دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 49634

وزارت بهداشت معتقد است بیشتر آنتن‌های تلفن‌همراه (BTS) که اپراتورهای تلفن‌همراه در کشور نصب كرده‌‌اند، مجوز ایمنی وزارت بهداشت ندارند و به دفعات به اپراتورهای گوناگون تذکرهایی داده شده است.

سلامت نیوز: نیم قرن از زمان اختراع تلفن‌های همراه می‌گذرد. اواخر دهه 1980 میلادی برای نخستین‌بار در جهان كشورهای سوئد، دانمارك و فنلاند تصمیم گرفتند در خودروهای خود تلفن نصب کنند...

 در پی این موفقیت، كشورهای اسكاندیناوی نیز به فکر تکمیل‌ این سیستم افتادند. 10 سال پس از ورود تلفن‌همراه به كشورهای اروپایی، یعنی سال 1367، بحث تلفن سیار در وزارت پست و تلگراف ایران مطرح شد اما حدود 5 سال طول كشید تا بالاخره وزارتخانه بتواند روی این طرح كار كند؛ در سال 1372 تجهیزات مربوط خریداری شد و در مردادماه 1373 فاز اول طرح با ظرفیت 10 هزار شماره آغاز به كار كرد. این اختراع اگرچه با یك دهه تاخیر وارد كشور ما شد، اما در مدت زمان كوتاهی توانست جای خود را در میان مردم پیدا كند و با اقبال خوبی مواجه شود. پیشرفت تكنولوژی برای رفاه جامعه بشری ضروری است اما گاهی می‌تواند خطرساز باشد. نصب دكل‌های BTS برای استفاده از تلفن‌های همراه، همیشه مورد بحث كارشناسان بهداشت بوده است. مدیرانی كه در عرصه خدمات تلفن‌همراه فعالیت می‌كنند، معتقدند هیچ‌كدام از آنتن‌های BTS برای انسان خطرساز نیست. از سوی دیگر، پرداخت ماهیانه مبلغی به صاحبخانه‌هایی كه آنتن تلفن‌همراه روی پشت‌بام آنها نصب شده، باعث می‌شود این حرف را بپذیرند.


هرچند اینكه نصب آنتن‌های BTS خطری برای انسان دارد یا نه، موضوعی تكراری است اما از آنجا كه تاكنون پاسخ روشنی به آن داده نشده، پرداختن به آن می‌تواند بار دیگر مسوولان را متوجه خطرهای احتمالی ناشی از تشعشعات این آنتن‌ها كند.


تاخیر در آموزش مردم زیانبارتر از تشعشعات امواج است

مهندس علی گورانی، مسوول برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت با بیان این مطلب كه جامعه امروز نمی‌تواند از تكنولوژی فاصله بگیرد در گفت‌وگو با هفته‌نامه «سلامت» گفت: «دنیای امروز، دنیای تكنولوژی است و بشر امروزی خواسته یا ناخواسته درگیر تكنولوژی شده است و نمی‌تواند از آن فاصله بگیرد. هر انرژی‌ای كه در اطراف وجود دارد، بر بافت‌های سلولی بدن تاثیرگذار است؛ چه این انرژی از آنتن‌های مخابراتی باشد، چه از سشواری كه برای خشك كردن موهایمان استفاده می‌كنیم.»

مسوول برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: «پیشرفت تكنولوژی محاسن زیادی برای بشریت دارد و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت اما همه آن حسن نیست و دغدغه و خطرهایی هم دارد. مشكل جامعه امروز ایرانی، تاخیر آموزش و همگام نبودن آن با استفاده از تكنولوژی است. در كشورهای پیشرفته، همزمان با عرضه هر وسیله‌ جدیدی، آموزش نیز به مردم داده می‌شود. افراد از همان ابتدا می‌آموزند این وسیله چه محاسن و معایبی دارد و برای استفاده بهینه از آن باید چه اصول و نكته‌هایی را رعایت كرد ولی در كشور ما این‌گونه نیست. مثلا خیلی از ما نمی‌دانیم استفاده از تلفن‌همراه اگرچه به ما كمك می‌كند بتوانیم در هر گوشه دنیا با اطرافیان خود ارتباط برقرار كنیم و به روز باشیم، اما در كنار این مزایا، عیب‌هایی هم وجود دارد و به‌كارگیری موارد فنی و بهداشتی، می‌تواند ما را در استفاده بهینه از تكنولوژی یاری كند.» مسوول برنامه بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت تصریح كرد: «آنتن‌های BTS تلفن‌همراه به دلیل آنكه تشعشعات الكترومغناطیسی از خود ساطع می‌كنند، برای انسان خطرساز هستند و قرارگرفتن در معرض امواج این آنتن‌ها برای مدت طولانی و در فواصل كوتاه، خطرناك است و عوارض ثابت شده‌ای از جمله سردرد، سرگیجه، افزایش فشارخون، مشكلات و تحریكات عصبی برای فرد به‌وجود می‌آورد.» گورانی خاطرنشان كرد: «قبل از نصب آنتن‌ها، باید مستنداتی مبنی بر رعایت 4 اصل مهم ایمنی به وزارت بهداشت ارائه شود، این عوامل باید مطابق با استاندارد ملی و مقادیر انرژی ساطع‌شده از آنتن‌های تلفن‌همراه بین45 صدم میلی وات بر سانتی‌متر مربع باشد. نكته دوم در مورد سازه‌های آنتن‌های مخابراتی است. این سازه می‌تواند یك دكل باشد یا پشت‌بام یك خانه مسكونی و در هر صورت لازم است شرایط ایمنی و استاندارد رعایت شود.» وی افزود: «مساله دیگری كه هنگام نصب آنتن‌های مخابراتی باید به آن توجه داشت، ایمنی عمومی است. از آنجا كه كشور ما بیش از سایر كشورها در معرض حوادث و بلایای طبیعی قرار دارد، باید هنگام نصب این آنتن‌ها به این نكته اساسی توجه داشت تا در هنگام وقوع حادثه، خطرساز نشوند. لازم است كاركنان و اپراتورهای نگهدارنده این آنتن‌ها آموزش كافی و جامعی دیده باشند. با در نظر گرفتن تمام جوانب و نكات ایمنی، خطرهای احتمالی ناشی از تشعشعات كمتر خواهند شد.»


هرچه قابلیت‌های تلفن‌همراه بیشتر باشد، خطرهای آن بیشتر است

اسفندیار اختیاری کسنویه یزد، رییس كمیته تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، درباره خطرهای آنتن‌های تلفن‌همراه گفت: «وزارت بهداشت معتقد است بیشتر آنتن‌های تلفن‌همراه (BTS) که اپراتورهای تلفن‌همراه در کشور نصب كرده‌‌اند، مجوز ایمنی وزارت بهداشت ندارند و به دفعات به اپراتورهای گوناگون تذکرهایی داده شده است. هرگونه امواجی می‌تواند روی بدن انسان تاثیر داشته باشد، در نتیجه هر چه قابلیت‌های مخابراتی آن بیشتر باشد، بی‌تردید خطرهای آنها روی انسان جدی‌تر خواهد بود. تحقیقات و بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد منبع انتشار امواج الکترومغناطیس، دکل‌های BTS هستند بنابراین با توجه به عوارض و تاثیرات سوء خونی و مغزی این امواج، مطابق با استانداردهای جهانی، این دکل‌ها باید دور از مناطق مسکونی بنا شوند.» او ادامه داد: «استفاده از آنتن‌های BTS برای تلفن‌های همراه اگر با شرایط استاندارد نباشد و بدون مجوز وزارت بهداشت نصب شود، یکی از دغدغه‌ها و شاید مشکلاتی باشد که گریبانگیر جامعه بشری خواهد شد. اگر این آنتن‌ها در اطراف مناطق مسکونی نصب شوند، مشکلات بیشتر خواهد شد. استفاده از سرعت اینترنتی بالا در برخی از اپراتورها نیز یكی دیگر از مشكلات دنیای تكنولوژی امروز است.»

رییس كمیته تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: «در حال حاضر کشور ما به دلیل شرایط ویژه و نبود پهنای باند لازم از امکانات کافی برخوردار نیست و کاربران در بیشتر مواقع، هنگام استفاده از اینترنت یا تلفن همراه با مشکل روبرو هستند ولی برخی از اپراتورها ادعا می‌كنند می‌توانند با شرایط موجود خدماتی چون تلویزیون موبایل، انتقال دیتا و اینترنت پرسرعت و... را به مردم عرضه کنند كه امیدواریم عرضه این خدمات به قیمت سلامت مردم تمام نشود.» بنا به گفته‌های اختیاری كسنویه یزد، اگر تکنولوژی و دانش روز بشری در تمام دنیا بهینه استفاده شود، می‌تواند نقطه روشنی در زندگی باشد اما در غیر این صورت، باعث بروز مشکلات فراوانی برای مصرف‌کنندگان خواهد شد. همه تکنولوژی‌های ارائه‌شده، نقاط مثبت و منفی دارند ولی اگر فرهنگ استفاده از هر فناوری در کشور نهادینه شود، مشکلی به‌وجود نخواهد آمد.


اینكه می‌گویند BTS خطر ندارد، بیشتر به یك طنز شباهت دارد

مرتضی طلایی، یكی از اعضای شورای شهر تهران درباره خطرهای ناشی از تشعشعات حاصل از دكل‌های تلفن‌همراه، با بیان این نكته كه اگر بگوییم این آنتن‌ها هیچ خطری برای انسان ندارد، بیشتر به یك شوخی شباهت دارد، افزود: «متاسفانه مشكلی كه درحال حاضر وجود دارد، رعایت نكردن قوانین و مقرارت لازم هنگام نصب دكل‌های تلفن‌همراه است. نصب این دكل‌ها روی پشت‌بام خانه‌ها یا نزدیك مناطق مسكونی و پرداخت مبلغی به صاحبخانه برای این منظور، خلاف قانون و غیرانسانی است. متاسفانه شركت‌های مخابراتی با زیر پا گذاشتن قوانین، فقط به رقابت فكر می‌كنند و خطرهای ناشی از نصب آنتن در مناطق مسكونی برایشان اهمیتی ندارد. خانواده‌هایی كه با دریافت مبلغی این مجوز را به شركت‌های مخابراتی می‌دهند، باید به این نكته توجه داشته‌باشند كه سلامت خود و اطرافیان خود را بسیار ارزان می‌فروشند و خطرهای احتمالی‌ای كه برایشان پیش می‌آید، بیشتر از وجه دریافتی خواهد بود.» عضو شورای شهر تهران خاطرنشان كرد: «اقدام‌های گسترده‌ای در طول این چند سال انجام شده ولی متاسفانه آنگونه كه باید، ترتیب اثر داده نشده است. با بررسی‌های انجام‌گرفته و نشست مشتركی كه شهرداری تهران با مسوولان شركت‌های مخابراتی داشت، قرار است طرح جامع ساماندهی نصب تاسیسات مخابراتی تهیه و تدوین و برای تصویب به شورای شهر ارائه شود ولی هنوز در این رابطه گامی موثر برداشته نشده است.»


مخابرات باید در مورد آثار امواج بر انسان تحقیقات پزشكی انجام دهد

دکتر محمدرضا نوروزی، متخصص اورولوژی و رییس انجمن باروری و ناباروری، معتقد است امواجی كه از دكل‌های تلفن همراه ساطع می‌شوند، می‌توانند بر تولید نطفه تاثیرگذار باشند. نوروزی خاطر نشان كرد: «تحقیقات نشان می‌دهد تغییر فركانس‌های موجود در امواج روی تعداد نطفه تاثیر دارد. پس در افرادی كه بیشتر در معرض آلودگی‌های صوتی و غیرصوتی قرار می‌گیرند، امكان ناباوری بیشتر خواهد بود.» او همچنین به نقش تاثیرگذار مخابرات بر سلامت روح و جسم افراد اشاره كرد و گفت: «نمی‌توانیم منكر این شویم كه دكل‌های BTS بر سلامت افراد هیچ‌گونه تاثیری ندارند، بنابراین باید شركت‌های مخابراتی مقداری از بودجه خود را صرف تحقیقات پزشكی كنند و روی آثار امواج آنتن‌های تلفن‌همراه روی سلامت افراد مطالعه‌هایی انجام دهند.» رییس انجمن باروری و ناباروری، با بیان این نكته كه متاسفانه تحقیقات نشان می‌دهد آمار ناباروری در كشور ایران به مراتب بیشتر از سایر كشورهاست، افزود: «نمی‌توان به صراحت عوامل موثر بر ناباروری را در دهه اخیر مشخص كرد اما از آنجا كه وقتی اشخاص، به‌خصوص مردان ناباروری كه بیشتر در معرض امواج هستند برای مدتی كوتاه از محیط دور نگه می‌داریم، تولید نطفه در آنها بیشتر می‌شود، این احتمال وجود دارد كه امواج ساطع‌شده از آنتن‌های مخابراتی تاثیر منفی در باروری دارند.»


وقتی پایه‌های سلامت لق می‌شود

استفاده از تكنولوژی زمانی برای انسان مفید است که سلامت روانی و جسمی او را به مخاطره نیندازد. آنتن‌ها و دکل‌هایی که برای استفاده از تلفن‌همراه در شهر و اطراف مناطق مسکونی نصب می‌شوند، با توجه به بیانیه‌هایی که وزارت بهداشت صادر می‌كند، بدون مجوز است و سلامت شهروندان را به مخاطره می‌اندازد. در حال حاضر شهروندانی که در حاشیه شهر سکونت دارند از نصب آنتن‌های BTS معترض هستند و معتقدند ارمغان شركت?های ارائه دهنده خدمان ارتباطی برای آنها سردرد و ناباروری است. این افراد می‌گویند به اعتراض‌های آنها رسیدگی نمی‌شود و كسی صدای اعتراضشان را نمی‌شنود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha