دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۵

جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات هشدار داد: ۳۰ درصد تهرانی‌ها که ۳۷ درصد مردان و ۲۳ درصد زنان این شهر را در بر می‌گیرد طی ۶ ماه گذشته قلیان مصرف کرده‌اند و تهرانی‌ها هر روز ۲ میلیارد تومان برای قلیان دود می‌کنند.

سلامت نیوز : جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات اعلام کرد: مصرف دخانیات به عنوان یک معضل بهداشتی در جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه در حال گسترش است.

شواهد یک مطالعه که در جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات صورت گرفته است نشان می‌دهد حدود 30 درصد افراد (37 درصد مردان و 23 درصد زنان) در تهران ظرف 6 ماه گذشته قلیان مصرف کرده‌اند.این گزارش می‌افزاید: در حالی که مردان حدود 8 برابر زنان سیگار مصرف می‌کنند. در خصوص مصرف قلیان مردان کمتر از 2 برابر زنان اقدام به انجام این امر می‌کنند.به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ همچنین این تحقیق نشان داد که میانگین سن افراد هنگام اولین تجربه مصرف قلیان حدود 18 سال است و دختران در سن کمتری اولین بار مصرف قلیان را تجربه می‌کنند.بیشترین مکان مصرف مربوط به سفره‌خانه‌ها با 44 درصد است (که این امر طبق قانون ممنوع است). نکته قابل تامل دیگر آنکه هزینه ماهانه مصرف قلیان برای هر فرد حدود 251 هزار ریال است که در صورت محاسبه این هزینه برای کل افراد مصرف کننده قلیان در هر روز و فقط در تهران، این هزینه از 2 میلیارد تومان تجاوز می‌کند.به نظر می‌رسد تنها راه موفقیت در کنترل دخانیات در ایران اسلامی و به تبع آن کاهش میزان بیماری‌ها، فقر، اعتیاد و سایر بزهکاری‌هایی که اغلب با مصرف دخانیات آغاز می‌شوند. عزمی ملی در اجرای صحیح، دقیق و به موقع قوانین کنترل دخانیات و استفاده از تجربیات بین‌المللی در این زمینه است تا بدین وسیله بتوان مصرف دخانیات را که روزانه عامل مرگ حدود 200 نفر از هموطنان عزیزمان است، کنترل کرد.جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات تأکید کرد: تابستان در راه است و اوقات فراغت جوانان بیشتر، دلسوزان سلامت جامعه چشم انتظار برنامه‌هایی روشن، مسئولان در این زمینه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha