رییس سازمان هواشناسی كشور با اشاره به اینكه بارورسازی ابرها حداكثر تا 15 درصد در كاهش پدیده گرد و خاك موثر است، آخرین وضعیت ورود گرد و خاك را تشریح كرد.

آخرین وضعیت پدیده "گرد و غبار" اعلام شد: 20 استان گرفتار ریزگردها /كاهش "دید افقی" در كشور
سلامت نیوز : بهرام صناعی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به اینكه بررسی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد كه دید افقی در كشور طی پنج سال گذشته كاهش یافته است و 20 استان گرفتار این پدیده‌اند گفت: شش كانون عمده گرد و غبار در مناطق غربی و كشورهای عراق، سوریه و عربستان وجود دارد كه چهار كانون آنها در عراق موجود بوده و بیشترین گرد و خاك نیز از این كانون‌ها وارد كشور می‌شود.

وی به نتایج جدیدترین بررسی‌ها در خصوص پدیده گرد و خاك اشاره كرد و افزود: بررسی‌های انجام شده طی ده سال گذشته نشان می‌دهد در استان‌های هرمزگان، خوزستان، آذربایجان‌های شرقی و غربی، یزد، كهگیلویه و بویراحمد، لرستان، كرمانشاه، ایلام، مركزی و گیلان با افزایش تعداد روزهایی كه دید به زیر دو كیلومتر رسیده است، مواجه شده‌ایم.رییس سازمان هواشناسی كشور به مطالعه دیگری در خصوص پدیده گرد و خاك اشاره كرد و گفت: طی ده سال گذشته در استان‌های كرمانشاه، ایلام، لرستان، فارس، هرمزگان و یزد تعداد روزهایی كه گرد و خاك در آنها ثبت شده است، 40 درصد افزایش یافته و از سوی دیگر در استانهای آذربایجان غربی، كردستان، همدان، مركزی، كهگیلویه و بویراحمد و فارس غلظت گرد و غبار 30 درصد افزایش داشته است.

وی با تاكید بر اینكه چهار استان كشور طی ده سال گذشته بین 120 تا 140 روز با پدیده گرد و خاك روبرو بوده‌اند افزود: در منطقه زابل در استان سیستان و بلوچستان، خوزستان، بوشهر و هرمزگان طی 10 سال گذشته بین 120 تا 140 روز پدیده گرد و خاك را داشته‌ایم.رییس سازمان هواشناسی كشور به وضعیت تهران اشاره كرد و به ایسنا گفت: در تهران تعداد روزهایی كه با مشكل گرد و خاك مواجهیم، كمتر از 10 روز در سال به طور میانگین طی 10 سال گذشته بوده است لذا وضعیت تهران در این زمینه در مقایسه با سایر استانهای كشور بحرانی نیست.

بارورسازی ابرها راهكار موثری برای مقابله با پدیده گرد و خاك نیست

وی در خصوص بارورسازی ابرها و تاثیر آن بر پدیده گرد و خاك افزود: بارورسازی ابرها راهكار موثری برای مقابله با پدیده گرد و خاك نیست و آنقدرها بر روی پدیده گرد و خاك تاثیر ندارد از سوی دیگر حداكثر تاثیر این پدیده بین 10 تا 15 درصد است.رییس سازمان هواشناسی كشور با اشاره به اینكه سازمان هواشناسی جهانی اعلام كرده است بارور سازی ابرها در نقاطی كه میزان بارش سالانه در آنها زیر 250 میلیمتر است جواب نمی‌دهد به ایسنا گفت: بر این اساس بارورسازی ابرها در استانهایی مانند سمنان، یزد، اصفهان، خراسان رضوی، قم، سیستان و بلوچستان، كرمان، هرمزگان و ... امكان اجرا ندارد.

وی با تاكید بر اینكه بارورسازی ابرها تكنولوژی است كه از روسیه گرفته شده است گفت: اگر واقعا بارورسازی ابرها پاسخگو بود چرا روسیه در آتش سوزی وسیع سه سال قبل خود كه چندین ماه جنگل‌های آن در آتش می‌سوخت از این تكنولوژی استفاده نكرد؟رییس سازمان هواشناسی كشور یكی از علل عمده پدیده گرد و خاك منطقه را مهار آبهای مرزی عنوان كرد و گفت: این امر كه توسط تركیه طی سالهای گذشته با احداث سدهای متعدد صورت گرفته، موجب شده اكثر نخلستان‌های عراق خشك شود.

وی با اشاره به اینكه هورها به عنوان فیلتر هوا عمل می كردند تاكید كرد: متاسفانه در زمان رژیم صدام این هورها خشك و آبهای آنها توسط كانال‌هایی به بخشهای دیگر منتقل شد كه همین امر موجب نابودی هورها از جمله هورالعظیم شد.رییس سازمان هواشناسی كشور تاكید كرد: پدیده خشكسالی، هجوم كشورهای غربی و تاثیر آن بر كشاورزی عراق، تغییر مسیر رودخانه‌ها و خشك شدن هورها از جمله علل اصلی پدیده گرد و خاك در منطقه است.

وی با تاكید بر اینكه هیچ راهكار فیزیكی برای مقابله با پدیده گرد و خاك وجود ندارد، گفت: باید در مناطقی كه منشا گرد و خاك در آنهاست اقدام اساسی صورت گیرد تا از این مناطق شاهد ورود گرد و خاك به كشور نباشیم. از سوی دیگر مالچ پاشی هم تنها سه سال ماندگاری دارد لذا سرمایه گذاری عظیم برای این مساله نیاز است.رییس سازمان هواشناسی كشور با تاكید بر اینكه كشور تركیه نیز باید بخشی از خسارت‌های وارد شده در این زمینه را بپذیرد، گفت: قطعا كشور عراق به تنهایی نمی‌تواند این مشكل را حل كند و اگر همه هماهنگی‌ها صورت گیرد، حل مشكل گرد و خاك حداقل ده سال زمان نیاز دارد. لذا باید هرچه سریعتر مسئولان ذیربط در این زمینه وارد عمل شده و همكاری‌های منطقه‌ای را برای مقابله با این پدیده گسترش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha