محققان توانستند از مزیتهای سیگموئیدوسکوپی بعنوان روش جایگزین کولونوسکوپی که در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ موثر است، بهره ببرند.

سلامت نیوز : محققان براساس تحقیقات خود گفتند که با اتخاذ این روش، خطر ابتلا به سرطان کولون (روده بزرگ) تا21 درصد و احتمال مرگ و میر ناشی از این بیماری را تا 26 درصد کاهش داده اند.

این تحقیقات جدید ثابت می کند که سیگموئیدوسکوپی- که یک روش جایگزین مناسبتر برای کولونوسکوپی است و نیازی به تسکین ندارد- در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ موثر است.به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ طبق گفته انجمن ملی سرطان ملی، سرطان کولون و مقعد سالانه جان51000 نفر را در آمریکا می گیرد.کولونوسکوپی این امکان را برای پزشک فراهم می آورد تا جدار داخلی مقعد را بررسی کند و پولیپ هایی را که می تواند در ایجاد سرطان نقش داشته باشند، نابود کند.

در سیگموئیدوسکوپی حیطه کوچکتری بررسی می شود که تنها کولون پایینی را شامل می شود. بیماران می توانند بعد از این روش بلافاصله به خانه یا محل کار بازگردند.در هر دو روش لازم است که کولون از طریق یک مایع ضد یبوست پاکسازی شود اما سیگموئیدوسکوپی در مقایسه با کولونوسکوپی نیاز کمتری به این مایع دارد.اما در سیگموئیدوسکوپی این مشکل وجود دارد که اگر در این روش پلیپ های خطرناک بالقوه پدیدار شوند، باید در طول کولونوسکوپی بعدی آنها را برداشت.با این حال، محققان به این نتیجه رسیده اند که حتی کولونوسکوپی هم گاهی اوقات در یافتن پلیپ های مستعد تبدیل شدن به سرطان ناموفق عمل می کنند.

کولونوسکوپ دستگاهی است که از یک لوله قابل انعطاف با قطری به اندازه یک انگشت و طول حدود 5/1 متر تشکیل شده و به یک منبع نوری برای دیدن درون کولون و یک دوربین بسیار کوچک ویدیوئی که برای تصویربرداری از روده مورد استفاده قرار می گیرد مجهز می باشد.کولونوسکوپ امکان تشخیص پولیپ ها، تومورها، نقاط دچار خونریزی و التهاب را به پزشک معالج می دهد.در افرادی که دچار خونریزی بدون علت مشخص، خون یا چرک مخفی در مدفوع با درد قسمت تحتانی شکم، و اسهال یا یبوست طول کشیده هستند کولونوسکوپی انجام می شود.همچنین در مواردی از قبیل پیگیری بیماری التهابی روده، تشخیص بدخیمی ها و پولیپ های کولون، برداشتن بیوپسی از بافت کولون و کسانی که باریم انما در آنها اختلالاتی را نشان داده است مورد استفاده قرار می گیرد.

کولونوسکوپی می¬تواند نسبتاً بدون درد باشد. اغلب موارد به شما یک مسکن خفیف به تنها یی یا همراه با داروی مخدر تسکین دهنده (خواب آور) از طرق وریدی داده خواهد شد تا احساس ناراحتی کمتری در حین معاینه داشته باشید.دوربین تصاویر را به مونیتور انتقال خواهد داد تا پزشک معالج بطور واضح داخل کولون را ببیند. پزشک ممکن است وسیله ای را از طریق لوله کولونوسکوپ جهت برداشتن نمونه بافتی، بیرون آوردن پولیپ و تخریب بافت توسط کوترکردن (سوزاندن) یا تزریق محلول وارد لوله کولونوسکوپ کند.اگر پولیپ یا بافت ناهنجار دیده شد پزشک ممکن است آن را بردارد، با کوتر کردن آنرا تخریب کند، از آن نمونه برداری کند و یا جهت عمل جراحی به پزشک جراح ارجاع دهد.

سیگموئیدوسکوپی نیز یک تست غربالگری یا تشخیصی است که به پزشک امکان می‌دهد قسمت داخلی 20 اینچ پایینی روده سیگموئید (Sigmoid Colon) و راست‌روده (Rectum) را ببیند (که راست‌روده را روده بزرگ هم می‌نامند).اغلب از آندوسکوپی خم روده به‌عنوان تست غربالگری برای یافتن پولیپ استفاده می‌شود (پولیپ توده کوچکی است که امکان دارد سرطانی بشود).معمولاً پولیپ‌ها هیچ علائمی را ایجاد نمی‌کنند و تنها با انجام تست غربالگری مانند آندوسکوپی خم روده می‌توان آنها را ردیابی نمود. ممکن است با برداشتن این پولیپ‌ها از ایجاد سرطان روده بزرگ و راست‌روده جلوگیری شود.

اگر در روده بزرگ شخص بیمار پولیپ دیده شود، شاید پزشک با استفاده از ابزاری که به انتهای آندوسکوپ متصل می‌باشد تکه‌ای از پولیپ یا تمامی آن را بردارد. سپس آسیب‌شناس (پزشکی که متخصص تفسیر نتایج آزمایشگاهی می‌باشد و سلول‌ها و بافت‌ها و اندام‌ها را ارزیابی می‌کند تا بیماری را تشخیص دهد) نمونه‌ای از این بافت را زیر میکروسکوپ معاینه می‌کند تا متوجه شود که آیا نمونه سرطانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha