دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 49619
سلامت نیوز: در كشورهای مختلف یك نوع غله به عنوان قوت غالب مصرف می‌شود كه قسمت عمده كالری مورد نیاز روزانه را تامین می‌كند؛ در ایران، گندم و برنج؛ در انگلستان، سیب‌زمینی و در ایتالیا، ذرت...

 بنابراین اگر فردی روزانه به 2000 تا 2500 کیلوكالری انرژی نیاز دارد، 55 تا 60 درصد انرژی موردنیاز را باید با مصرف انواع غلات تامین كند. غلات یكی از مهم‌ترین گروه‌های اصلی غذایی هستند كه باید انواع مختلف آن مانند نان، برنج، ماكارونی، ذرت و... در برنامه غذایی همه افراد به خصوص كودكان و نوجوانان كه در سنین رشد هستند، گنجانده شود.

این ماده غذایی سرشار از نشاسته و ویتامین‌های گروه B است كه در متابولیسم بدن دخالت دارد. بعد از 6 ماه رشد و تكامل كودك، شیر مادر با وجود ارزش غذایی و تركیب‌های مفیدی كه دارد، قادر به تامین نیازهای رشدی كودك نیست زیرا علاوه بر اینكه انرژی كمتری دارد، آهن كافی را هم به بدن نمی‌رساند. از این رو، برنج اولین گروه از غلات است كه به صورت پودر برنج یا فرنی در برنامه غذایی كودك گنجانده می‌شود. البته مهم‌ترین نكته از نظر تغذیه‌ای، این است كه ترجیحا غلات مصرفی از دانه كامل تهیه شده باشند زیرا در سلامت همه افراد به‌خصوص گروه‌های آسیب‌پذیر اینکه با مصرف روزانه موادغذایی، تعادل بین املاحی كه در تعادل آب و الكترولیت نقش دارند، (به‌خصوص سدیم و پتاسیم) برقرار شود، از نظر فیزیولوژیک مهم است.

 دانه غلات، حاوی سدیم است و پوسته آن پتاسیم دارد، بنابراین واضح است كه اگر پوسته غلات دور ریخته شود یا بیشترین سهم مصرفی غلات بدون سبوس یا آرد باشد، مقدار زیادی سدیم دریافت می‌شود كه می‌تواند باعث اختلال در تعادل الكترولیت‌ها و در نهایت منجر به پرفشاری خون و در درازمدت بروز بیماری‌های قلبی – عروقی شود. از این رو باید در برنامه غذایی كودكان بهترین نوع غلات را كه از دانه كامل تهیه شده‌اند، گنجاند.

 اگر غلات با حبوبات مصرف شود، از عالی‌ترین منابع تامین‌كننده پروتئین، ریزمغذی‌ها و در نهایت رشد مناسب در كودكان خواهدبود زیرا علاوه بر فیبر و سبوس، حاوی عناصر دوظرفیتی، آهن، منیزیم و روی هم است. برنج قهوه‌ای یكی از بهترین انواع غلات است كه متاسفانه در كشور ما بسیار كم تولید و مصرف می‌شود.

 برنج قهوه‌ای حاوی فیبر محلول بالا و شاخص نمایه گلایسمی پایین است. نمایه گلایسمی در مورد غلات، شاخصی است كه سرعت هضم و جذب نشاسته‌ در دستگاه گوارش نشان می‌دهد و هر چقدر نمایه گلایسمی غلات بالاتر باشد، نشاسته در بدن زودتر هضم و جذب و به قند تبدیل خواهد شد.

 به این ترتیب غلات بدون سبوس یا غلاتی كه از آرد تصفیه‌شده تهیه شده‌اند، در مقایسه با غلات سبوس‌دار، نمایه گلایسمی بالاتری دارند و با مصرف آنها میزان قندخون در فاصله زمانی كوتاهی بالا می‌رود كه برای سلامت مفید نیست. بیشتر خانواده‌ها با این تصور كه آبكش‌كردن برنج باعث كم‌شدن نشاسته موجود در آن می‌شود، برنج را آبكش می‌كنند در حالی كه این تصور كاملا غلط است و با آبكش‌كردن برنج، قسمت قابل‌توجهی از فیبر محلول در آن از بین می‌رود و ارزش غذایی‌اش کم می‌شود.

منبع: هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha