سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۹

اعتیاد دیگر فقط خماری و نشئگی ندارد حالا معتاد قتل می‌کند، جنایت انجام می‌دهد، کودکان را شکنجه می‌دهد و همسر آزاری می‌کند. حالا معتاد فقط یک مریض نیست او بالقوه قابلیت تبدیل شدن به یک تبهکار و یک جانی را دارد. اعتیاد شاید قدیم‌‌ها «بلای خانمانسوز» بود ولی این روز‌ها «بلای جامعه‌سوز» است.

سلامت نیوز : اعتیاد دیگر فقط خماری و نشئگی ندارد حالا معتاد قتل می‌کند، جنایت انجام می‌دهد، کودکان را شکنجه می‌دهد و همسر آزاری می‌کند. حالا معتاد فقط یک مریض نیست او بالقوه قابلیت تبدیل شدن به یک تبهکار و یک جانی را دارد. اعتیاد شاید قدیم‌‌ها «بلای خانمانسوز» بود ولی این روز‌ها «بلای جامعه‌سوز» است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ دکتر حمید صرامی مدرس دانشگاه و مدیر کل پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر، تعبیر جالبی دارد. او می‌گوید: «سیستم اعتیاد به مثابه یک سالن با ورودی‌‌های متعدد است که نسبت به جذب مشتری در کلیه رده‌‌های سنی، شغلی، تحصیلات، تأهل و تجرد، جنسیت و سرزمین و با دلایل متفاوت می‌پردازد.» دیگر گذشت آن زمانی که افراد میانسال و پیر به سمت اعتیاد می‌رفتند، دیگر گذشت زمان «آتقی» سریال«آیینه عبرت» که یک معتاد پیر و فرتوت در گوشه‌ای از ساختمان مخروبه بود، حالا دوره، دوره معتادان جوان است، حالا دوره، دوره معتادان نوجوان است! حالا اگر چه منبع رسمی و علمی ادعای کاهش سن اعتیاد به 13سال را تکذیب می‌کند ولی تأیید می‌کند که نوجوانان ما، حالا نه به آن شدت و حدت ولی در سن 15سالگی خطر اعتیاد به مواد مخدر صنعتی را بیخ‌گوش‌شان احساس می‌کنند.

دکتر صرامی می‌گوید: «اینگونه نیست که سن اعتیاد فقط در ایران کاهش پیدا کرده باشد. در تمام دنیا چنین است به طوری که در دهه اخیر یعنی از سال 2001 تا 2011 راهبرد سیستم هوشمند مواد مخدر و روان‌گردان‌‌ها به جای پیرگزینی به سمت نوجوان و جوان​گزینی تغییر یافته است.» وی می‌افزاید: «در عصر جهانی شدن نیز ایران از این موضوع مستثنی نیست به طوری‌که بر اساس نتایج تحقیق ارزیابی ‌سوء مصرف در کشور در سال 1383 سن شروع مصرف به 23 سال،در سال 1386سن شروع مصرف به 22سال و در سال 89 به 15 سال کاهش یافته است. آنقدر بدبین نباشید، تمام 15 ساله‌‌های ما معتاد نیستند، درصد فراوانی آن نیز به آن میزان که شما فکر می‌کنید نیست بلکه در نمونه‌‌های آماری 15 ساله‌‌ها هم دیده شده‌اند. یعنی اگر از دو میلیون تن معتاد موجود در ایران آمار رسمی تهیه شود شاید فقط هزار تن معتاد نوجوان دیده شوند ولی با این وجود یک تن هم زیاد است چه رسد به هزار تن. ضمن این که اگر اقدام عملی در پیشگیری صورت نگیرد چه بسا این هزار تن روز‌به روز افزایش پیدا کنند. این اقدام عملی از خانواده شروع می‌شود و در سلسله مراتب به نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌رسد. در واقع خانواده باید بداند که چه کند تا نوجوانش در دام اعتیاد گرفتار نشود.»

رضاغیاثی، کارشناس جامعه‌شناسی می‌گوید: «خانواده وقتی ثبات ندارد، وقتی نمی‌تواند نیاز‌های اجتماعی نوجوان را تأمین کند، وقتی نوجوان را در جامعه فردی سرخورده می‌کند، اصلی‌‌ترین عامل را برای ورود او به اعتیاد فراهم می‌آورد. نوجوانی که در جامعه احساس حقارت کند برای پذیرش در آن دست به کار‌های نابهنجار و خلاف می‌زند. او به گمانش این‌گونه بزرگ می‌شود، اجتماعی می‌شود، مطرح می‌شود و دلیل تمام این کمبودهایش جامعه اولیه یا همان خانواده‌اش است. وقتی پدر و مادر نمی‌توانند نوجوان را صاحب شخصیت، تفکر و خلاقیت کنند او برای کسب این ویژگی‌‌ها در هر دامی می‌افتد، اعتیاد یکی از این‌هاست که البته سرمنشاء تمام زشتی‌‌ها نیز می‌تواند باشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha