تغییر در سبک زندگی و الگوهای فرهنگی در جوامع امروزی تبعاتی را در پی داشته که از آن جمله می توان به بروز بیماری های مختلف همچون سرطان اشاره کرد.

سلامت نیوز : دکتر فاطمه قائم مقامی، دبیر كنگره در نشست خبری چهارمین کنگره سراسری سرطان های زنان گفت: سرطان های زنان یکی از 4 شاخه رشته زنان و مامایی محسوب می شود که از 4 دهه قبل در دنیا اهمیت پیدا کرده است.

وی افزود: گروهی از متخصصین زنان و مامایی که تمایل داشتند به طور تخصصی به مسائل مربوط به بیماری های زنان بپردازند بانی این رشته بودند و در ایران نیز در حدود 30 سال است که در بیمارستان امام خمینی رشته سرطان های زنان مورد تایید قرار گرفته است.وی در خصوص شیوع سرطان در بین زنان گفت: به دلیل مسائل فرهنگی اجتماعی شیوع سرطان رحم رو به ازدیاد است. یکی از این مسائل فرهنگی تعداد ازدواج است چرا که عامل ایجاد بیماری های رحم ویروس است که از طریق روابط زناشویی انتقال می یابد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ وی افزود: در کشور ما غربال گری که پیشگیری ثانویه محسوب می شود به طور کامل انجام نمی شود و اطلاعات خانم ها در خصوص بیماری های زنان و راه های پیشگیری کم است.

وی در ادامه گفت: ابتلا به سرطان هم به عوامل خارجی بستگی دارد و هم به عوامل داخلی که عوامل خارجی عبارتند از تغییر سبک زندگی، تحرک کم، رژیم غذایی نامناسب، استفاده از فست فودها و آلودگی های زیست محیطی و همچنین مصرف دخانیات، وجود آزبست در هوای آلوده که عاملی برای سرطان تخمدان شناخته شده است نیز از عوامل خارجی هستند.وی درخصوص عوامل داخلی گفت: مهمترین عامل داخل ژنتیک است و سرطان رحم و پستان از جمله سرطان هایی هستند که ریشه ژنتیکی دارند.برخی سرطان ها نیز از عوامل هورمونی مثل دیابت که فرد را مستعد ابتلا به سرطان می کند ناشی می شوند.وی در پایان خاطر نشان کرد: خانم ها نسبت به آقایان کمتر در معرض ابتلا به سرطان هستند و براساس آمارها از هر 3 زن 1 نفر و از هر 2 مرد 1 نفر به سرطان مبتلا می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha