یك متخصص تغذیه با بیان اینكه مردان بیشتر از زنان آب، چای و نوشابه‌های گازدار مصرف می‌كنند، گفت: درصد مصرف شیر در زنان بالاتر است و این امر نشان‌ دهنده‌ توجه بیشتر زنان به مصرف نوشیدنی‌های سالم است.

سلامت نیوز : دكتر عصمت ناصری در همایش "آب در سلامت و تغذیه"، كه در دانشكده تغذیه دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برگزار شد، به ارائه نتایج تحقیقی جامع تحت عنوان "بررسی مصرف مایعات در جمعیت بزرگسالان تهران"، پرداخت و گفت: آبرسانی كافی به بدن برای داشتن عملكرد جسمی و ذهنی مناسب، ضروری است. میزان نیاز به مایعات در انسان به عوامل متعددی بستگی دارد. با وجود اتفاق‌نظر متخصصان تغذیه مبنی بر اهمیت دریافت كافی مایعات و مخصوصا آب برای حفظ سلامتی و بقا، مصرف مایعات اغلب در بررسی‌های مصرف مواد غذایی گزارش نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی ادامه داد: در این راستا و با توجه به اهمیت دریافت كافی مایعات در حفظ سلامتی و در دسترس نبودن اطلاعات جامعه ایرانی در این زمینه، خرداد ماه امسال 1390 مطالعه‌ای پیرامون میزان مصرف آب و مایعات دریافتی ساكنان شهر تهران، به كمك یكی از صنایع تولیدی در تهران انجام شد.این متخصص تغذیه ادامه داد: طی این تحقیق مشخص شد میانگین مصرف كل مایعات در نمونه‌های بررسی‌ شده 1941 میلی‌متر در روز بوده است. با این حال 25 درصد جمعیت آماری حدود هزار سی‌سی و 50 درصد كمتر از هزار و 600 سی‌سی مصرف مایعات داشته‌اند كه رقم مطلوبی نیست.وی با بیان اینكه بیشترین میزان مصرف مایعات ما به آب اختصاص می‌یابد (حدود 50 درصد)، عنوان كرد: 15 درصد از آب مصرفی از آب معدنی است و مابقی از آب آشامیدنی لوله‌كشی است. همچنین 90 درصد از نوشیدنی‌های داغ مربوط به مصرف چای است.

وی ادامه داد: پس از آب و نوشیدنی‌های داغ نظیر چای، شیر در رتبه سوم مصرف مایعات و نوشیدنی‌های گازدار در رتبه چهارم قرار می‌گیرد.ناصری با بیان اینكه میزان مصرف مایعات در بدن مردان با توجه به خصایص فیزیولوژیكی بیشتر از زنان است، اظهار كرد: مردان حدود دو هزار و 200 سی‌سی و زنان هزار و 700 سی‌سی مایعات مصرف می‌كنند.وی با اشاره به اینكه میزان مصرف مایعات در مردان بیش از زنان گزارش شده كه این تفاوت ناشی از مصرف بیشتر آب، نوشیدنی‌های گرم، نوشابه‌های گازدار و انرژی‌زا در مردم بوده است،‌ گفت: اما زنان با الگوی مشابه در مصرف مایعات به صورت عمومی نیم لیتر كمتر از مردان مایعات می‌نوشند و بر این اساس زنان در مقایسه با مردان بیشتر در معرض خطرات ناشی از مصرف ناكافی مایعات قرار دارند. 10 درصد مردان كمتر از 2/1 لیتر و 25 درصد زنان كمتر از 2/1 لیتر مایعات در روز استفاده می‌كنند.

به گفته این متخصص تغذیه، میزان مصرف مایعات در قشر متوسط و مرفه پایین‌تر از گروهی است كه وضعیت اقتصادی و اجتماعی، متوسط و رو به پایین دارند.ناصری با بیان اینكه میزان مصرف آبمیوه‌ها و نوشابه‌های گازدار و انرژی‌زا در گروه سنی جوانان 18 تا 29 سال بالاتر است، گفت: متاسفانه طی این تحقیقات مشخص شد، كسانی كه اضافه وزن داشته‌‌اند میزان مصرف بالاتری هم دارند و زمانی كه نوجوانان عادت می‌كنند نوشابه‌های گازدار را در سنین پایین مورد استفاده قرار دهند، امكان زیادی وجود دارد كه این عادت در سنین بالا و در بزرگسالی نیز ادامه پیدا كند.وی اضافه كرد: با این حال میزان مصرف چای در گروه سنی 50 تا 65 سال بالاتر از جوانان بود.

این متخصص تغذیه با بیان اینكه در پرسشنامه‌های توزیع‌ شده در میان مردم علت مصرف هر كدام از نوشیدنی‌ها نیز مورد پرسش قرار گرفت، عنوان كرد: مشخص شد مردم اغلب برای رفع تشنگی و پس از آن بر طبق عادت مایعات مصرف می‌كنند.وی همچنین اضافه كرد: بیشترین نوشیدنی‌ها در منزل مصرف می‌شوند و بیشترین مصرف نوشابه‌های گازدار در رستوران‌ها اتفاق می‌افتد، این امر نشان‌دهنده آن است كه عادت به مصرف نوشابه در منزل چندان جای نیفتاده است.وی در پایان عنوان كرد: علی‌رغم اینكه میانگین مصرف آب در میان جمعیت بزرگسالان در شهر تهران عدد امیدواركننده‌ای است، اما باید گفت حدود 60 درصد از جمعیت ما كمتر از دو لیتر مایعات در روز مصرف می‌كنند و این امر فرهنگ‌سازی گسترده‌تری را در این زمینه ضروری می‌نمایاند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha