رییس انجمن دیابت گفت: دیابتی‌ها در خوردن میوه‌های بهاری و تابستانی افراط نكنند و اگر بر اساس رژیم غذایی تجویز شده برای آنان، این میوه‌ها را مصرف كنند، دچار افزایش قند خون نمی‌شوند.

سلامت نیوز : دكتر اسدالله رجب در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: مصرف میوه‌ها در فصل بهار و تابستان افزایش می‌یابد. لازم است دیابتی‌ها به دفعات قند خون خود را كنترل كنند بویژه مبتلایان به دیابت كه انسولین تزریق می‌كنند باید در ابتدای هر فصل به پزشك خود مراجعه كنند تا شیوه درمان آنان به تناسب روش زندگیشان تنظیم شود.

وی تصریح كرد: 10 حبه انگور معادل یك واحد قند و به عبارت دیگر یك سیب 120 گرمی است بنابراین دیابتی‌ها باید به میزان قند میوه‌ها توجه داشته باشند و در مصرف میوه‌ها افراط و تفریط نكنند.رییس انجمن دیابت تأكید كرد: لازم است دیابتی‌ها به منظور كنترل صحیح قند خون خود در كلاس‌های آموزشی ویژه این بیماران شركت كنند. به ویژه كنترل قند خون كودكان دیابتی بسیار مهم است چرا كه باید به گونه‌ای این كار انجام شود كه بیماران تا پایان عمرخود زندگی خوبی داشته باشند.

رجب درباره افزایش مصرف آب‌میوه در فصل‌های گرم و تأثیر آن بر بالا رفتن قند خون دیابتی‌ها گفت: آب‌میوه‌های صنعتی به هیچ‌وجه به این بیماران توصیه نمی‌شود علاوه بر آن بهتر است به جای آب‌میوه‌های خانگی، میوه مصرف كنند چرا كه آب‌ میوه، قند خون را سریعتر افزایش می‌دهد.وی با بیان اینكه شنا مانند بسیاری از ورزش‌‌ها برای مبتلایان به دیابت مفید است، اظهار كرد: لازم است دیابتی‌ها پیش از شنا قند خون خود را اندازه‌گیری كنند. در این جهت قند آنان نباید كمتر از 120 باشد. اگر قند آنان كمتر از این میزان بود، آنان باید پیش از شنا یك واحد غذای دیرجذب مانند نصف كفگیر برنج یا 40 گرم نان بخورند.رجب در پایان گفت: اگر قند فرد دیابتی پیش از شنا كمتر از 90 باشد، لازم است او موادغذایی زود جذب مانند شكلات یا میوه مصرف كند. از سوی دیگر بهترین زمان فعالیت دیابتی‌ها زمانی است كه قند آنان بین 150 تا 180 است ومبتلایان به دیابت كه قندشان بیش از 180 است، اجازه فعالیت جسمی ندارند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha