رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاكید كرد كه عدم كنترل بر قیمت مواد غذایی بویژه شیر و مواد لبنی تبعات سلامتی زیادی را به دنبال خواهد داشت.

وزارت بهداشت نسبت به تبعات سلامتی ناشی از افزایش قیمت مواد غذایی هشدار داد
سلامت نیوز : رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاكید كرد كه عدم كنترل بر قیمت مواد غذایی بویژه شیر و مواد لبنی تبعات سلامتی زیادی را به دنبال خواهد داشت.

دكتر زهرا عبدالهی در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره میزان مصرف شیر و مواد لبنی در سبد غذایی مردم به دنبال افزایش قیمت این مواد در كشور، گفت: مقرر شده انستیتو تحقیقات تغذیه كشور بررسی مصرف مواد غذایی در سطح خانوارهای كشور را انجام دهد.وی گفت: این بررسی در فواصل 10 ساله انجام می‌شود. مشخص شدن نتایج این بررسی و مقایسه با نتایج بررسی قبلی می‌تواند به ما بگوید كه اكنون وضعیت مصرف مواد غذایی در خانوارهای كشور چطور است.عبداللهی تاكید كرد: وظیفه وزارت بهداشت آن است كه پیامدهای بهداشتی ناشی از بالا رفتن قیمت شیر و مواد لبنی را به مسوولان و سیاستگذاران كشور اعلام كند. اگر بالا رفتن قیمت شیر به این ختم شود كه خانوارها و از جمله خانوارهای كم درآمد مصرف شیر و مواد لبنی را كاهش داده و از سبد غذایی‌شان حذف كنند، این موضوع تبعات سلامتی خود را خواهد داشت.

وی پوكی استخوان و كمبود كلسیم را از مهم‌ترین تبعات سلامتی كاهش مصرف شیر و مواد لبنی عنوان كرد و گفت: بهترین منبع كلسیم شیر و مواد لبنی است. به این ترتیب وقتی مصرف این مواد كاهش یابد، ممكن است كمبود دریافت كلسیم ایجاد شود و این موضوع می‌تواند به پوكی استخوان منجر شود.عبداللهی ادامه داد: همچنین از آنجا كه كلسیم در كنترل فشار خون نقش دارد، كمبود آن می‌تواند فشار خون بالا را افزایش داده و بر بالا رفتن میزان بیماری‌های قلبی - عروقی دامن زند. ایجاد چنین مشكلاتی در سلامتی مردم، طبیعتا هزینه‌های زیادی به بخش بهداشت و درمان كشور به لحاظ درمان و مراقبت‌ها، تحمیل می‌كند.

وی افزود: در مجموع اگر كنترلی بر روی قیمت مواد غذایی نباشد و قیمت‌ها بالا رود به ویژه در مورد شیر و مواد لبنی، تبعات سلامتی زیادی خواهد داشت. وزارت بهداشت از این دیدگاه وظیفه خود می‌داند اعلام كند كه افزایش قیمت مواد غذایی به ویژه مواد غذایی اساسی در سبد غذایی مردم می‌تواند چه تبعاتی برای سلامتی داشته باشد. البته آموزش، فرهنگسازی و آموزش همگانی تغذیه نیز از جمله وظایف وزارت بهداشت است كه انجام می‌شود اما در كنار اطلاع رسانی و آگاهی مردم، لازم است كه مردم دسترسی اقتصادی و قدرت خرید مواد غذایی بویژه مواد غذایی اساسی را نیز داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha