد مبتلا به وسواس چه می گذرد؟
سلامت نیوز : دکتر محمد رضا محمدی، متخصص روانپزشکی بزرگسالان و فوق تخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در این خصوص گفت: وسواس انواع مختلفی دارد و ممکن است بصورت گوناگون در افراد ظاهر شود. وسواس نسبت به کثیفی اشیا، وسواس قرینه سازی اجسام، وسواس در تعویض لباس، وسواس ذخیره کردن و وسواس در فکر نمونه اختلال است.

به گفته دکتر محمدی وسواس فکری مجموعه ای از افکار منفی است که به طرز ناخواسته به ذهن فرد خطور می کند و در طول روز تکرار می شوند و فرد را دچار اضطراب و نگرانی می کند هر چند که این افکار ممکن است واقعی، منطقی و معقول نباشند ولی فرد برای رهایی از اضطراب و پریشانی در برابر آنها تسلیم می شود.این فوق تخصص افزود: هنوز علت مشخصی برای بروز این بیماری مشخص نشده و ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلف زیست محیطی مثل اضطراب و استرس شکل بگیرد و یا ریشه در اتفاقات گذشته زندگی فرد داشته باشد.وی گفت: بهتر است این اختلال در مراحل اولیه شناخته شود و در جهت درمان آن اقدام کرد.

دکتر محمدی افزود: این اختلال در بیشتر موارد قابل درمان است و درخصوص درمان این اختلال دو روش وجود دارد. 1 روش روان درمانی (شناخت رفتاری)، که در این روش روانپزشک طی مراحلی پی می برد که در ورای ذهن فرد چه می گذرد و از این طریق اقدام به درمان می کند. روش دوم روش درمان دارویی است که در مورد وسواس های اجباری و عملی صدق می کند.دکتر محمدی در آخر افزود: درصد زیادی از اختلالات وسواسی قابل درمان هستند و افراد مبتلا باید در مراحل اولیه شناخت بیماری به پزشک مراجعه کنند و نباید نگران مصرف داروهای مربوط به این اختلال باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha